شناسهٔ خبر: 20473809 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو:جریانی در کشور فعالیت های علمی را تخطئه می کند

تهران- ایرنا- رییس ستاد ویژه فناوری نانو با تاکید بر تمرکز بر نیم چرخه نوآوری گفت: جریانی درکشورفعالیت های علمی را تخطئه می کند اما این فعالیت ها شالوده و بنیان توسعه فناوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید سرکار امروز (شنبه) در مراسم معرفی برگزیدگان هفتمین دوره مسابقه فناوری نانو و اختتامیه مرحله اول، اولین نانواستارتاپ آب اظهار کرد: امروز در کشور صحبت از اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی بر اساس دانش شکل می گیرد.
وی با اشاره به تولید فراوان علم در دو دهه گذشته در کشور افزود: از نظر کمی در این زمینه با رشد خوبی روبرو بودیم که در واقع نیم چرخه پژوهش است.
رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر توجه بیشتر به کیفیت علم ادامه داد: جریانی در کشور فعالیت های علمی را تخطئه می کنند و می گویند مقاله چاپ کردن ارزشی ندارد. در حالیکه این امر ظرفیت دانشی کشور را نشان می دهد. اگر می خواهیم موفق باشیم باید بنیان علمی کشور را تقویت کنیم.
به گزارش ایرنا هفتمین دوره مسابقه فناوری نانو 22 اردیبهشت همزمان در سراسر کشور به همت کارگروه ترویج، فرهنگ سازی و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بین نخبگان دانشگاهی این حوزه برگزار شد.
نانو استارتاپ آب اولین استارتاپ در این حوزه است که به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت‌ علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو مرحله برگزار شد. مرحله اول این رویداد علمی 24 تا 30 تیر در دانشگاه صنعتی شریف و مرحله دوم در مرداد و شهریور برگزار می شود.
یوسف طاهری دبیر این رویداد علمی شناسایی و انتخاب یک تیم برای حضور در اولین المپیاد بین المللی فناوری نانو در حوزه آب و فاضلاب را یکی از اهداف آن دانست و گفت: در این دوره تست و حل تئوری مساله نداریم و باید معضلی در حوزه آب و در سطح بین المللی انتخاب و برای حل آن ایده ای تا مرز تجاری سازی ارائه شود.

***دنیا به دنبال اقتصاد خلاق و نوآور
وی با اشاره به اهمیت کیفی سازی علم افزود: بعد از مرحله تولید علم که در دو دهه قبل در ایران روی داد و ما در این زمینه درخشان هستیم، باید به سوی کیفی سازی علم پیش برویم.
سرکار ادامه داد: نیم چرخه اول پژوهش و نیم چرخه دوم تبدیل علم به ثروت از راه نوآوری است. علم باید به فناوری تبدیل شده، فناوری محصول را بسازد و وارد بازار شود. اگر همه این روند را طی کنیم ولی محصول وارد بازار نشود؛ نوآوری کامل رخ نداده است.

***دانشجو باید توانمند از دانشگاه خارج شود
رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به اهمیت توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشجوی عالم کافی نیست؛ بلکه باید توانمند بوده و جرات و جسارت خلاقیت را داشته باشد.
وی تاکید کرد: به همین دلیل بسیاری از کشورها به سوی تبدیل دانشگاه به دانشگاه نوآور پیش می روند.
استاد دانشکده فناوری های نوین پزشکی گفت: همچنین باید زیست بوم لازم را برای نوآوری در کشور فراهم کنیم. در بسیاری کشورها 70 تا 85 درصد ایده ها به خلاقیت نمی رسند و پیش از رسیدن به آن مرحله سقوط می کنند، این آمار متعلق به کشورهایی است که تمام ساختارهای لازم را برای نوآوری دارند و در کشور ما متاسفانه بیشتر است.

***شرکت های دانش بنیان باید وارد عرصه بین المللی شوند
سرکار به وجود شرکت های دانش بنیان موفق در عرصه داخلی اشاره کرد و گفت: اکنون این شرکت ها فعالیت می کنند؛ ولی در واقع در کوچه بن بست قرار دارند. محصولات های تک/ فناوری بالا (high tech) محصولات مصرفی نیستند و بازار 80 میلیونی داخل کشور پاسخگوی عرضه محصولات این شرکت ها نیست.
وی ادامه داد: باید از دیروز به فکر ورود به بازارهای بین المللی می بودیم. باید افرادی را تربیت کنیم که بتوانند بازاریابی در عرصه های تک را انجام دهند، این محصولات را بشناسند و توان عرضه آنها را مانند یک تاجر بین المللی داشته باشند و در این حوزه نیز با خلا روبرو هستیم.
علمی9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن

انتهای پیام /*

نظر شما