شناسهٔ خبر: 20486900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احیای روش های سنتی احصاء آب شرب ازباران /راهکاری درتامین بخشی از نیاز کشور

گرگان - ایرنا - استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: در گذشته های دور برای تامین آب شرب از ذخیره سازی آب باران و سیلاب استفاده می شد که این شیوه امروزه نیز با همراه شدن با تکنولوژی می تواند بخشی از نیازهای آبی کشور را تامین کند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا فرزانه روز شنبه در حاشیه برگزاری 'رویداد حکمرانی آب' با محوریت پروژه سازه های تاریخی آب جزیره قشم که در گرگان برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین راستا شناسائی و ایجاد پروژه سازه های تاریخی آب (همچون آب انبارها و قنات ها) در جزیره قشم در دستور کار قرار گرفت و در گام اول 80 سازه شناسایی شد.
وی اظهار داشت: با توجه به نگرانی در خصوص وضعیت آب که سالهاست کشور را دچار مشکل کرده، کار تحقیقاتی و علمی بر روی این سازه ها انجام شد تا بتوانیم در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه آن را در کل کشور بسط و گسترش دهیم.
به گفته وی؛ در این پیوند راهکارهای انتقال و روش های احصاء آب از باران و سیلاب های جاری در رودخانه ها و خیابان ها برای مصارف آب شرب در این حوزه بررسی شده است.
وی با بیان اینکه، این کار تحقیقاتی وعلمی برترین پروژه کشور از منظر یونسکو در سال 2017 شناخته شد و نامزد دریافت جایزه نیز است، گفت که انجام این پروژه تحقیقاتی در جزیره قشم با هدف توسعه پایدار این منطقه است.
فرزانه با بیان اینکه سازه های تاریخی آب در نقاط مختلف کشور وجود دارد، گفت: ما این جزیره را به علت نبود آب شرب لوله کشی شده به عنوان پایلوت انتخاب کردیم تا ضمن احیاء و انتقال دانش بومی از نسل های گذشته به نسل امروز، بتوانیم نیروهای محلی و بومی را در مسیر توانمندسازی هدایت کنیم.
رییس دانشگاه علمی کاربردی گلستان نیزگفت: یکی از برنامه ها با توجه به کاهش سطح آب های سفره های زیرزمینی ؛انتخاب روش های استفاده از آب باران و آنچه بر اثر سیلاب جاری می شود، برای آب شرب است.
امیراحمد دهقانی افزود: استفاده از دانش بومی برای تهیه آب شرب از این منابع در مناطق گنبدکاووس وشمال استان بیشتر مد نظر بوده، زیرا بحران آب در شمال و شرق استان جدی تر است.
وی تصریح کرد: استفاده از روش های نوین در کنارعلم تاریخی و روش سنتی می تواند زمینه ساز تجدیدپذیر شدن این منابع باشد.
مدیر عامل شرکت آب و برق و تاسیسات جزیره قشم نیز گفت: در مساله آب باید به تامین - توزیع و مصرف توجه شود که در هر دو بخش نیازمند حضور و همکاری مردم هستیم.
فرامرز مومنی با بیان اینکه در جزیره قشم منابع پایدار و آب شرب وجود نداشت و تامین آب به صورت 'شیرینگ' بود، افزود: در این پیوند طرح پایلوت استفاده از سازه های تاریخی را انتخاب کردیم تا نحوه تهیه آب توسط پدران را به نسل جدید منتقل کنیم که آنان چگونه از آب باران برای تامین منابع خود استفاده می کردند.
وی اضافه کرد که اکنون در حال اجرای برنامه های نرم افزاری برای این پروژه هستیم وحدود سه ماه دیگر میزان و منابع اعتباری مشخص خواهد شد و این طرح قابل بسط و گسترش به تمامی نقاط کشور برای تامین آب در این مقطع زمانی می باشد.
به گفته وی؛ میزان نزولات جوی در کشور کاهش یافته، اما با توجه به مساحت بالای ایران، با استفاده از این شیوه و تکنولوژی روز می توان بخشی از کمبود آب را تامین کرد.
نشست تخصصی 'رویداد حکمرانی ملی آب' از روز گذشته در گرگان آغاز شده و تا روز دوشنبه دوم مرداد ماه در سالن رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه خواهد داشت.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما