شناسهٔ خبر: 20478379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه:

ناراحت کننده است باداشتن پیشینه صنعت نفت از چین کارشناس وارد کنیم

کرمانشاه- معاون فرهنگی دانشگاه رازی گفت: ناراحت کننده است که ایران با داشتن ۱۰۰ سال سابقه در صنعت نفت اما از چین و کره که یک قطره نه نفتی دارند نه سابقه تجربه در صنعت نفت، کارشناس وارد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اکبر محسنی امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دهمین جشنواره ملی حرکت گامی بسیار موثر، پرسود و فراگیر برای پیوند دانش با جامعه، پیوند دانشگاه با مردم و پیوند تولیدات علمی دانشگاه، اختراعات، اکتشافات، دستاوردهای علمی هرساله دانشگاه‌ها برای کارآفرینی و تبدیل ایده به عمل و پاسخ گفتن به نیازهای عینی و مشکلات واقعی جامعه در عرصه‌های متعدد است.

وی جشنواره حرکت را یک جنبش علمی برای رسیدن به اهداف  سند  چشم انداز ۲۰ ساله ایران دانست و افزود: در این سند تاکید شده که ایران با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد باید به قطب علمی و تکنولوژیک منطقه و مشخصاً آسیای جنوب غربی تبدیل شد و این مهم چشم انداز افق ۱۴۰۴ است.

دکتر محسنی تاکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، از سوی  وزارت متبوع، ستاد انقلاب فرهنگی، بیانات مقام معظم رهبری تاکید شده است که ایران با توجه به مجموعه امکانات، هوش، استعدادها و ظرفیت‌های فکری و علمی خود، باید به سمت تاسیس و ایجاد تمدن مبتنی بر عدالت و دین و معنویت یعنی تمدن درخشان اسلامی حرکت کند.

وی بیان کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی و شکوفایی اقتصادی و تبدیل شدن به قطب علمی منطقه که همه ظرفیت‌های آن موجود است و پیشنه تاریخی، فرهنگ غنی، استعدادهای درخشان، دانشگاه‌های متعدد، دانشجویان با استعداد و باهوش داریم و ما نیازمند یک بستر هستیم و وزارت علوم و ستاد عالی انقلاب فرهنگی، معاونت پژوهشی ریاست جمهوری و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط جمهوری اسلامی ایران نیازمند بستر و ابزاری بودند تا  افق سند چشم انداز ۲۰ ساله و جایگاه افق ۱۴۰۴ را در آینده و برنامه ششم توسعه جنبه عینی و تحقق عملی ببخشند.

دکتر محسنی شکل گیری جشنواره حرکت را در راستای تحقق اهداف علمی، عینی تکنولوژیک سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه ششم و مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی و معاونت پژوهشی فناوری ریاست جهوری دانست و گفت: علی رغم تمام کِش و قوس‌هایی که بوده اما اکنون شاهد افزایش کمّی و کیفی تولیدات، اختراعات، نوآوری‌ها و دستاوردهای علمی و فنی در عرصه‌های علوم پایه، فنی مهندس، هنر و علوم انسانی هستیم.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به آرزوهای به حق و شایسته ملت ایران و آرمان‌های واقعی این مردم و جامعه دست یابیم باید از هرگونه وابستگی علمی، صنعتی و اقتصادی به خارج، مستقل شویم البته منظور از استقلال، استقلال نوین است نه کلاسیک؛  ایالات متحده آمریکا با همه آن دبدبه و کبکبه بدون وابستگی در برخی مزیت‌ها به خارج از کشور، امورات جامعه‌اش اداره نمی‌شود.

استقلال اقتصادی و سیاسی در دنیای امروز بدون مدیریت مبتنی بر دانایی و آگاهی شعاری بیش نیست

دکتر محسنی گفت: استقلال به معنای مدرن یعنی ما تا جاییکه می‌توانیم از استعدادهای درون زای خود در جهت تولید، افزایش تولید، بازاریابی، صادرات، پاسخگویی به نیازهای روزانه مردم استفاده کنیم، خودمان بسازیم، تولید کنیم و تاسیس کنیم، از واردات و وابستگی و ارتباط با دیگران و فروش نفت بپرهیزیم که سرمایه‌های ملت که این سرمایه متعلق به نسل‌های مختلف است اموراتمان و بودجه مملکت و کشور را اداره کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: معنای استقلال اقتصادی این است که زندگیمان را بر اساس کار و ارزش افزوده و تلاش و جهاد مستمر و مداوم خودمان منهای نفت و فروش نفت اداره کنیم و این انجمن‌ها گامی در جهت استقلال اقتصادی است.

وی توضیح داد: اگر کشوری به لحاظ صنعتی، علمی، تکنیکی، مدیریتی و اقتصادی خودکفا و درون‌زا باشد و اگر بر داشته‌ها و سرمایه‌های بالقوه و بالفعل انسانی و اقتصادی و منابع خود متکی باشد راهی جز رفتن به سمت افزایش تولید، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، تکیه بر استعداهای خروشان و فراوان دانشجویان وجود ندارد.

دکتر محسنی اظهار داشت: استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی در دنیای امروز منهای استقلال اقتصادی و صنعتی و انباشت سرمایه با مدیریت مبتنی بر دانایی و آگاهی در دنیا شعاری بیش نیست، امکان ندارد به لحاظ صنعتی و تکنیکی و واردات و تولید و تولید آگاهی و دانایی و ارزش افزوده و صنعت، صادرات مستقل باشیم بعد بتوانیم در دنیای پرفتنه و پرآشوب کنونی دم از استقلال سیاسی بزنیم، سخت است.

وی بیان کرد: اولین درسی که من به عنوان یک معلم از ماجرای انرژی هسته‌ای با آن هزینه‌ای که کردیم، آموختم این بود؛.. بیش از ۱۰۰ سال است نفت صادر می‌کنیم و معادن متعلق به کشور است اما برای استفاده از همین ثروتی که متعلق به ما است و برای استخراج نفت از صنعت و تکنولوژی و کارشناسان غرب بهره گرفته شود.

دکتر محسنی افزود: در خصوص آمدن توتال به ایران از جهتی خوشحالم که زمینه انحصار و تحریم‌ها را شکستند و از جهتی ناراحتم که نفت و معادن و انرژی که نان ما را تامین می‌کند و ثروت حقیقی ماست و ۱۲۰ سال است که ما نفت می‌فروشیم،  ۹۹ درصد بودجه های دولت هم مبتنی بر نفت تامین می‌شود بعد آن موقع برویم از چین و کره جنوبی که یک قطره نه نفتی دارد نه سابقه تجربه در صنعت نفت از آنجا کارشناس وارد کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: این دغدغه اصلی مدیران ارشد نظام از مقام معظم رهبری تا نهادها، دغدغه بجایی است و جایگاهی که ما داریم الان در شأن ملت ما در عرصه‌های اقتصادی صنعتی و علمی نیست و این جشنواره‌ها گامی بزرگ برای برکشیدن ما از جایگاه کم به جایگاه شایسته است.

نظر شما