شناسهٔ خبر: 20481530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاوروف:‌ آمریکا به حمایت از برخی گروه‌های معارض سوری ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است که برخلاف گزارش‌های منتشر شده، آمریکا همچنان به حمایت از گروه‌های معارض سوری ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است که مسکو فکر نمی‌کند تصمیم آمریکا برای توقف حمایت از گروه‌های معارض سوری چندان جدی بوده و امتیازی به روسیه محسوب شود.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه «ان بی سی» آمریکا گفته است: «من مطمئن هستم که هم اکنون آمریکا از تعداد بیشتر از یک گروه معارض سوری که گفته شده بود دیگر تسلیحات آمریکایی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، حمایت می‌کند».

وی در ادامه ضمن مخالف با مجری این برنامه در خصوص اینکه تصمیم آمریکا برای توقف حمایت از گروه‌های معارض سوری می‌تواند یک امتیاز به روسیه به حساب آید، گفت: «این تصمیم چند هفته قبل از نشست جی-20، زمانی که روسای جمهور دو کشور برای نخستین بار دیدار کردند مطرح شده بود».

وزیر خارجه روسیه در ادامه از اظهارنظر درباره بیانیه آمریکا در خصوص قطع حمایت از گروه‌های معارض در سوریه صرفا گفت که آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، اتخاذ رویکردی مشترک در خصوص راه‌حل برای بحران سوریه است.

وی افزود: «ما قطعا روی مناطق کاهش تنش که برای توقف درگیری‌ها میان معارضان مسلح و نیروهای دولت سوریه طراحی شده، تمرکز خواهیم کرد و امیدواریم که تلاش‌ها به طور کامل روی مبارزه با داعش متمرکز شود. بنابراین، منطق معارضان و دولت برای امضای آتش‌بس کاملا مشابه منطق ماست».

حضور نیروهای خارجی در سوریه فقط با رضایت مردم سوریه میسر خواهد بود

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره موضع روسیه در خصوص پایگاه‌های آمریکا در شمال سوریه تأکید کرد: «پس از آنکه کشور سوریه ازاد شد، پس از آنکه راه‌حل اجرا شده مورد رضایت تمام اقوام سوری و گروه‌های سیاسی در این کشور بود، حضور نیروهای خارجی و پایگاه‌های خارجی در خاک سوریه تنها به خواست خود مردم سوریه میسر خواهد بود».

لاوروف در ادامه گفت، نگرانی «مایک پمپئو» مدیر سیا درباره استقرار دو پایگاه روسیه در سوریه در حالی که گزارش‌های اخیر از وجود دهها پایگاه آمریکا در این کشور حکایت دارد، نشان‌دهنده معیارهای دوگانه مقامات این کشور است.

ابراز تمایل آمریکا برای همکاری‌های سایبری با روسیه

وزیر خارجه روسیه همچنین در این مصاحبه تلویزیونی گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای همکاری با روسیه در زمینه امنیت سایبری در نشست خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ 7 جولای در هامبورگ آلمان ابراز تمایل کرده است.

لاوروف افزود: «زمانی که رهبران دو کشور دیدار کردند، هیچ سندی را تهیه نکردند. آنها درباره موضوعاتی حرف زدند که معتقدند دو کشور می‌تواند برای تأمین منافع مردم این کشورها و همچنین تأمین امنیت منطقه و جهان با کشور مقابل همکاری کند و البته آنها درباره مسئله امنیت سایبری نیز گفت‌وگو کردند و رئیس‌جمهور ترامپ این مسئله را مطرح کرد».

وی درباره موضوع ضبط دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا نیز گفت، این اقدام در واشنگتن صورت گرفته تا زندگی را در کاخ سفید غیرقابل تحمل کند و این میراث «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای جانشین خود در کاخ سفید بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به موضوع آزمایشات موشکی کره شمالی پرداخت و گفت که مسکو اطلاعاتی را که نشان می‌دهد موشک آزمایش شده اخیر در شبه جزیره کره قاره‌پیما نبوده را در اختیار آمریکا قرار داده است.

انتهای پیام/.

نظر شما