شناسهٔ خبر: 20482573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در سال 95؛

آشتیان پاک‌ترین شهرستان استان مرکزی در حوزه اعتیاد شناخته شد

گروه اجتماعی: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: طی برآوردی که از شهرستان‌ها در سال گذشته صورت گرفت آشتیان به عنوان پاک‌ترین شهرستان در حوزه اعتیاد شناخته شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی‌الله شاه محمدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در چهارمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که امروز، شنبه 31 تیرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: در هفته مبارزه با مواد مخدر، استان نسبت به سال گذشته فعالیت‌های خلاقلانه با اثر بخشی بالایی داشت که می‌توان به ایجاد کارزار رسانه‌ای «گل» برای اولین بار در کشور اشاره کرد.
وی گفت: در سال 96 فعالیت‌های این ستاد متمرکز بر روستاهاست گرچه اعتباری برای این بخش از سوی ستاد کشور در نظر گرفته نشده است ولی ستاد استان به عنوان کار خلاقانه با مشارکت فرمانداران بطور جد به دنبال این امر است. صحبت‌هایی مبنی بر اینکه بنده اعتبارات شهرستان‌ها را در روستاها خرج می‌کنم شنیده می‌شود اما این طور نیست و کار با مشارکت فرمانداری‌ها انجام می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تصریح کرد: طی برآوردی که از شهرستان‌ها در سال گذشته صورت گرفت آشتیان به عنوان پاک‌ترین شهرستان در حوزه اعتیاد شناخته شد. در حوزه زنان قرار بود امسال کنگره ملی در استان برگزار شود ولی متاسفانه تاکنون اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.
شاه‌محمدی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش کشفیات در استان داشتیم گفت: این کاهش به معنای کم کاری نیروی انتظامی و پلیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست بلکه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که کلیه دستگاه‌های نیروی انتظامی موظف به برقراری امنیت در انتخابات بودند.
وی گفت: یکی از اقدامات موثر در سه ماهه نخت امسال بحث پاک سازی مناطق آلوده به ویژه تفرج گاه‌ها بود که در بخش آقایان 35 درصد و در بخش بانوان 36 درصد پاک سازی صورت گرفت. در حوزه آموزش‌های خانواده توانستیم بیش از 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشیم و در محیط مدارس؛ 27 درصد در حوزه ابتدایی دوم، 7 درصد در متوسطه اول و 19 درصد در متوسطه دوم افزایش داشتیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تاکید کرد: یکی از مکان‌هایی امکان مصرف مواد مخدر در آن زیاد است خوابگاه‌های دانشجویی است که برای پیشگری از این امر، در سه ماهه اول سال 96 توانسیم 930 نفر دانشجویان ساکن خوابگاه را آموزش دهیم. یکی از محیط‌هایی که همچنان بر آموزش آن پیگیر هستیم محیط‌های کارگاهی است که نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد در زمینه آموزش به افراد شاغل در این محیط‌ها داشتیم و بالغ بر یک‌هزار نفر آموزش‌های لازم را دیدند.
شاه‌محمدی عنوان کرد: استان مرکزی دارای 149  مرکز درمانی و حمایتی از مبتلایان موادمخدر است که از این تعداد تنها سه مرکز ویژه زنان است. با توجه به شیب تند اعتیاد زنان، نیاز است دستگاه‌های حمایتی بیشتری در این امر مشارکت داشته باشند.
وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال 19 هزار و 338 نفر در استان تحت درمان اعتیاد قرار گرفتند که بخشی از این افراد برای چندمین بار اقدام به ترک می‌کردند و از این تعداد 518 نفر بانوان بودند.
شاه‌محمدی در پایان بیان کرد: استان مرکزی دارای 70سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد است که از این تعداد 31 سازمان در حوزه پیشگری،28 در حوزه درمان، 9 سازمان در کاهش آسیب و 2 سازمان در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی افراد بهبود یافته فعالیت دارند . در حوزه اشتغال زایی امسال 30 نفر جذب بازار کار شدند.

نظر شما