شناسهٔ خبر: 20486521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه آزاد برگزار شد

ولایتی: حذف بیش از ۲ هزار رشته دانشگاه آزاد هنر نیست

فرهاد رهبر: نظم و انضباط مالی از اصول جدی ما در دانشگاه آزاد است

صاحب‌خبر -

روز گذشته مراسم معارفه فرهاد رهبر رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
مراسم تکریم علی‌محمد نوریان سرپرست سابق و معارفه فرهاد رهبر رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی صبح دیروز با حضور علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و رئیس هیئت ‌امنای این دانشگاه در سازمان مرکزی آغاز شد.
رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت در دانشگاه آزاد کار آسانی نیست، گفت: درخواست می‌کنیم واحدی در این دانشگاه تعطیل نشود.
علی‌اکبر ولایتی اظهار داشت: دکتر نوریان از ابتدا تمایلی برای پذیرفتن مسئولیت سرپرستی دانشگاه آزاد را نداشت و با اصرار و خواهش ما در هیئت امنا این مسئولیت را پذیرفت.
وی درباره "فرهاد رهبر" نیز گفت: برخی از انتخاب ایشان خوشحال شدند و برخی ناراحت، اما فرهاد رهبر همینی است که شما در این دقایق کوتاه او را دیدید و تصویر آن در ذهن شما نقش بست. فرهاد رهبر فردی متدین، باتجربه و پرسابقه است. تجربه سازمان مدیریت و طولانی‌ترین ریاست دانشگاه تهران در سوابق او دیده می‌شود. در زمان او انسجام و ارتقای علمی دانشگاه تهران ایجاد شد. او استادتمام دانشگاه بوده و با داشتن تجربه‌های مختلف گزینه مناسبی برای ریاست دانشگاه آزاد است.
ولایتی با بیان اینکه فعالیت در این دانشگاه کار آسانی نیست، زیرا این دانشگاه از ابتدای تأسیس خود با مخالفت‌هایی مواجه بوده و بعضی به این دانشگاه احساس رقابت می‌کردند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد مانند نوزاد جدیدی است که برای شناساندن آن زحمات زیادی کشیده شده است.
رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: تعطیل کردن فله‌ای برخی رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم صحیح نیست، البته ما ایستادیم. اینکه یک‌باره ۲ هزار و پانصد رشته را تعطیل کنند، هنر نیست. ما از دکتر زاهدی و نمایندگان مجلس در حمایت از دانشگاه آزاد در این زمینه تشکر می‌کنیم، اینکه طرحی را با ۲۰۵ امضا برای احیای مصوبه مجلس ارائه کردند که کاری بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد همه دانشگاه آزاد را می‌خواهند.
ولایتی اظهار داشت: درخواست ما این است که واحدی تعطیل نشود، اگر رشته‌ای در واحدی علاقمندانی ندارد، می‌توان آن رشته را اصلاح کرد، حذف واحد به‌نوعی پاک کردن صورت مسئله است. مردم منطقه و واحدهای دانشگاه آزاد که زمین و یا امکانات در اختیار واحدها قرار دادند به این واحدها دلخوش کرده‌اند، لذا تعطیلی واحدها درست نیست و از طرفی تعطیلی واحدهای دانشگاه آزاد و جایگزین کردن دانشگاه‌هایی که از نظر علمی قوی نیستند و تنها پشتوانه سیاسی دارند به‌عنوان ارتقای آموزش عالی به شمار نمی‌رود.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اقدامات پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد را مکمل و کامل‌کننده فعالیت‌های پژوهش و فرهنگی کشور دانست و گفت: برخی بزرگان می‌گویند واحدهای دانشگاه آزاد در برخی مناطق باعث از بین رفتن فرهنگ منطقه شده است، این پسنده نیست و دانشگاه آزاد باید الگو و تقویت‌کننده فرهنگ کشور باشد.‌ مسئولان فرهنگی دانشگاه آزاد دکتر کلانتری باید این موضوع را دنبال کنند.
ولایتی افزود: توقع ما از ارتقای فرهنگ اسلامی در دانشگاه آزاد بیش از دیگر مراکز است، چراکه برخی از واحدهای این دانشگاه وضعیت اجتماعی و سنتی مناطق را بر هم زده‌اند و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا دانشگاه آزاد مکمل مسجد و حسینیه‌ها باشد.
وی در پایان سخنان خود از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس که زمینه‌ احیای قانون سال ۶۷ مجلس درباره تأسیس رشته‌‌های دانشگاه آزاد را فراهم کردند، تشکر کرد.

نظم و انضباط مالی از اصول جدی ما در دانشگاه آزاد است
رئیس دانشگاه آزاد گفت: نظم و انضباط مالی در دانشگاه آزاد از اصول جدی ماست و در کنار یکپارچگی و انسجام، نظم و انضباط نیز مورد توجه قرار دارد.
فرهاد رهبر ضمن تشکر از روسای سابق دانشگاه آزاد، گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و تشکر از هیئت امنای این دانشگاه برای اعتماد به وی، گفت: دو بال ما را به خدا می‌رساند که آن علم و ایمان است.‌ علم و دینداری در کنار هم اولویت ما در دانشگاه آزاد اسلامی است و تحرک علمی و تربیت اخلاقی و دینی مورد توجه جدی ماست. وی گفت: دانشگاه آزاد مکانی برای رسیدن به تمدن اسلامی در این زمینه است. اسناد بالادستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که قطعاً مرجع تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما خواهد بود.
فرهاد رهبر با اشاره به اینکه قطعا مسائل دانشگاه را به واحدها و مناطق تفیذ اختیار می‌کنیم، اما این به معنای آن نیست که دانشگاه آزاد به شکل ملوک‌الطوایفی و مجمع‌الجزایری اداره شود، اظهار داشت: دانشگاه آزاد یک خانواده بزرگ است که همه در جهت سربلندی آن حرکت خواهیم کرد. وی تاکید کرد: نظم و انضباط مالی در دانشگاه آزاد از اصول جدی ماست. در کنار یکپارچگی و انسجام، نظم و انضباط نیز مورد توجه قرار دارد.

مردم باید بدانند پول‌شان در دانشگاه آزاد چگونه هزینه می‌شود
سرپرست سابق دانشگاه آزاد گفت: مردم باید بدانند پول‌شان در دانشگاه آزاد کجا و چگونه هزینه می‌شود.
علی محمد نوریان طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت از رهبر معطم انقلاب به دلیل توجه به نهال شکل گرفته دانشگاه آزاد با انتخاب دکتر ولایتی تشکر می‌کنم. از زحمات روسای سابق این دانشگاه جاسبی، دانشجو و میرزاده نیز تشکر می‌کنم و امیدواریم دکتر رهبر در این جایگاه به توفیقات مهمی نایل آید و بنده نیز در دبیرخانه هیئت موسس در خدمت ایشان خواهم بود.
وی با اشاره به عملکرد خود در دو ماه گذشته در دانشگاه آزاد گفت: همراهی تعامل و توجه با نهادهای نظارتی مانند وزارت علوم باید مورد توجه مسولان دانشگاه آزاد قرار گیرد. تفکر سیستمی و استفاده از خرد جمعی در اداره دانشگاه آزاد کارگشاست.
نوریان با اشاره به لزوم‌ برون‌سپاری مسائل به زیرنظام‌های منطقه‌ای و استانی اظهار داشت: شفاف‌سازی مسائل مالی دانشگاه از موضوعات مهمی است که باید ساختار و راهکاریی را برای آن تعریف کرد. مردم باید بدانند پول‌شان به دانشگاه آزاد کجا و چگونه هزینه می‌شود.
نوریان با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های ما از جمله پزشکی علی‌رغم ظرفیت‌های خوب درآمدزا نبوده‌اند، افزود: پر کردن صندلی‌های خالی، فقدان یک بانک اطلاعاتی هوشمند درباره رشته‌ها از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد. نبود این بانک اطلاعاتی باعث شده ما در مقابل وزارت علوم ضعیف عمل کنیم. رشته‌ای از دانشگاه آزاد در واحد علوم‌ و تحقیقات حذف شده که ۱۲ سال دانشجوی دکتری می‌گرفت و ۱۷ استاد، دانشیار و استادیار داشت، اما به دلیل نبود بانک اطلاعاتی دقیق نتوانستیم به خوبی اطلاعات را به وزارت‌ علوم اعلام کنیم.
وی استاد، دانشجو و نیروی خلاق را مورد نیاز دانشگاه آزاد دانست و اضافه کرد: سرانه ساخت‌ و ساز در دانشگاه آزاد به ازای هر دانشجو ۱۲ متر است، در حالی که استاندارد آن ۷ متر است.
نوریان با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم نام دانشگاه آزاد در همه جا اعتلا پیدا کند، گفت: رسانه‌ها و روابط عمومی ما باید مرجع مسائل علمی کشور باشند. سایت و روزنامه سیاسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد. رسانه‌های ما باید استاد و عالم علوم را به جامعه معرفی کنند. دانشگاه آزاد تصویر خوبی در اذهان ندارد و با اقدام‌ اخیر وزارت علوم این تصویر خدشه‌دارتر شد.
وی خاطرنشان کرد: انضباط مالی و اقتصادی و حفظ ثروت‌های دانشگاه باید مشخص و روشن باشد و سلامت اقتصادی و مالی با حسابرسی مستقل امکان‌پذیر است.

دانشگاه آزاد در دوره رهبر می‌تواند مسیر خوبی را طی کند
همچنین رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این مراسم گفت: فرهاد رهبر اهل مشورت، تدبیر و با فکر است. امکان ندارد بدون فکر، مشورت، آگاهی و علم کاری انجام دهد.
محمدمهدی زاهدی گفت: تجدید قوا در هیئت موسس و هیئت امنای، روح تازه‌ای به بدنه دانشگاه آزاد دمیده است. وی افزود: سه ماه دکتر نوریان در این دانشگاه مسئولیت داشت؛ سه ماه پرتلاطمی بود که فکر کنم امروز دیگر خیال‌شان‌ راحت است.
زاهدی با اشاره به سوابق دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: من و ایشان در دولت نهم فعالیت داشتیم، پس از حضور من در وزارت علوم، ریاست دانشگاه تهران به وی سپرده شد. آن موقع این دانشگاه یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور بود. فرهاد رهبر توانست با تعامل با دانشجویان و اساتید دانشگاه را خوب مدیریت کنند. وی اهل مشورت، تدبیر و با فکر است. نباید فکر کنیم به دلیل برخی مسئولیت‌هایی که در نظام به دلیل نیاز کشور قبول کرده، خدای نکرده اهل چماق است. دکتر فرهاد رهبر امکان ندارد بدون فکر، مشورت، آگاهی و علم کاری انجام دهد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: فرهاد رهبر به مشورت باور دارد و آن را در عمل هم نشان داده است. به دلیل مسئولیت‌های سنگین در نظام بسیار تجربه‌مند است و با توان و فکر و اندیشه لازم می‌تواند کمک کند. دانشگاه آزاد می‌تواند مسیر خوبی را طی کند و از وابستگی به شهریه‌های دانشجو جدا شود.
وی در توصیه‌هایی به‌ فرهاد رهبر گفت: دانشگاه آزاد دارای نیروهای انقلابی، مومن و توانمند است.‌ آنها می‌توانند با توانمندی خود بازوی کمک و یار شما باشند. زاهدی تاکید کرد: دانشگاه آزاد در زمینه کارآفرینی اقتصاد مقاومتی می‌تواند به عنوان مدل خوبی نقش‌آفرینی کند و نیازهای بومی کشور را در مناطق مختلف تامین کند. آموزش عالی در دانشگاه آزاد می‌تواند انعطاف‌پذیر و کمک‌کننده به مسائل مختلف کشور باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق دانشگاه آزاد می‌تواند در کشور فعال‌تر شود و کمک کند تا دانشجویان ما علم را به ثروت تبدیل کنند. ما در کمیسیون آموزش مجلس از همکاری دریغ نخواهیم کرد و امیداواریم با تعامل دانشگاه آزاد با وزارت علوم و وزارت بهداشت این مسیر بهتر شود.

قانون سال ۶۷ با نظر معاونت حقوقی مجلس درباره رشته‌های دانشگاه آزاد معتبر است
رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: با اعلام معاونت حقوقی مجلس، قانون سال ۶۷ درباره رشته محل‌های دانشگاه آزاد معتبر شناخته شد.
علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تصویب رشته محل‌های دانشگاه آزاد، اظهار داشت: وزارت علوم درباره دو هزار و ۹۰۰ کد رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نظری داشت که بعد از مذاکراتی بخشی از این موارد تأیید شد اما دانشگاه آزاد از ابتدا آنچه که در خصوص این رشته‌‌‌ها اتفاق افتاده بود را مر قانون می‌داند.
رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معتقدیم اگر این رشته‌ها بررسی شود همه آنها تأیید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئله مدتی طول کشید و داوطلبانی که می‌خواستند انتخاب رشته کنند دچار تردید بودند، این شد که مجلس شورای اسلامی وارد شد و ۲۰۵ نفر از نمایندگان مجلس با محوریت کمیسیون آموزش و تحقیقات از دیدگاه دانشگاه آزاد حمایت کردند.
ولایتی ادامه داد: با دخالت رئیس مجلس شورای اسلامی قانون سال ۱۳۶۷ در خصوص رشته محل‌های دانشگاه آزاد احیا شد و یک بار دیگر این قانون درباره تأیید رشته محل‌های دانشگاه آزاد معتبر اعلام شد. آقای امیدوار رضایی این موضوع را به وزارت علوم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردند که سه نفر از نمایندگان این سه بخش با هم درباره رشته محل‌های دانشگاه آزاد تصمیم می‌گیرند و با کسب دو رأی از سه رأی نمایندگان این موضوع تأیید می‌شود.
وی یادآور شد: از این پس برای تأیید رشته محل‌های دانشگاه آزاد طبق قانون مجلس و شورای سه نفره اقدام خواهیم کرد بنابراین دیگر نیازی به نظارت رشته‌ها و کد رشته محل‌ها نیست. این کمیته سه نفره معتبر و قانون ۶۷ به هیچ‌وجه نقض نشده است به تأیید معاونت حقوقی مجلس به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده و نشان‌دهنده این است که این قانون و کمیته سه نفره که مسئول امضا و تأیید رشته‌هاست، معتبر است.
ولایتی درباره تأیید مدارک فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته دانشگاه آزاد که بعضاً از سوی وزارت علوم تأیید نشده‌اند، گفت: این مدارک حتما تأیید می‌شود و وزارت علوم براساس نظر مجلس موظف است وگرنه از سوی مجلس مورد سوال قرار می‌گیرد.

نظر شما