شناسهٔ خبر: 20485415 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

گزارش پارسینه از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی

بازار موادغذائی تحت تاثیر تغییر دولت!

این روزها قیمت مرغ از مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرده و قیمت تخم مرغ هم شانه ای ۱۵۰۰ تومان گرانتر شده است. البته دراین میان خبر ارزانی عدس و جبوبات به گوش میرسد. هر چند که دراین بین نباید احتمال گرانی شیر و لبنیات در روزهای آینده را نیز نادیده گرفت. قیمت پیاز هم همچنان رکورد میزند و علی رغم عرضه بیشتر این محصول در بازار امام بازهم نسبت به گذشته گران تر بفروش میرسد!

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه: این روزها قیمت مرغ از مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرده و قیمت تخم مرغ هم شانه ای ۱۵۰۰ تومان گرانتر شده است. البته دراین میان خبر ارزانی عدس و جبوبات به گوش میرسد. هر چند که دراین بین نباید احتمال گرانی شیر و لبنیات در روزهای آینده را نیز نادیده گرفت. قیمت پیاز هم همچنان رکورد میزند و علی رغم عرضه بیشتر این محصول در بازار امام بازهم نسبت به گذشته گران تر بفروش میرسد! 

دراین بین وضعیت قیمت برنج و دیگر اقلام همچنان ثابت است و نوسانات اندکی را پشت سر می گذرانند هر چند که پیش بینی در خصوص افزایش قیمت ها هم وجود ندارد.

تخم مرغ ۱۵۰۰ تومان گرانتر از همیشه

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار، در حال حاضر هر کیلو تخم مرغ  با نرخ ۵ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۱ هزار و دانه‌ای ۳۴۰ تومان درب مرغداری به فروش می‌رسد.

براساس اظهارات ناصر نبی پور در حال حاضر هر کیلو تخم مرغ  با نرخ ۵ هزار تومان معادل شانه ای ۱۱ هزار تومان و دانه ای ۳۴۰ تومان درب مرغداری به فروش می رسد.

به اذعان او، با توجه به فصل گرما، تلفات مرغ  و معدوم سازی مقدار قابل توجهی مرغ در پی شیوع آنفولانزا و عدم جایگزینی در واحد های مرغداری،  نرخ هر کیلو تخم مرغ  طی روزهای اخیر هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش یافت.

بنابر گفته های نبی پور مرغداران استان تهران، قزوین، قم و کرج در پی شیوع آنفولانزا و معدوم سازی مرغ های خود مجدداً توان جوجه ریزی  واحد های خود را ندارند که در نهایت همین امر نوسانات قیمت را رقم زده است.

گرانی مرغ منطقی است!

از سویی دیگر براساس اظهارات رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، با توجه به افزایش بی رویه قیمت جوجه نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغ گران نیست.

به اذعان محمد یوسفی در حال حاضر نرخ هر کیلو مرغ در میدان بهمن ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: البته این نرخ در فروشگاه های مختلف بسته به هزینه، فروش و مکان آن متغییر است که مسئولین امر در این باره باید نظارت  لازم را داشته باشند.

به گفته یوسفی فروش هر کیلو مرغ زنده به صورت نقدی باید ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان باشد،  در غیر این صورت زیان مرغدار را به همراه دارد.

وی درپاسخ به این سوال که احتمال کاهش نرخ مرغ در بازار وجود دارد، تصریح کرد: نرخ مرغ تابع عرضه و تقاضا در بازار است که با وجود عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی باید منتظر ماند و دید که بازار به کدام سمت و سو می رود.

عدس ارزان شد!

ازسویی دیگر بنابر اظهارات عضو اتحادیه مواد غذایی، نرخ هر کیلو عدس به دنبال واردات بی رویه بیش از ۲ هزار تومان کاهش یافت، به طوریکه با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.
 به گفته حسنی،  نرخ سایر اقلام حبوبات در بازار از ثبات نسبی برخوردار بوده است. در خصوص برنج نیز در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج ایرانی بسته به کیفیت از ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰، برنج خارجی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۷۰۰ در عمده فروشی ها به فروش می‌رسد که حداکثر با سود ۱۲ درصدی باید در خرده فروشی ها عرضه شود.

وی در پاسخ به این سؤال که همزمان با فصل برداشت برنج قیمت ها به کدام سمت و سو می رود، بیان کرد: واردات برنج پاکستانی بذر داخل با قیمت ۶ هزار تومان رقیب بزرگی برای برنج ایرانی محسوب می شود، از این رو افزایش قیمت در برنج ایرانی دور از انتظار است. 

به اذعان عضو اتحادیه مواد غذایی، بازار اقلام اساسی تحت الشعاع انتخاب وزرا و سیاست دولت جدید است، از این رو در انتظار به سر می برد.

نظر شما