شناسهٔ خبر: 20488003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه ها

این بدعت را از کجا آوردید آقای وزیر!/ ژن خوب موثر بود یا طمع شرکت‌های خارجی به نفوذ پدر؟!/کابینه فراجناحی یعنی همان رحم اجاره‌ای افراطیون؟!

مدیران ارشد دولتی در موضعی متناقض از یک سو بحث کابینه فراجناحی را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر می‌گویند اقلیت نباید نقشی در کابینه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

این بدعت را از کجا آوردید آقای وزیر!
وزیر بهداشت می‌گوید 8-9 سال برای امنیت خود و خانواده‌اش خودروی پورشه خریده است.
قاضی‌زاده هاشمی که از وزرای هزار میلیاردی کابینه است در گفت‌وگو با روزنامه شرق و درباره پولدار بودنش اظهار داشت: من از روز اول، تأیید کردم که پولدار هستم. نگفتم که ندارم. الان هم نفی نمی‌کنم. معتقد هستم که اگر کسی سرمایه‌دار است، اصل باید بر این باشد که از کجا و از چه مسیری آورده. خیلی از کسانی که دیگران را متهم می‌کنند، این رفتارشان ناشی از تفکراتی است که اسلامی نیست و ما سابقه آن را در بحبوحه انقلاب، به خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم و دیدیم. خودشان نگاه کنند به زندگی شخصی‌شان یا زندگی کسانی که معلم‌شان هستند. ببینند چه بخشی را از مسیرهای نامشروع کسب کردند که البته خودشان فکر می‌کنند مشروع است. آنچه در زندگی ما هست، سر سوزنی از مسیر غیرقانونی و غیرشرعی به دست نیامده. برای آن زحمت کشیدیم. در عین حال هم ارزشی برای آن قائل نیستیم. مهم سبک زندگی است که سبک زندگی ماها، تربیت بچه‌هامان و حیطه فعالیت ما، کاملاً مشخص است.


وی افزود: من هیچ کار غیرپزشکی نکردم؛ یعنی اگر درآمدی داشتم پول رفته در بانک و منطق من این بوده که...
وزیر بهداشت درباره تعبیر «وزیر پورشه‌سوار» هم گفت: من فکر کنم 8-9 سال پیش نمی‌دانستم که وزیر می‌شوم. آن موقع دنبال ماشین می‌گشتم. ماشین پرادو داشتم، ولی پرادوها زود چپ می‌کرد. دنبال همین ماشین‌های شاسی‌بلند بودم که گفتند این بهترین ماشین است (پورشه) که من هم خریدم، آن موقع حدود 200 میلیون تومان.


قاضی‌زاده هاشمی گفت: هنوز هم دارم. داشتنش هم حکایتی جالب است. من از روزی که وزیر شدم تا الان، یک ثانیه هم پشت آن ماشین ننشسته‌ام. معتقدم که مسئولیت، بالاخره ضرورت‌هایی را ایجاب می‌کند و یک مسئول نمی‌تواند آن طوری رفتار کند که قبل از دوران مسئولیتش هست. و از آن طرف با وجود فشاری که همسرم داشت، برای اینکه آن را بفروشم؛ از ابتدا هم راضی نبود و می‌گفت همین ماشینی که هست خوب است. من می‌گفتم ما به جاده می‌رویم و بالاخره باید ماشین امن باشد. من که پول دارم، دلم هم که می‌خواهد. وقتی نخرم یعنی نفاق دارم، آن هم به خاطر حرف دیگران. این چیزی که متاسفانه در کشور شایع است. به هر حال با وجود اینکه ایشان اصرار می‌کرد، من تا امروز آن را نفروختم، نمی‌فروشم هم. دلیلش هم یکی، همسایه‌هاست. اگر من در ابتدای مسئولیتم آن را می‌فروختم. فکر می‌کردند من وزیر شدم و حالا می‌خواهم ریا کنم. یکی از دلایل  هم پسرم  است. نمی‌خواستم قضاوتش راجع به پدرش این باشد یا به نحوی آموزش ببیند که باید ریاکاری کند. بالاترین آسیبی که به کسی ممکن است وارد شود، دچار نفاق شدن و ریاکاری است.


سخنان وزیر بهداشت چند وجه دارد. یک نکته، «پولدار شدن» ایشان است و منطقا این سؤال پیش می‌آید که آیا مسیر پولدار شدن در حد چند هزار میلیارد تومان برای همه فراهم است؟ ثانیا آیا این حق همه شهروندان و خانواده‌های آنهاست که خودروی ایمن داشته باشند یا این حق مختص یک قشر و طبقه خاص پولدار است؟ آیا بیش از 20 هزار نفری که سالانه در تصادفات خودرویی جان خود را از دست می‌دهند، شایسته داشتن خودرو و جاده ایمن هستند یا خیر؟ اگر جناب وزیر ماشین شاسی‌بلند پرادو را هم قابل نمی‌دانند و به کمتر از پورشه کاین (خودروی اشرافی میلیاردی) رضایت نمی‌دهند، پس مردم پراید سوار چه باید بکنند؟


چرا وزیر بهداشت از وزرای میلیاردر راه و شهرسازی یا صنعت نمی‌پرسد که برای امنیت مردم چه کار کرده‌اید؟!
وجه بعد، توجیه اشرافیگری با نفی «نفاق» است. در کدام قاموس اسلامی وارد شده که اشرافیگری و تجمل و زندگی متمایز از مردم، چاره نفاق است؟! آیا امیرمومنان و سایر ائمه(ع) که توان زندگی اشرافی را داشتند، به اندازه جناب وزیر دین‌شناس نبودند که برای مبارزه با نفاق، به سبک زندگی اشرافی و تجمل‌گرایانه روی کنند؟ کجای دین آمده که برای جلوگیری از نفاق، باید اشرافیگری پیشه کرد؟!

ژن خوب موثر بود یا طمع شرکت‌های خارجی به نفوذ پدر؟!
سخنان عجیب پسر عارف درباره «ژن خوب» خودش با اعتراض محافل مختلف روبرو شد.
حمیدرضا عارف اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه 15 کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود، ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال 85 رفتم آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و PHD روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه می‌کنند که تو پسر چه کسی هستی؟ به روزمه نگاه می‌کنند.»
این سخنان با اعتراض طیف‌های مختلف سیاسی در شبکه‌های اجتماعی و مجازی روبرو شد.


عصر ایران در این زمینه نوشت: جناب حمیدرضا، اگر پسر محمدرضا عارف نبود الان کجا بود؟ یا بهتر بگویم عارف اگر الان نه نماینده مجلس و قبلا نه وزیر ارتباطات و معاون اول بلکه یک استاد معمولی و ساده دانشگاه بود امروز حمیدرضا عارف چه می‌کرد؟
پسر عارف می‌گوید در 25 سالگی شرکت MTN را از آفریقای جنوبی به ایران آورد. او موفقیت اقتصادی‌اش را به دلیل ژن‌های دریافتی از پدر و مادرش می‌داند. نگاهی که ریشه‌هایی از مطلق‌بینی و نژادپرستی در آن دیده می‌شود.


اصلا بیایید ساده‌تر به این معنا نگاه کنیم. آقای حمیدرضا عارف، نخبه ایرانی عزیز اگر شما پسر دکتر عارف نماینده محترم مردم تهران در مجلس و مقام ارشد کشور در طول سال‌های اخیر نبودید کسی حاضر بود هم‌اکنون با شما مصاحبه‌ کند تا از دستاوردهایتان بگوئید؟ قطعا نه!
رجانیوز هم در واکنش به سخنان پسر عارف نوشت: پس از مصاحبه حمیدرضا عارف، پسر معاون اول در دولت اصلاحات درباره دولت حسن روحانی و سهم‌خواهی از کابینه آینده، کاربران اصلاح‌طلب در فضای مجازی در حال تمسخر او هستند؛ در حالی که انگشت اتهام اصلی به سوی خود جریان اصلاحات نشانه می‌رود. این در حالی است که رجانیوز حدود سه سال پیش در گزارشی دقیق و مستند، به فعالیت‌های اینگونه پسر عارف پرداخته که البته در آن زمان با هجمه سنگین جریان اصلاح‌طلب روبرو شد. پسر عارف از نقش خود در آوردن شرکت بزرگ بین‌المللی ام.تی.ان به ایران در سال 1384 گفته است و حال آن که حمیدرضا عارف متولد سال 57 است، یعنی او الان جوانی 36 ساله است و در سال 1384 که شرکت ام.تی.ان را به ایران آورده، 27 سال داشته است.


پسر معاون اول دولت اصلاحات با توجه به سن و سالش، احتمالاً در اوایل دهه 1380 مدرک فوق‌لیسانس را گرفته، فوراً وارد فعالیت‌های اقتصادی شده و در همین مدت کوتاه، مورد اعتماد شرکت بین‌المللی ام.تی.ان قرار گرفته و توانسته این شرکت را به انجام یک سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران قانع سازد! او آن زمان 23ساله بود. محمدرضا عارف از 1376 تا 1379 وزیر پست و تلگراف و تلفن، از 1379 تا 1380 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و از 1380 تا 1384 معاون اول دولت اصلاحات بوده و عالی‌ترین سمت‌های اقتصادی و فناوری را در آن دولت در اختیار داشته است.


گفتنی است در دوران دولت دوم اصلاحات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ 27 بهمن 1382 کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام نمود. در سال 1384 و در اوایل دولت نهم این شرکت با اخذ مجوز فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت طی 8 سال گذشته بیش از 17 هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.
بدون تردید توجه ویژه شرکت بین‌المللی ام.تی.ان به حمیدرضا عارف در اوایل دهه 1380 را نمی‌توان بی‌ارتباط با جایگاه معاونت اولی پدر او دانست.

کابینه فراجناحی یعنی همان رحم اجاره‌ای افراطیون؟!
مدیران ارشد دولتی در موضعی متناقض از یک سو بحث کابینه فراجناحی را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر می‌گویند اقلیت نباید نقشی در کابینه داشته باشد.
محمد باقرنوبخت در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی در گیلان گفت: کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود.
وی با بیان اینکه بدنبال پاسخگویی به مطالبات مردم هستیم، گفت: وقتی این مطالبات پاسخ داده می‌شود که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و از همه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا می‌خواهم شورای راهبری توسعه استان را تشکیل دهند.


گفتنی است رئیس‌جمهور نیز چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه دولت گفته بود: دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود.
وی در عین حال گفته بود: شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رأی دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل‌ها و در مسئولیت‌های سنگین و حساس حاکم شود. این بدان معنا نیست که غیر از 24 میلیونی که به دولت تدبیر و امید رأی دادند، حق حیات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسی‌شان محفوظ و می‌توانند فعالیت کنند، اما امروز در مسئولیت‌های رده بالا نوبت این 24 میلیون است.


این قبیل اظهارات در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی با تعبیر وقیحانه و توهین‌آمیز «رحم اجاره‌ای»، دولت یازدهم را بدهکار خود معرفی کردند و اکنون نیز مشغول سهم‌خواهی افزونتر از روحانی هستند.
همین نگاه سهم‌خواهانه موجب ناکارآمدی و فشلی دولت یازدهم به ویژه در عرصه اقتصادی شد. اکنون نیز بیم آن می‌رود که غلبه بیشتر افراطی‌گری و سیاسی‌کاری و غنیمت‌طلبی، موجب ناکارآمدی بیشتر دولت به قیمت تشدید رادیکالیسم در دولت شود.

لوموند: سرباز ایران قوی‌ترین مرد خاورمیانه است
روزنامه لوموند درباره سرلشکر سلیمانی قوی‌ترین مرد خاورمیانه نوشت او نگهبان ایران است.
لوموند در تحلیلی نوشت: درعکسی که دسامبر 2016 فردای سقوط دژ شورشیان سوری در حلب از سلیمانی منتشر شده، چهره‌اش جدی و سخت است. مثل همیشه در میدان نبرد با لباس غیرنظامی ظاهر شده و یک دستار سبز رنگ دور پیشانی‌اش بسته است.


هفده ماه جلوتر در ژوئیه 2015 منابع آمریکایی و خاورمیانه‌ای گزارش دادند که این فرمانده ارشد ایرانی به مسکو رفته تا نقشه‌های سوریه را جلوی ولادیمیر پوتین باز کند؛ او  خودش را آماده کرده بود که همراه با روسیه وارد جنگ در سوریه شود. بی‌شک بشار اسد ادامه حیاتش را مدیون اوست.
قاسم سلیمانی قدرتمندترین مرد خاورمیانه 37 سال با جنگ زندگی کرده است. اولین رویارویی او با جنگ به سال 1980 بر می‌گردد. زمانی که خودش را متعهد کرد تا از نظام انقلابی بسیار جوان ایران که مورد تهدید و اشغال دیکتاتور عراق صدام حسین قرار گرفته بود دفاع نماید.
قاسم سلیمانی در سال 2000 به عراق بازگشت اما این بار به عنوان مربی و مستشاری نظامی. در آن زمان او برای میانجی‌گری و حل و فصل اختلاف بین احزاب شیعه و دولت بغداد در عراق بسر می‌برد.


از تابستان 2014 شروع به تأمین مالی و آموزش و سازماندهی شبه نظامیان شیعه عراقی برای جنگ با داعش کرد که پیش از این او را سخت احترام و تکریم می‌نمودند.
انسانی با صبر و حوصله،‌این ژنرال دو ستاره که بلندپایه‌ترین فرمانده سپاه پاسداران (اصلی‌ترین نیروی نظامی ایران) محسوب می‌شود در عین حال فرمانده نیروی ویژه و برگزیده‌ای به نام قدس است که تلاش می‌کند اوضاع در خاورمیانه و خاورنزدیک را به شکل مطلوب نظام ایران در بیاورد.
قاسم سلیمانی به آنچه در ادبیات رسمی ایرانی «محور مقاومت» نامیده می‌شود استحکام بخشیده است. این محور مقاومت، تهران را از ورای عراق و سوریه و لبنان به مدیترانه متصل می‌کند. او ترکیه را به عقب‌نشینی وادار کرده و عربستان سعودی را خشمگین نموده است.
... رادیو عراق دوره صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق او را یک افسانه خواند که در عین حال دشمنی است که باید نابود شود. سلیمانی در عراق عشق به شهیدان را یاد گرفت. بی‌اعتمادی و بدگمانی‌اش به غرب محصول حمایت غرب از صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق است و بویژه آن که وقتی دیکتاتور سابق عراق بمب‌های گاز شیمیایی را در جبهه‌های نبرد با ایران و نیز علیه شهروندان غیرنظامی به کار گرفت غرب اعلام انزجار نکرد.


تصرف موصل توسط داعش در تابستان 2014 نشانگر اوج شورش علیه قدرت نوری المالکی بود. دولت عراق وقتی داعشی‌ها به سوی پایتخت حمله‌ور شدند به لرزه درآمد و ظرف 48 ساعت ایران، سلیمانی را به بغداد فرستاد تا به عراقی‌ها کمک کند. ابومهدی المهندس می‌گوید: «به لطف سلیمانی بود که اربیل پایتخت کردستان عراق توسط داعش به تصرف در نیامد. ما آنجا همه با هم بودیم از 4 اوت آمریکایی‌ها آنجا را رها کرده بودند. تازه بعد از دو ماه از حمله داعش به اربیل برگشتند». ابومهدی المهندس در آن زمان فرماندهی یک گروه داوطلب بسیج مردمی را برعهده داشت، یک گروه اساساً شیعه که در پاسخ به فراخوان و فتوای آیت‌الله سیستانی اصلی‌ترین قدرت مذهبی شیعه در عراق تشکیل شده بود و این درست در حالی بود که ارتش عراق در برابر داعش از هم پاشیده شده بود.


سلیمانی به یک شخصیت محبوب مردمی تبدیل شد. آرزوی بودن کنار او و گرفتن عکس سلفی با او در خطوط جنگ برای رزمنده‌ها افزایش یافته بود. یک تحلیلگر سیاسی که نخواست نامش ذکر شود در تهران گفت: «سلیمانی همیشه دسترسی سریع و آسانی به آیت‌الله خامنه‌ای دارد و این عاملی است که می‌تواند به او نفوذ و تأثیرگذاری ویژه‌ای بدهد.
در سپتامبر 2016 وقتی که شایعه کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری  در ایران پیچید، قهرمان ملی- تمامی بلندپروازی‌ها را در یک اطلاعیه رد کرد: «او یک سرباز باقی خواهد ماند تا پایان زندگی‌اش انشاءالله».


در جریان به خاکسپاری مادرش در تهران سپتامبر 2013 سلیمانی وزیر خارجه محمدجواد ظریف را در آغوش گرفت. در عین حال او جهاد پسر عمادالمغنیه فرمانده کاریزماتیک حزب‌الله لبنان که در ژانویه 2015 توسط نیروهای هلی‌کوپتر اسرائیلی در خاک سوریه کشته شد را نیز همچون پدرش در آغوش گرفت.

خراسان

درخواست  مسئولان دولتی از قوه قضاییه درباره احکام مالی
با توجه به ابهامات و مشکلاتی که در شیوه اجرای ماده 24 قانون تنظیم مقررات مالی دولت مصوب سال 1393 مبنی بر احکام قطعی دادگاه ها علیه دستگاه های اجرایی و توقیف حساب ها و اموال دولتی، در سال های قبل به وجود آمده، برخی مسئولان اقتصادی دولت در نامه ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار آن شده اند تا به جای ارجاع این آرای قضایی به بانک ها، احکام مذکور به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شود تا این سازمان ظرف مهلت قانونی 3 ماهه، مبلغ مذکور را به صورت مستقیم به محکوم له یا بخش اجرای احکام دادگاه ها، پرداخت کند.


هشدار به مدیران درباره خط قرمزهای ترک تشریفات
بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران دستگاه های دولتی، تاکید شده است با توجه به اختیاراتی که مدیران مربوطه برای صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه و مزایده دارند، مخاطبان این ابلاغیه باید توجه داشته باشند تا حد امکان رقابت سالم بین پیمانکاران را فراهم کرده و در عین حال، دلایل و توجیهات فنی و مالی جهت صدور مجوز ترک تشریفات، به نهادهای ذی ربط ارائه شود. همچنین اتلاف وقت برای رسیدن به روزهای پایانی سال مالی، جزو مواردی است که مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

ایران

محسنی اژه‌ای: بابک زنجانی پشت پرده‌ای ندارد
سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه گفته می‌شود بابک زنجانی قربانی است و پشت پرده، دانه درشت‌های دیگری هستند، گفت: تاکنون هیچ کس چنین چیزی با شاهد یا قرینه‎ای ارائه نداده است. تنها چیزی که گفته‌اند، این است که نمی‌شود یک نفر به تنهایی این کار را بکند که قاعدتاً تنها نبوده است. ما هر چه به نظرمان می‌رسیده، از رو، پشت و جانب پرده را در این پرونده بررسی کرده‌ایم. به گزارش میزان، محسنی اژه‌ای که میهمان برنامه تلویزیونی «بدون تعارف» بود، همچنین از برگزاری علنی جلسات دادگاه دفاع کرد و گفت: ما می‌گوییم دادگاه علنی باشد که قابل پخش باشد؛ صدا و سیما پخش کند و رسانه‌ها هم بتوانند به آن بپردازند. این برای من قاضی هم مؤثر است؛ چرا که منِ نوعی سعی می‎کنم سخنم متقن‎تر باشد و از طرفی برای آموزش و آگاهی مردم که از شیطنت‌های افراد شیاد مطلع شوند نیز مؤثر است.

موضع متقابل ایران و امریکا برای آزادی زندانیان
کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به ایران هشدار داد در صورتی که همه شهروندان امریکایی که ناعادلانه در ایران در حبس به سر می‌برند آزاد نشوند و به امریکا باز نگردند، این کشور با «پیامدهایی جدید و جدی» روبه رو خواهد شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، ترامپ از ایران درخواست کرد تا «رابرت لوینسون» افسر سابق پلیس فدرال امریکا را که بیش از ۱۰ سال پیش در ایران ناپدید شد، بازگرداند. ترامپ همچنین از تهران درخواست کرد تا «سیامک نمازی» تاجر ایرانی و «باقر نمازی» پدر وی را آزاد کند. در این بیانیه آمده است: ایران مسئول مراقبت و سلامت تمام شهروندان امریکایی است که در این کشور بازداشت هستند. با این حال سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به جلسه مشترک با هیأت امریکایی، گفت: همچون روال گذشته معمولاً از فرصت دیدار با امریکایی‌ها استفاده می‌کنیم و از بعد مسائل انسانی، به موضوع ایرانیانی که توسط امریکا در امریکا یا کشورهای دیگر به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند، استفاده کرده و این موضوع را مطرح می‌کنیم. اخیراً تعدادی از ایرانیان در کشورهای دیگر به درخواست امریکا دستگیر شدند که ما این موارد را منتقل کرده و اعتراض کردیم و خواهان آزادی آنها شدیم.

 فارن‌افرز: تغییر حکومت ایران ممکن نیست
نشریه امریکایی «فارن‌افرز» در گزارشی با اشاره به برخی تلاش ستیزه‌جویان امریکا برای تغییر حکومت در ایران نوشته است: «سیاستمداران خوب باید به این نکته واقف باشند که تحلیل هزینه-فایده از براندازی در ایران به راهبردها و ابزارهای مورد استفاده وابسته است. پیشینه طولانی امریکا در براندازی کشورها نشان می‌دهد که دو مسیر وجود دارد که واشنگتن از طریق آنها می‌تواند به این هدف در ایران دست پیدا کند: حمایت از گروهی با گرایش‌های دوستانه‌تر نسبت به امریکا یا با حمله به این کشور و جایگزین کردن نهادهای آن.» به نوشته این نشریه، «حتی در صورت فرض اینکه تغییر حکومت اقدامی در راستای منافع امریکا باشد، هیچ کدام از این دو راهبرد، نتایج مطلوب به بار نخواهد آورد. گروه‌هایی که واشنگتن می‌تواند با آنها برای براندازی نظام ایران همکاری کند، یا فاقد سرمایه سیاسی و حمایت عمومی هستند یا اینکه تمایلی به همکاری با امریکا برای رسیدن به این هدف ندارند.»

آرمان

تصمیم جدید شورای شهر برای گزینه‌های شهرداری

عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران در کانال تلگرامی خود در خصوص آخرین نتایج جلسه امروز صبح شورای شهر توضیحاتی ارائه کرد. زهرا نژادبهرام در کانال تلگرامی خود با انتشار عکسی نوشت: «مرتضی الویری در جلسه روز شنبه منتخبان با تاکید بر قوت و انسجام شورا گفت، این فهرست نامزدهای شهرداری تهران پاسخی به اعتماد مردم در انتخاب لیست امید در انتخابات شوراهای شهر و روستا بود. همچنین در این جلسه در خصوص پیش‌نویس میثاقنامه با کاندیدای شهرداری تهران مذاکره کرده و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد اعضا دیدگاه‌های خود را به کمیسیون حقوقی موقت منتخبان شورای شهر ارجاع دهند. نشر اسامی نامزدها و آرای اعضا، اقدامی غیراخلاقی و ناپسند از سوی افراد غیر مسئول نامیده شد و الویری عنوان کرد با توجه به انتخاب نهایی کاندیداها هیچ تغییری در فهرست نهایی نامزدهای شهرداری به وجود نخواهد آمد و در خصوص منصرفین نیز مذاکرات لازم با آنها صورت خواهد گرفت تا ان‌شاءا... به نظر مشترکی برسند.»

  

کاخ سفید خواستار آزادی شهروندان‌آمریکایی

کاخ سفید خواستار آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شد و تاکید کرد که در صورت عدم آزادی آنها رئیس جمهور آماده است دست به اقدامات جدید و جدی علیه ایران بزند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست چند شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را هر چه سریع‌تر آزاد کند. در این بیانیه‌ که ادعا شده است، ایران با زندانی کردن شهروندان آمریکایی در خاک خود آنها را گروگان می‌گیرد تا از آنها به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند، آمده که ایران مسئول سلامت تمامی شهروندان آمریکایی است که در ایران در بازداشت به سر می‌برند. کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورده است: رئیس جمهور ترامپ از ایران می‎‌خواهد تا رابرت لوینسون را برگرداند و سیامک و باقر نمازی و همچنین دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند. رئیس‌جمهور ترامپ آماده است تا در صورتی که ایران این شهروندان آمریکایی را آزاد نکند و بازنگرداند، اقدامات جدید و جدی را علیه ایران به کار گیرد.

اعزام هیات 10 نفره دیپلماتیک به عربستان

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: هیات ۱۰ نفره دیپلماتیک ایرانی ۳ روز دیگر به عربستان می‌رود. سیدحسن حسینی‌شاهرودی سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیات 10 نفره دیپلماتیک ایران برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری حج امسال ظرف 3 روز آینده به عربستان سفر می‌کند، گفت: مشکلات اداری بر سر صدور ویزاها پیش آمده که در حال برطرف شدن است. وی ادامه داد: در مکالمه‌ای که با مسئولان حج داشتم، آنها اظهار داشتند که مشکلی بر سر راه صدور ویزا برای هیات دیپلماتیک کشورمان پیش نیامده است.

  

تایید انتخابات شوراها با ابطال 2 حوزه

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور با بیان اینکه انتخابات شوراها با ابطال دو حوزه در کشور به پایان رسید، گفت که درحال حاضر این هیات در حال بررسی شکایات شخصی است که از جمله آن جعلی بودن مدرک پایان خدمت و معتبر نبودن مدرک تحصیلی برخی منتخبان است. محمد محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه گزارش روند بررسی صحت انتخابات در کل کشور به هیات رئیسه داده شده است، تصریح کرد: این گزارش در هیات رئیسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت صلاحدید در صحن علنی قرائت خواهد شد. این گزارش ناظر به جزئیات بررسی‌ها و آخرین اطلاعات درباره انتخابات شوراهاست که رئیس مجلس نیز با ارائه تقدیرنامه‌ای از 5عضو هیات مرکزی قدردانی کرده است.

برخی جریان‌ها درصدد تغییر مسیر انقلابند

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: اساتید حوزه و علما رسالتی سترگ در زمان غیبت دارند که این رسالت و وظایف مهم همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب بوده است. حجت‌الاسلام علی سعیدی تصریح کرد: همچنین حوزه‌های علمیه نقش مهمی در تحقق دولت اسلامی دارند و دارای درک درستی از استانداردهای دینی در ایجاد حوزه انقلابی هستند. وی بیان کرد: امروز برخی از جریان‌ها درصددند تا مسیر انقلاب را تغییر دهند، از این رو شاهد تصرف‌هایی در مفاهیم انقلابی هستیم که باید آن را به عنوان تهدیدی جدی مورد توجه قرار داد. سعیدی افزود: دشمن در تلاش است تا در مقدسات و شخصیت‌های حوزوی و دولتی دست به انقلاب‌زدایی بزند، بر این اساس باید تهدیدات را به خوبی در این حوزه‌ها شناخت و با آن مقابله کرد.

افزایش تعداد موشک‌های ذوالفقار و قیام

تعداد موشک‌های ذوالفقار و قیام که سپاه در عملیات موشکی علیه مواضع داعش در سوریه به‌کار گرفته، افزایش می‌یابد. سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از توسعه کمی موشک‌هایی خبر داده که سپاه در عملیات لیله‌القدر علیه مواضع تروریست‌ها استفاده کرده است. او در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه که در مشهد مقدس برگزار شد، گفته بود: موشک‌های نقطه‌زنی که در عملیات اخیر موشکی علیه تروریست‌های تکفیری کیلومترها دورتر از مرزهای کشور با دقت و موفقیت به اهداف اصابت کرد، در حال توسعه کمی است. منظور فرمانده کل سپاه از موشک‌های به‌کار گرفته شده در عملیات موشکی علیه تروریست‌ها، همان موشک‌های بالستیک ذوالفقار و قیام است.

استرداد خاوری همچنان مورد پیگیری

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید هر چند هنوز دارای روابط سیاسی با کانادا نیستیم و اخیرا هم مشکلاتی بروز کرده اما موضوع استرداد خاوری همچنان مورد پیگیری است. بهرام قاسمی در خصوص بازگرداندن خاوری مدیرعامل متواری بانک ملی و اینکه آیا بهتر شدن اندک رابطه با کانادا، بازگرداندن خاوری را تقویت می‌کند یا خیر اظهار کرد: در ارتباط با خاوری، هیچ خبر جدیدی ندارم البته هنوز ما دارای روابط سیاسی با کانادا نیستیم، بنابراین بعید است روابط بهتر شده باشد، ضمن اینکه یک یا دو مشکل هم در این فاصله بروز کرده است.

نظر شما