شناسهٔ خبر: 20481769 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش تحلیلی نصر/

"آتا" همچنان از تبریز می پرد/ایرلاین های محلی فرصتی مغتنم برای توسعه پایدار

نصر: تاسیس ایرلاین های محلی که از اوایل دهه 70 در کشور آغاز شد به سرعت گسترش یافت تا اینکه تاسیس این نوع ایرلاین به اعتباری برای آن منطقه تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، یکی از مهمترین مزیت های ایرلاین های محلی ارایه خدمات بیشتر، مناسب تر همچنین قیمت های پایین تر بود و به طور کلی انتخاب یک شهر به عنوان بیس پروازی یک ایرلاین امتیازی منحصربفرد برای آن شهر ایجاد می کرد.

اگر چه در کشورهای پیشرفته این مقوله دیگر رنگ باخته تا حدی که دولت ژاپن از دو شرکت بزرگ هوایی این کشور خواسته تا با کمک به خطوط هوایی محلی با یکدیگر آنها ادغام شوند، دولت ژاپن از شرکت هوایی آنا و هواپیمایی ملی ژاپن خواست در درجه نخست با تشکیل یک شرکت واحد بر سوددهی خود افزوده و پنج ایر لاین محلی دیگر را نیز در خود ادغام کنند.

ولی با این وجود بر اساس برخی مزیت های نسبی بود که  شرکت هواپیمایی کیش ایر در منطقه آزاد کیش، فارس ایر قشم در جزیره قشم، ایران ایرتور در مشهد مقدس، سپهران به مرکزیت شیراز، نسیم به مرکزیت اصفهان ،زاگرس، معراج، آریا، ارم، سهند آسیا، پویا ایر و همچنین آتا به مرکزیت تبریز تاسیس و آغاز به کار کردند.

هواپیمایی آتا که از 27 آذر ماه 1387 به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی ایران مجوز فعالیت دریافت کرد مقرر شد با مرکزیت تبریزعلاوه بر زمینه پاسخگویی به نیازهای هوایی منطقه شمال غرب ، پروازهای خارجی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

نخستین پرواز آتا در تاریخ دهم دی ماه 1388 هجری شمسی همزمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری وقت، از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت پذیرفت و پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا از تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ هجری شمسی از تبریز به مقصد تهران انجام شد.

شرکت هواپیمایی آتا فعالیت خود را با چهار فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس MD-83 با ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر آغاز کرد.

هم اکنون این شرکت با داشتن هشت فروند MD، سه فروند ایرباس و چهار فروند  هواپیمای 737، مجموعا 15 هواپیما دارد.

 

انتظارها از "آتا" از ابتدا تا کنون

شرکت هواپیمایی آتا از بدو تاسیس به عنوان یکی از نمادهای توسعه یافتگی تبریز و حرکت این کهن شهر به سمت پیشرفت بوده است و دست اندرکاران آن همواره تلاش می کردند تا با ارایه خدمات مناسب و توسعه ناوگان هوایی شان به نیازهای منطقه پاسخی منطقی دهند.

این ایرلاین که از آغاز، دستیابی به یک جایگاه ویژه را در ایران و خاورمیانه در برنامه کاری خود قرار داده بود، توانست با تقویت خطوط هوایی خود، در سال 1392 با جابجایی بیش از یک میلیون و چهارصد هزار مسافر، رتبه چهارم کشوری را در بین شرکت های هواپیمایی موجود، به خود اختصاص دهد.

اگر چه هم اکنون آتا روزانه با 80 سورتی پرواز، پس از ایران ایر و ماهان و آسمان در جایگاه چهارم ایرلاین‌های کشور قرار دارد ولی این افتخار تعدد پروازها موجب کاهش کیفیت ارایه خدمات و افزایش تاخیر ها شده است به نوعی که بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری آتا در زمره پر تاخیر ترین ایرلاین های کشور در خرداد ماه امسال قرار داشت.

در نخستین سال های افتتاح و راه اندازی نیز مسافران از آتا راضی و خدمات این شرکت نیز متفاوت از سایر ایرلاین ها بود تا اینکه با گسترش یک باره مسیرهای پروازی آتا حجم درخواست ها افزایش یافت و توان پاسخگویی هم کاهش .

این روند مشکلات موجب شد تا به مرور "شکایت" جای "رضایت" را پر کند و در روزگارانی که آتا قرار بود افتخاری برای مردم آذربایجان شود این ایرلاین با مشکلات عدیده ای سر و کله زد و با تغییرات مدیریتی گسترده ای مواجه شد.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی آتا به صورت انحصاری بخش عمده ای از پروازهای فرودگاه تبریز را به خود اختصاص داده است و بر اساس تقویم کاری سازمان هواپیمایی کشوری؛ ایرلاین آتا به مرکزیت تبریز به خدمات خود به مسافران ادامه خواهد داد .

هفته گذشته خبری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا منتشر شد که آتا قصد دارد تا مرکزیت خود را از تبریز منتقل کند بر اساس اعلام منابع موثق این موضوع کذب بوده و انتقال مرکزیت یک ایرلاین منوط به تصمیم و تائید سازمان هواپیمایی کشوری است.

مسافران پروازهای فرودگاه تبریز اگرچه در سال های نخست راه اندازی آتا انتظار خدماتی ویژه و منحصربفرد را از این ایرلاین داشتند ولی هم اکنون این انتظارات به حداقل رسیده و امیدوارند با تغییرات مدیریتی صورت گرفته ضمن بهبود کیفیت پروازها و هواپیماها؛ مشکل تاخیر پروازهای این ایرلااین نیز  حل شود.

بی شک یکی از مهمترین چالش های امروز آتا مشکل مدیریتی است که متاسفانه در ماه های گذشته نمود بیشتری در رسانه ها داشته است.

آتا می تواند همچنان به عنوان یک ظرفیت برای آذربایجان بدرخشد به شرطی که حقوق مسافران رعایت شود و منزلت آنان مورد احترام واقع شود.

انتهای پیام/

نظر شما