شناسهٔ خبر: 20473716 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ترغیب کودکان به پژوهش و تعمق در آثار رضوی

گروه ادب: مشاور فرهنگی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید این مطلب که کودکان و نوجوانان توانمندی نگارش آثار مطلوب در حوزه داستان جشنواره رضوی را ندارند، افزود: این اقدام به منظور ترغیب این گروه سنی به پژوهش و تعمق در آثار مطلوب با موضوع امام رضا(ع) است.

صاحب‌خبر -

سیدعلی کاشفی خوانساری، مشاور فرهنگی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری دانش‌آموزان و نوجوانان فعالیت‌های ارزنده‌ای در حوزه مفاهیم دینی و جشنواره‌های متعددی در این عرصه در دست انجام دارد که از آن جمله می‌توان به جشنواره امام رضا(ع) اشاره کرد که یکی از جشنواره‌های فرهنگی امام رضا(ع) است که هر ساله در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در این بخش از جشنواره، در قالب‌های مختلف به شعرسرایی، قصه‌خوانی و نقاشی با موضوع امام رضا(ع) می‌پردازند،‌ در پاسخ به این سوال که کودکان و نوجوانان با وجود سطح پایین اطلاعات خود درباره ائمه اطهار(ع) چگونه می‌توانند به نگارش داستان بپردازند و آیا این اقدام در راستای نهضت تربیت این گروه در عرصه داستان‌نویسی است؟ گفت: این نکته‌ای که طرح شده است صحیح است؛ به طور یقین یک نوجوان نمی‌تواند یک کتاب قابل دفاع با موضوعات دینی به رشته تحریر درآورد.

کاشفی در ادامه این مطلب عنوان کرد: در این باره باید گفت که کودکان و نوجوانان نمی‌توانند اثری با موضوعات دینی و آئینی همچون نماز یا امام رضا(ع) بنویسند، اما این اقدامات تمرین، آموزش و آزمایشی است که دو هدف را دنبال می‌کند؛ یکی تشویق و ترغیب این گروه به نگارش و دست به قلم بردن و دیگری، تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و ترغیب آنها به پژوهش در زمینه شخصیت‌های بزرگ و پیشوایان دینی، که این رویکرد مطلوب است.

وی تصریح کرد: با این اقدام، گروه سنی کودک و نوجوان تشویق می‌شوند که آثار جدی در این حوزه را مورد مطالعه قرار دهند و در آنها فکر و تعمق کنند تا بتوانند با تدبر دست به قلم ببرند و آثاری در این زمینه خلق کنند.

کاشفی خوانساری تاکید کرد: از این نظر، این موضوع به عقیده من قابل دفاع است. قطعاً نتیجه جشنواره، خلق 200 کتاب قابل انتشار و مناسب که توسط کودکان و نوجوانان برای عموم مردم نوشته شده است،‌ نیست، بلکه این اقدام یک فعالیت تجربی و آموزشی است که کودکان را به مطالعه بیشتر، پژوهش عمیق‌تر و نگارش دقیق‌تر تشویق می‌کند.

نظر شما