شناسهٔ خبر: 20473499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با فارس:

دولت نتوانست اقتصاد مقاومتی را معنا کند/ بانک‌ها در خدمت تولید ملی نیستند

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور است، گفت:‌ دولت با نگاه به بیرون نتوانست اقتصاد مقاومتی را معنا کند و امروز بانک‌ها در خدمت تولید ملی نیستند.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس در بهارستان، درباره نقش بخش خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نخست باید این بحث را در عملکرد دولت ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: دولت‌ها به‌ویژه دولت یازدهم سیاست‌های اقتصادی کشور را با اقتصاد مقاومتی، این فرمان ارزشی و مهم مقام معظم رهبری و گره‌گشا در مشکلات اقتصاد کشور، تنظیم نکردند.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت یازدهم عملکرد مثبتی در حوزه اقتصاد مقاومتی نداشت، گفت: دولت با ابزار برجام می‌خواست مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند و این نگاه مقادیر با سیاست اقتصاد مقاومتی است.

شیخی با اشاره به اینکه دولت با نگاه به بیرون نتوانست اقتصاد مقاومتی را معنا کند، اضافه کرد: دولت برای عبور دادن اقتصاد کشور از گردنه مشکلات چشم به بیرون داشت و الفبای اقتصاد مقاومتی را درست معنا نکرد.

وی با بیان اینکه دولت مرکز فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در بدنه دولت شکل داد، تصریح کرد: اقدامات دولت در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حد انتظار نبوده است.

این کارشناس ارشد اقتصادی با تأکید بر اینکه الفبای بخش خصوصی درآمدزایی است، اضافه کرد: بخش خصوصی هر جایی که سرمایه‌گذاری می‌کند، نخست دنبال درآمد و جبران هزینه‌های خود است.

شیخی با اشاره به اینکه پیگیری مدل خصوصی در بدنه دولت غلط است، تصریح کرد: دولت این سیاست را در بخش‌هایی در دستور کار قرار داده، ولی خصوصی‌سازی فاقد نظارت‌های دولت بوده؛ در صورتی‌ که دولت باید نظارت ویژه‌ای بر خصوصی‌سازی داشته است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس با اصل خصوصی‌سازی و فعالیت شرکت‌های خصوصی در راستای رونق اقتصادی کشور مخالف نیست، اضافه کرد: نباید شرکت‌های خصوصی به امان خدا رها شوند و دولت باید بر نحوه فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه مشارکت بخش خصوصی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان منکر شد، تصریح کرد: باید این مشارکت همراه با نظارت‌های دولتی باشد.

شیخی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی یکی از راه‌کارهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: در شرایط فعلی عملاً این امر ممکن نیست؛ زیرا بانک‌ها در خدمت تولید ملی نیستند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها با سودهای بالا در موضع مقابل تولید ملی هستند، تصریح کرد: هیچ تولیدکننده‌ای به خود این جرأت را نمی‌دهد که با مراجعه به بانک‌ها تسهیلات دریافت کند.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند و این از ابعاد اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور است، اظهار داشت: دولت باید بانکداری را در مسیر حمایت از تولید ملی هدایت کند.

شیخی در پایان با اشاره به اینکه دولت باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند، اظهار کرد: اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور با حمایت از تولید ملی محقق می‌شود.

انتهای پیام/ن

نظر شما