شناسهٔ خبر: 20469306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اکبر صالحی، شهربانو حسنی

تبیین پدیدارنگاری‎ فلسفه تربیتی عبادت ( نماز) از دیدگاه معلمان و اولیای دانش‌آموزان

این پژوهش با هدف تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت از دیدگاه معلمان و اولیای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در استان البرز و به روش پدیدارشناسی است.

صاحب‌خبر -

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت از دیدگاه معلمان و اولیای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در استان البرز و به روش پدیدارشناسی است. برای این پژوهش 17 نفر از معلمان و 15 نفر از اولیای دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌صورت هدفمند انتخاب شدند تا در این پژوهش شرکت کنند. در‌ این مطالعه برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه (عمیق و نیمه‌ساختاریافته) استفاده شد. تمام مصاحبه‎ها پس از توضیح اهداف پژوهش به مصاحبه‌شوندگان و کسب مجوز از ایشان، ضبط و پیاده‌سازی شد. میانگین مدت هر مصاحبه حدود 55 دقیقه بود. در این پژوهش 5 پرسش اصلی برای مصاحبه در رابطه با هدف طراحی، و متناسب با پاسخ شرکت‌کنندگان پرسش‌های بعدی جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. برای تحلیل داده‎ها از رویکرد توصیفی ‌ـ تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که عبادت در بعد فردی کارکردهایی شامل افزایش اعتماد به نفس، معنایابی در زندگی، سعادتمندی و تعالی انسان و در بعد عاطفی شامل احساس لذت و افزایش آرامش دارد؛ در بعد جامعه‌شناختی نیز دربرگیردنده ارتقای ارزش‌های اخلاقی و کاهش جرائم اجتماعی است، همچنین در بعد خانوادگی، پایداری شخصیت و کاهش مشکلات خانوادگی از جمله کارکردهای تربیتی عبادت به شمار می‌رود.

کلیدواژه ها: فلسفه تربیتی عبادت؛ معلمان؛ اولیا؛ پدیدارنگاری

نویسندگان:

اکبر صالحی: استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)

شهربانو حسنی: دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، پردیس بین‌الملل دانشگاه خوارزمی

دو فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دوره 5، شماره 8، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما