شناسهٔ خبر: 20480820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با افکارنیوز:

دولت بهانه ای برای عدم پرداخت مطالبات مردم ندارد

شاکری گفت: بدهی دولت به شهرداری تهران حدود 15 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 10 تا 12 هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی- اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به انباشت بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: «طبق مصوبات قانونی کشور دولت تعهداتی در مورد حمل و نقل عمومی شهرها دارد و این مسئله فقط به تهران محدود نمی‌شود. دولت تعهدات مشخصی دارد که البته از سال 1389 به بعد انجام نشده است. این عدم اجرای تعهدات بیشترین لطمه را به بخش اتوبوسرانی و مترو می‌زند، چون حجم بدهی‌ها در این دو بخش بسیار سنگین است.»

وی با اشاره به میزان بدهی دولت افزود: «بدهی دولت به شهرداری تهران حدود 15 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 10 تا 12 هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است. بخشی از این رقم مربوط به خرید و اعطای اتوبوس به شهرداری، تامین 50 درصد از هزینه ساخت مترو و پرداخت یک سوم هزینه بلیط مترو و اتوبوس است. البته تعهداتی مربوط به تامین و نگهداری و ... هم در این بدهی وجود دارد.»

رییس کمیته عمران شورای شهر چهارم با تاکید بر کمبود واگن‌های مترو بیان داشت: «در طول 6 سال گذشته بدهی‌های دولت انباشت شده و هر سال هم بیشتر می‌شود. در واقع اگر شهرداری 100 کیلومتر خط مترو احداث کرده، باید نیمی از هزینه آن را دولت پرداخت می‌کرده اما به این تعهد عمل نکرده است. ما نیز پیشنهاد کردیم حالا که هزینه را پرداخت نکردید، دست کم واگن خریداری کرده و کمبود 2 هزار واگنی مترو را جبران کنید تا از تراکم مسافران در مترو کاسته شود.»

شاکری در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات شورای شهر و شهرداری برای وصول مطالبات تهران از دولت نیز گفت: «مذاکرات فراوانی انجام شده و نماینده هم تعیین کردیم، ولی متاسفانه به جایی نرسیدیم و این مسئله لاینحل باقی مانده است. اکنون که دولت دوباره انتخاب شده، باید تعیین تکلیف شهرداری را مشخص کند. یعنی بگوید اقدامی نمی‌کنیم و شهرداری تکلیف خود را بداند. یا اینکه در مورد نحوه پرداخت سهم خود پاسخی دهد و فکری برای حمل و نقل عمومی تهران بکند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سالانه بین30 تا 35 درصد بودجه شهرداری صرف موضوع حمل و نقل عمومی می‌شود، ادامه داد: «حدود 3 تا 5 هزار میلیارد تومان از بودجه سازمان شهرداری به حمل و نقل عمومی تخصیص یافته است. این رقم سنگین حداکثر ظرفیتی بود که می‌توانستیم از بودجه شهرداری صرف حمل و نقل عمومی کنیم. مگر اینکه از شهرداری بخواهیم حقوق‌ کارکنان خود را پرداخت نکند تا باقی بودجه را هم صرف حمل و نقل کنیم.»

وی با انتقاد از جناحی کردن موضوع بدهی‌های دولت به شهرداری اظهار داشت: «بعضی از تحلیل‌های ژورنالیستی می‌گوید این اختلافی که سال‌ها میان شهرداری تهران و روسای جمهوری وجود داشته، باعث عدم اجرای تعهدات شده است. این مسئله شبیه این است که پدر خانواده با یکی از فرزندان خود اختلاف نظر داشته باشد و هزینه خانوار را نپردازد. چنین اقدامی خلاف منافع فزرندان به شمار می‌رود.»

شاکری در پایان افزود: «با شورای پنجم مذاکراتی داشتیم و امیدواریم حالا که مجلس و دولت و شورای شهر یک دست شده‌اند، دولت روحانی به نفع مردم حرکتی کند و تعهدات خود در حوزه حمل و نقل عمومی را عملی سازد.»

 

نظر شما