شناسهٔ خبر: 20478377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۳۱ تیر بخوانید؛

توضیح مطهری درمورد حادثه مترو شهرری/دفاع رئیس‌جمهور از توتال/صدور احکام اعضای مجمع در مرداد ماه

71381

ورود موشک صیاد ۳ به سیستم پدافند یکپارچه کشور، حضور ایران در مسابقات کماندوهای دریایی ۲۰۱۷ روسیه، رسیدگی به قراردادهای نفتی در جلسه هیئت عالی نظارت مجلس، نظر کدخدایی درباره لزوم ورود یا عدم ورود مجلس به قرارداد توتال، دفاع رئیس‌جمهور از قرارداد توتال در دیدار "مستقلین مجلس"، انتظار برای نظریه تکمیلی پزشکی قانونی درباره علت تامه قتل «آتنا»، سخنرانی کمال خرازی در آکادمی علوم بین‌الملل پاریس، توضیح علی مطهری درباره حادثه مترو شهرری، صدور احکام اعضا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرداد ماه، و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، سی و یکم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که اعضا و رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرداد ماه تعیین تکلیف می شوند. محسن رضایی در رابطه با انتخاب اعضا و رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به زودی تعیین تکلیف و احکام صادر می‌شود. خیلی طول نخواهد کشید و ان‌شاء‌الله در مرداد ماه قطعی می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص گزینه‌های احتمالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت اظهار کرد: احکام که صادر شد همه مردم در جریان قرار می گیرند.

به دعوت رسمی وزیر دفاع کشورمان، سرلشکر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحیالی وزیر دفاع جمهوری عراق در صدر یک هیئت دفاعی وارد تهران شد. وی در این سفر که با هدف گسترش همکاری دفاعی میان ایران و عراق انجام می‌شود، با همتای ایرانی خود سردار دهقان و مقامات بلند پایه سیاسی- دفاعی کشورمان دیدار و مذاکره خواهد کرد. امضای یاداشت تفاهم همکاری دفاعی میان ایران و عراق از دیگر برنامه‌های سفر وزیر دفاع عراق به تهران شمار می‌رود.

توسط وزارت دفاع خط تولید انبوه و تحویل دهی موشک پدافند هوایی برد بلند صیاد ۳ افتتاح شد. با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)ارتش جمهوری اسلامی ایران خط تولید موشک پدافند هوایی برد بلند صیاد ۳ که توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است، افتتاح و تعدادی از آن به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد.

همچنین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) با اعلام ورود موشک صیاد ۳ به سیستم پدافند یکپارچه کشور، ویژگی‌های و خصوصیات موشک برد بلند صیاد ۳ را تشریح کرد.امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم افتتاح خط تولید انبوه و تحویل دهی موشک برد بلند صیاد ۳، اظهار کرد: این موشک از کلاس برد متوسط به بالا و متصل به سیستم سلاح تلاش ۲ است. و از امروز وارد سیستم پدافند یکپارچه کشور می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رییس جمهور  در دیدار فرمانداران استان تهران با تاکید بر اینکه پرونده رقابت‌های انتخاباتی را بسته و به رئیس جمهور منتخب کمک کنید تصریح کرد: فکر منتخب مردم در آستانه تشکیل دولت دوازدهم معطوف به سازماندهی و تشکیل کابینه ای قوی، ادامه راه پیروزی های گذشته، ساماندهی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رونق تولید و کار در کشور است، همه به ایشان و دولت کمک کنند و پرونده رقابتهای انتخاباتی را ببندند.

در ارتباط با کابینه دوازدهم

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اعضای کابینه دوازدهم همسو و همگام با رئیس جمهور باشند گفت: اعضای کابینه باید همسو و همگام با رئیس‌جمهور بوده و به خواسته‌های مردمی که پای صندوق‌های رای آمدند،‌ توجه کنند. وی در بیان  ویژگی‌های اعضای کابینه دوازدهم اظهار کرد: وزرا علاوه بر آن‌که باید همسو با رئیس‌جمهور بوده و به خواسته‌های مردم توجه کنند  به آزادی‌های اجتماعی و مدنی و استقلال احزاب و مطبوعات اعتقاد داشته و همچنین انتقاد پذیر باشند. همچنین باید برای تقویت جایگاه ایران در منطقه و جهان تلاش کنند.

سیدکاظم دلخوش، نماینده مجلس تاکید کرد: اعضای کابینه باید از افراد توانمند و به‌دور از دیدگاه‌های تند سیاسی انتخاب شود. وی با بیان اینکه «آقای روحانی در چهارسال آتی باید ساماندهی اقتصاد کشور را در دستور کار خود داشته باشد» گفت:‌ به نظر می رسد آقای روحانی در این بخش نباید ریسک کند و افرادی را در کابینه به کار گیرد که توانمند، کارشناس و به دور از دیدگاه های تند سیاسی باشد.

بیژن مقدم، فعال سیاسی با بیان اینکه کارآمدی جای سهم خواهی را در انتخاب وزرا بگیرد گفت:‌ اگر افرادی کارآمد و جوان به کابینه دوازدهم راه پیدا کنند هم جلوی سهم خواهی ها گرفته خواهد شد و هم شعارهای انتخاباتی آقای روحانی محقق می‌شود. وی در ارتباط با ضرورت کارآمدی وزرای انتخابی توسط رئیس‌جمهور برای کابینه دوازدهم اظهار کرد: اولین بایدی که آقای روحانی باید در رابطه با کابینه آتی در نظر بگیرد تغییر بنیادین در مجموعه وزرای اش است. این باید را هم از صحبت های خود ایشان  و هم از مطالبات مردمی درک می‌کنیم.

***

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واکنش‌ها نسبت به اظهار نظر پیشین خود درباره حادثه تیراندازی در ایستگاه متروی شهر ری گفت که لازم بود با توجه به نقل‌های مختلف از این حادثه، نیروی انتظامی طی بیانیه‌ای واقعیت ماجرا را اعلام می‌کرد. علی مطهری در پست اینستاگرامی خود نوشت: «اظهار نظر من درباره حادثه ایستگاه متروی شهر ری در اینستاگرام، کامنت‌های زیاد و متفاوتی را به دنبال داشت. لازم است دو نکته را گوشزد کنم. برخی مسلّم گرفته بودند که قبل از حادثه، روحانی مورد نظر درباره یک خانم بدحجاب به نحو نادرستی نهی از منکر کرده و اقدام ضارب به دنبال آن مطلب بوده است. باید عرض کنم تحقیق جامع از افراد و نهادهای ذی‌ربط نشان می‌دهد که اصلا نهی از منکری در کار نبوده و این امر ساخته ذهن کسانی در فضای مجازی است که اولاً تحت تأثیر فکر غربی اصل حیات‌بخش امر به معروف و نهی از منکر را قبول ندارند و ثانیاً دوست داشتند حادثه را مطابق میل خود روایت کنند تا نتیجه مطلوب خویش را که مظلومیت ضارب باشد بگیرند. به فرض محال که داستان چنین بوده باشد، پاسخ آن تیغ کشیدن بر شاهرگ نیست.

توتال در مجلس

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه انعقاد قرارداد توتال معقولانه و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی است گفت: قرارداد با توتال معقولانه و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی منعقد شده و در آن حداکثر استفاده از توان داخلی هم مورد توجه قرار گرفته است.

فریدون حسنوند از بررسی متن قرارداد توتال با مسئولیت رئیس کمیسیون انرژی و با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مربوطه در مجلس خبر داد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی در جلسه هفته جاری خود قراردادهای نفتی را مورد رسیدگی قرار می دهد.

در همین ارتباط سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی در خصوص ضرورت ورود مجلس به قرارداد توتال گفت که چون یک بخش از قرارداد بخش خصوصی و بخش دیگر دولت است، بر اساس قانون لزومی بر ورود مجلس نیست.

همچنین مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست هیئت رئیسه این فراکسیون با رئیس‌جمهوراز دفاع رئیس‌جمهور از قرارداد توتال در دیدار "مستقلین مجلس" خبر داد.

***

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی گفت: این فراکسیون به دنبال بررسی نقش زیرساخت‌های الکترونیکی در کشور جهت شفافیت و پیشگیری از فساد است. محمود صادقی با اشاره به برنامه‌های فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال ساختارسازی و ساماندهی فراکسیون هستیم اما آن چیزی که در درجه اول اهمیت قرار داد و آن را دنبال می‌کنیم بحث زیرساخت‌های الکترونیک در شفاف سازی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از تشکیل کمیته‌ای در این کمیسیون برای تدوین چند طرح دو فوریتی برای اصلاح برخی قوانین نفتی که اختیارات مجلس را به دستگاه‌ها تفویض کرده، خبر داد. فریدون حسنوند با بیان اینکه اصلاح برخی قوانین نفتی و قراردادهای حوزه نفت و گاز در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گرفته است، گفت: کمیته‌ای در کمیسیون مسئول اجرای این کار شده و تعدادی از حقوقدانان و افراد فنی مسئولیت این کار را برعهده گرفته اند تا اشکالاتی که در برخی قوانین وجود داشته و سبب شده که تا حدودی نظارت مجلس کمرنگ شده و کاهش یافته، رفع شود.

ایران در مسابقات کماندوهای دریایی ۲۰۱۷ روسیه حضور یافت. تفنگداران دریایی چهار کشور روسیه، ایران، چین و ونزوئلا در مسابقات "کماندوی دریایی ۲۰۱۷ " روسیه شرکت می‌کنند. این مسابقات در میدان‌های نظامی ناوگان اقیانوس آرام روسیه در استان پریموریه برگزار می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکهلغو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران جزو تعهدات برجام است از تمام طرف‌های قرارداد هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواست تا به طور جدی و دقیق به این توافق، از جمله به تعهدات در خصوص لغو تحریم‌های یک جانبه علیه تهران پایبند باشند. کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه در وین با حضور نمایندگان طرف‌های این توافق تشکیل جلسه داد تا به مسائل مربوط به اجرای برجام رسیدگی کند.

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت:ما نه در صف ایران و نه کشورهای عربی هستیم، بلکه خواهان دوستی با همه آنها هستیم. نوری مالکی گفت: مهم‌ترین مساله در این روند سیاسی که در آن شکاف فرقه‌ای به وجود آمده این است که برخی از کشورها که در پشت بحران عراق بودند از موضع خود بازگشتند و وارد محور سنی شدند و این تغییر موضع آنها پیام اسف‌باری به همراه داشت و من به برادران اهل سنت و رئیس پارلمان گفتم که شما با تغییر موضع در این شرایط این پیام را به شیعیان رساندید که ما در صف این دولت‌ها قرار گرفتیم. شما هم بروید و در صف ایران قرار گیرید.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: ایران برای بار دوم از ماه ژانویه تصمیم گرفت توافق هسته‌ای‌اش با گروه ۱+۵ را با اختلال مواجه نکند.  دو منبع آگاه گفتند که ایران باوجود انتقادات خود درخصوص پایبند نبودن آمریکا به توافق هسته‌ای، روز جمعه برای دومین بار تصمیم گرفت که این توافق را دستخوش اعتراض قرار ندهد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با برخورد دوگانه نسبت به گروه‌های تروریستی نمی‌توان مدعی رابطه‌ای احترام‌آمیز با ملت ایران شد. کمال خرازی که در فرانسه به سر می‌برد در سخنانی که عصر جمعه در آکادمی علوم بین‌الملل در پاریس ایراد کرد، گفت: این برای ملت ما قابل قبول نیست که  فرانسه برای امنیت خود نگران فعالیت گروه‌های تروریستی باشد و با آنها برخورد کند ولی در عین حال به این گروه آدم‌کش (منافقین) که منفور ملت ایران است پناه دهد. وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴  در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم ۱۸ فرد و نهاد ایرانی، به بهانه برنامه موشکی کشورمان گفت: این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود، به ویژه اعمال فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای عدم داد و ستد با ایران نمونه‌ای دیگر از نقض این توافق به شمار می‌آید. خرازی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت اخیر یک شهروند آمریکایی در ایران و اینکه برخی وی را بی‌گناه می‌دانند، بیان کرد: باید ثابت شود شهروند آمریکا بی‌گناه است.

همچنین سید عباس عراقچی با اشاره به دیدار دو جانبه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در حاشیه برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین با اشاره به اینکه خواهان آزادی ایرانیان تازه دستگیر شده‌ایم اظهار کرد: اخیرا تعداد جدیدی از ایرانیان در کشورهای مختلف به درخواست آمریکا به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند که در این جلسه ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح کرده و خواهان آزادی آنها شدیم. این عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده کشورمان در مورد دیدار هیات ایرانی و آمریکایی در حاشیه هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین گفت: در حاشیه جلسات کمیسیون برجام به طور معمول همیشه دیدارهای دو جانبه‌ای با هیات‌های مختلف حاضر در کمیسیون داشته و داریم. در این دور از جلسات نیز با بیش‌تر هیات‌ها ملاقات‌هایی در سطح معاونان و کارشناسان داشتیم. با هیات آمریکایی نیز طبق معمول دیدار دو جانبه‌ای داشتیم. معمولا بیش‌تر اشکالات مربوط به اجرای برجام،  مربوط به هیات آمریکایی است،‌ از این رو ما با طرف آمریکایی تمام مسائل را مرور و مطرح کرده‌ایم. در این جلسه تمام مواردی که به نقض عهد، بد عهدی،‌ تاخیر و تعلل از سوی آمریکایی‌ها بود را ذکر کردیم. آنها توضیحاتی را ارائه کردند،‌ البته از نظر ما این توضیحات قابل قبول نیست و نتیجه مباحث را به تهران منتقل می‌کنیم.

رییس کل دادگستری استان اردبیل گفت: منتظر نظریه تکمیلی پزشکی قانونی درباره علت تامه قتل «آتنا» هستیم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قاصدی درباره وضعیت پرونده قتل آتنا اصلانی، اظهار کرد: نظریه اولیه پزشکی قانونی برای ما ارسال شد، ولی نظریه تکمیلی پزشکی قانونی درباره علت تامه قتل به دستمان نرسیده است. وی افزود: هر زمان که نظریه پزشکی قانونی به دستمان برسد، کیفرخواست پرونده صادر می شود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به افزایش آمار محکومان مالی گفت: اکنون در این دسته از زندانیان ۲۵۰۰ مرد ایرانی بابت ناتوانی در پرداخت تعهد مهریه در حبس به سر می‌برند. سید اسدالله جولایی افزود: حمایت از زندانیان مهریه هرگز در الویت ستاد نیست.

انتهای پیام

نظر شما