شناسهٔ خبر: 20481059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی مطرح کرد

افزایش ۲۰ درصدی برخورد و دستگیری سرشاخه‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر در استان مرکزی

R41371/P1377/S6,73/CT11

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی برخورد و دستگیری سرشاخه‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر در استان مرکزی خبر داد و گفت: کشفیات موادمخدر در استان مرکزی ۲۰ درصد افزایش داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نبی الله شاه‌محمدی ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به راه‌های مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید سبب افزایش عوامل حفاظت کننده و کاهش عوامل خطرزا شوند. خطر تبدیل شدن به مصرف کننده مواد مخدر شامل ارتباط با انواع عوامل خطر زا حفاظت کننده می‌شود کهاقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است.

 وی افزود: مساله اعتیاد در جامعه ما یک امر مسلم است و متاسفانه آمار اعتیاد کم نیست و سن معتادان نیز نسبت به گذشته کاهش داشته است همچنین تعداد زیادی در کشور مستقیم و غیر مستقیم درگیر این معضل اجتماعی و بلای خانمان سوز هستند، همچنین دل مشغولی و دغدغه خانواده‌ها امروز بیشتر این است که فرزندانشان چه نمره‌ای می‌گیرند و از دوره ابتدایی آنها را به تست زنی و کلاس‌های تقویتی وادار می‌کنند، یعنی بچه‌ها تک بعدی بار می‌آیند، غافل از اینکه اعتیاد بیشتر می‌تواند آنان را گرفتار کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تصریح کرد: امسال در سه ماه نخست سال، دستگیری ارکان اصلی و قاچاقچی‌های مواد مخدر 20 درصد افزایش و همچنین پاکسازی مناطق آلوده در این مدت 18 درصد افزایش یافت.

وی بیان کرد: این درحالیست که در استان مرکزی در زمینه آموزش مقابله و پیشگیری از اعتیاد  85 درصد و آموزش خانواده 60 درصد، محیط های آموزشی 27 درصد افزایش افزایش داشته است.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی عنوان کرد: مجموعه مواد مخدر کشف شده نسبت به مدت مشابه در سال قبل 20 درصد افزایش و دستگیر شدگان در زمینه جرایم مرتبط با مواد مخدر17 درصد کاهش یافته درحالی که انهدام باندهای قاچاق موادمخدر در سه ماه نخست امسال در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 40 درصد افزایش یافته است.

شاه‌محمدی بیان کرد: یک هزار و 500 نفر در محیط کارگری و 930 نفر در خوابگاه‌ها و هزار نفر از کارکنان استان مرکزی تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند و همچنین 149 مرکز درمانی و حمایتی برای این بیماران در نظر گرفته شده که 3 مرکز ویژه بانوان است و افزایش این مراکز به سبب گرایش بالای بانوان به اعتیاد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید برخورد با اعتیاد و مواد مخدر عالمانه و علمی باشد و آن را به سمت درمان پیش ببریم، همچنین بیکاری ریشه اعتیاد است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید، جهت اشتغال‌زایی لازم است برنامه‌های جدی‌تری در دستور کار قرار گیرد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی عنوان کرد:  تعداد 19 هزار و 338 نفر در سه ماه نخست سال دوره درمان اعتیاد را شروع کرده‌اند و بسیاری از این افراد برای دفعات متوالی دوره درمان را سپری می‌کنند.

شاه‌محمدی خاطرنشان کرد: اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی است عوامل متعددی در سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند. عوامل موثر بر فرد، محیط فرد و تمامی علل و عوامل درهم بافته ای هستند که بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

وی اضافه کرد: سازمان ها و نهادهای دولتی به دلیل داشتن مشغله های زیاد و درگیر بودن با برنامه های عمرانی ، زیربنایی و غیره فرصت و دقت کافی برای اجرای کارهای عملیاتی در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر را ندارند ، باید مسایل اداری و اجرایی امور مقابله با اعتیاد را به تشکل های مردمی و سمن ها بسپارند که در زمینه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر 59 حوزه مردم نهاد تشکیل شده است و فعالیت‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما