شناسهٔ خبر: 20470137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سامانه موشکی «اس 400» در کدام بخش از خاک ترکیه مستقر می‌شود؟+نقشه

بخش‌هایی از خاک ترکیه محل استقرار سامانه موشکی راهبردی «اس 400» خواهد بود که در این زمینه تحلیلگران مواردی را مطرح کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از خرید سامانه دفاع ضد موشکی "اس 400" فدراسیون روسیه از سوی ترکیه مطرح شده است.


خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه گزارش داد: ترکیه توافق کرده است برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» روسیه، 2.5 میلیارد دلار به مسکو بپردازد.

روند مذاکرات خرید سامانه موشکی«اس 400»


در ماه ژوئیه، مشاور رئیس جمهور روسیه در بخش نظامی و همکاری فنی اعلام کرد: توافق تحویل سامانه دفاع موشکی «اس-400» از روسیه به ترکیه حاصل شده است؛ اما تصمیمی درباره تسهیلاتی که مسکو می‌تواند برای این فروش به آنکارا ارائه دهد، اتخاذ نشده است.

سامانه موشکی «اس 400» در کدام بخش از خاک ترکیه مستقر می‌شود؟ + نقشه
مذاکرات درباره فروش احتمالی این سامانه دفاع موشکی از سال 2016 در جریان بوده است. در ماه مارس 2017، مدیر اجرایی شرکت روزتک گفت: آنکارا آماده است با تسهیلات ارائه شده از جانب «مسکو»، این سامانه را خریداری کند.


روز 28 آوریل، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، بیان داشت: «مسکو» و «آنکارا» به توافقی برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» دست یافته اند و مذاکرات درباره تولید مشترک این سامانه و نیز بهای آن در حال انجام است.


این مسئله در ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ترکیه‌ای وی، رجب طیب اردوغان، در سوچی در اوایل ماه مِه سال جاری میلادی نیز مطرح شد و نهایتا پس از مذاکراتی پیچیده خرید این سامانه از سوی آنکارا قطعی شد.

فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی گفت: «هماهنگی‌ها درباره تمام مسائل فنی به پایان رسیده است و اکنون ما در مرحله پایانی تصمیم‌گیری درباره خرید اس-400 از روسیه هستیم. ما با خرید سامانه اس-400 و در عین حال، طراحی سامانه‌های دفاعی خود با همکاری فرانسه و ایتالیا، نیاز فوری خود به این سامانه‌ها را تامین خواهیم کرد."

سامانه موشکی «اس 400» در کدام بخش از خاک ترکیه مستقر می‌شود؟ + نقشه

تلاش ترکیه برای ترمیم روابط با روسیه


تحلیلگران سیاسی و نظامی معتقدند که ترکیه پس از اتفاقات سال 2015 میلادی، به دنبال ترمیم روابط خود با فدراسیون روسیه بوده و در این زمینه خریدهای نظامی را در دستور کار قرار داده است.


سال 2015 میلادی آبستن اتفاقاتی شد که نتیجه آن تنش بین روسیه و ترکیه بود و حالا ترکیه با خریدهای نظامی به دنبال آن است تا به نحوی از «مسکو» دلجویی کند.


یکی دیگر از دلایلی که خریدهای نظامی ترکیه از شرق را شدت بخشیده است؛ کودتای 15 جولای سال گذشته میلادی است. تحلیلگران منطقه معتقدند که از زمان کودتای تابستان سال گذشته علیه حزب عدالت و توسعه ترکیه، اعتماد «آنکارا» به غرب کاهش یافته است.


سال گذشته در جریان کودتای 15 جولای، غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه در قبال این اتفاقات موضع سکوت را در پیش گرفتند و این موضوع موجب عصبانیت آنکارا شد و تلاش کرد تا راهبردهای سیاسی و نظامی خود را با غرب با تغییراتی، تدوین کند.


ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت خرید سامانه موشکی «اس 400» از سوی ترکیه عنوان داشت: تغییر ساختار منطقه غرب آسیا نگاه بسیاری از کشورها به شرق و مخصوصا روسیه را افزایش داده است.


وی افزود: گرایش آنکارا پس از کودتای نافرجام و اختلافاتش با ناتو نسبت به شرق بیشتر شده و به دنبال آلترناتیوی برای شکستن قدرت ناتو و حفاظت از امنیت ترکیه در برابر چالش‌های خارجی است. ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه که ساختاری غربی است به مرحله شرقی شدن رسیده و این موضوع زنگ خطری برای ناتو است (بیشتر بخوانید).


اما گزارش هایی درباره ساز و کار استقرار سامانه دفاع موشکی اس 400 (البته در صورت اجرایی شدن) منتشر شده است. برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که ممکن است ترکیه یک بخش از این سامانه را در نزدیکی تنگه بسفر و داردانل و دیگری را در نزدیکی آنکارا و یا در بخش جنوب شرقی به سمت سوریه و عراق مستقر کند.

سامانه موشکی «اس 400» در کدام بخش از خاک ترکیه مستقر می‌شود؟ + نقشه

سامانه موشکی «اس 400» در کدام بخش از خاک ترکیه مستقر می‌شود؟ + نقشه


جدا از اینکه برنامه اصلی ترکیه برای خرید و استقرار این سامانه موشکی چیست؛ اما خرید سامانه موشکی اس 400 یقینا در آینده موجب خشم همپیمانان «آنکارا» در ناتو خواهد شد و این موضوع روابط ترکیه و کشورهای غربی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

 

 

نظر شما