شناسهٔ خبر: 20477525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر رادیو قرآن در نشست خبری:

تلاش داریم از شنونده قرآنی الگو بسازیم/ معرفی برنامه‌های جدید

احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن با اشاره به رویکرد این شبکه رادیویی اظهار کرد که قرار است از شنونده قرآنی الگو بسازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رادیو قرآن درباره برنامه های جدید این شبکه امروز شنبه ۳۱ تیرماه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن در ابتدای این جلسه با اشاره به طرح فعال کردن جلسات خانگی در حوزه تلاوت عنوان کرد: ما طرح فعال کردن جلسات خانگی در منزل استادان را داریم که قرار است ابتدا در منزل سید مهرداد سید مهدی برگزار می شود. این جلسات به این دلیل در خانه برگزار می شود تا تلاوت در حضور مستمعین حرفه ای انجام شود. در این سال ها شنوندگان عام تلاوت روی قاریان تأثیری گذاشته اند که باعث شده آنها به سمت تلاوت های هیجانی براساس تشویق و تلاوت های غیراصیل پیش بروند.

وی افزود: در تلاوت های خانگی، کسی اهمیت چندانی برای نفس گرفتن های بلند و طولانی قائل نمی شود و هنر با معنا خواندن اهمیت بیشتری پیدا می کند. این جلسات قرار است هر چند وقت یک بار در منزل یکی از استادان و فعالان حرفه ای قرآنی برگزار شود.

نگاه خبری در «نمای نزدیک»

ابوالقاسمی با اشاره به برنامه هایی که در آستانه دهه کرامت روی آنتن رادیو قرآن می رود، تصریح کرد: دهه کرامت امسال با ابتدای مرداد ماه مقارن شده است و ما در آستانه این ایام مجله خبری «نمای نزدیک» را روی آنتن می بریم که رویکردی خبری دارد. رادیو قرآن باید بتواند در بحث خبر و اطلاع رسانی پیشتاز باشد. در این برنامه هم، تحلیل و بررسی برنامه های حوزه قرآنی را داریم. سرخط مهمترین رویدادهای قرآنی کشور در آن مطرح می شود و همچنین بعضی از مسئولان قرآنی در برنامه حاضر شده و به سوالات پاسخ می دهند.

مدیر رادیو قرآن خاطرنشان کرد: این برنامه با کارشناس مجری جواد نصیری و تهیه کنندگی فاطمه رحمانی از دوشنبه، دوم مردادماه روزهای زوج ساعت ۱۶:۱۵ روی آنتن می رود.

وی به دیگر برنامه های این شبکه اشاره و بیان کرد: «قرآن و اقتصاد» از جمله برنامه های جدید ماست که با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب، تولید می شود و به مبانی اقتصاد اسلامی و آموزه ­های قرآنی می پردازد که به مدت ۱۵ دقیقه و به تهیه کنندگی علیرضا صفرزاده تولید و پخش می شود. همچنین برنامه آموزش محور ویژه معلمان داریم که قرار است راهکارهای تدریس به روز برای معلمان قرآنی در این برنامه آموزش داده شود.

ابوالقاسمی اظهار کرد: از دیگر برنامه های ما در تعامل با آموزش و پرورش «هدیه های آسمانی» است که پنجشنبه ها پخش می شود.

وی با اشاره به برنامه های «ترجمان وی» و «صراط» توضیح داد: برنامه «صراط» دوباره بعد از مدتی توقف روی آنتن می رود و به موضوع تصحیح قرائت قرآنی و اذکار نماز می پردازد. برنامه «ترجمان وحی» نیز با کارشناسی محمد تقی فیاض بخش به ترجمه قرآن با رویکردی واژه محور می پردازد. همچنین یک برنامه با رویکرد حفظ قرآن کریم داریم که می توان با توجه به هر فصل از سال یک جزء از قرآن کریم را در طول سه ماه حفظ کرد. این برنامه از ابتدای فصل پاییز آغاز می شود و با برنامه ریزی ما تاپایان سال ۹۷، مخاطبان می توانند پنج جز از قرآن کریم را حفظ شوند.

رادیو قرآن قرار است به سمت برنامه هایی برود که بتواند از شنونده قرآنی یک الگو بسازد

مدیر شبکه قرآن به برنامه «مهر تابان» اشاره و بیان کرد: این برنامه به مدت ۲ سال روی آنتن رفت و از سال ۹۲، برنامه «والشمس» که شباهت هایی به آن داشت روی آنتن رفت و حالا قرار است دوباره این برنامه با همان عوامل قبلی روی آنتن برود.

ابوالقاسمی تصریح کرد: این برنامه از آیتم های مختلفی تشکیل شده است که موضوعاتی مثل شکرگزاری، غیبت، مسایل روز جامعه، سبک زندگی و... را در بر دارد.

وی با اشاره به برنامه هایی مشابه «مهرتابان» توضیح داد: رادیو قرآن قرار است به سمت برنامه هایی برود که بتواند از شنونده قرآنی یک الگو بسازد. ما هم قرار است در این برنامه چنین رویکردی را در پیش بگیریم. معرفی خوب هر هنری می تواند جاذبه های آن را برای مردم عیان تر نشان دهد که رویکرد ما هم بر همین اساس است.

مدیر شبکه قرآن در ادامه به برنامه های «راه بهتر»، «راز آسمان»، «قرآن و زندگی» و «سفیران عشق» اشاره و بیان کرد: برنامه «راه بهتر» به آموزش مهارت های زندگی از جمله سخن گفتن و مهارت های ارتباطی و یا مدیریت استرس و خشم و... و. می پردازد که این برنامه روزهای یکشنبه و سه شنبه پخش می شود. برنامه علمی «راز آسمان» نیز از اول مرداد به صورت زنده روی آنتن می رود که علیرضا فتحی پور کارشناس مجری آن است. برنامه «قرآن و زندگی» نیز به موضوعات روز جامعه می پردازد که ممکن است این موضوعات را از سایت قوه قضاییه و یا دیگر منابع تهیه کند. این برنامه به تازگی شروع شده است و در ابتدای شروع برنامه به ماجرای آتنا دختر ۷ ساله پرداخته شد. «سفیران عشق» نیز برنامه ای است که در آن به بررسی و تطبیق داستان های قرآن با کتاب هایی چون تورات و انجیل می پردازیم و از کارشناس های دیگر ادیان نیز بهره گرفته می شود.

ابوالقاسمی در پایان با اشاره به ایام دهه کرامت عنوان کرد: پخش صلوات  خاصه امام رضا (ع) با قرائت های مختلف از جمله قرائت محمد اصفهانی از ویژه برنامه های ما خواهد بود و همچنین از ابتدای مهرماه، برنامه ای با عنوان «مکاتب جهانی تلاوت» را داریم که به زمینه های پیدایش تلاوت و چگونگی به وجود آمدن قرائت می پردازد و هشت مکتب مختلف را بررسی می کند.

نظر شما