شناسهٔ خبر: 20468961 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در سوگ حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده تلویزیون و سینما

پـرواز در نهـایت

وقتی اواسط همین ماه برای عیادت سراغ حاج حبیب رفتیم، سخت بود تصور کنیم بیمار نحیف تخت 18 اتاق 1084 بیمارستان همان حبیب‌الله کاسه‌ساز تنومند و قبراق، تهیه‌کننده متعهد و دغدغه‌مند تلویزیون و سینماست. اما آن چیزی که به ما حاج حبیب بودن را یادآوری می‌کرد، لبخندهای آشنای او بود که همچنان نشانی از خنده‌های مهربان و دوست‌داشتنی این مرد داشت. لبخندهایی از سر باور و ایمان که به خانواده، همکاران و دوستدارانش امید می‌داد و آنها را چشم انتظار معجزه‌ای برای ماندن او نگاه می‌داشت، هرچند حالا به نظر می‌رسد آن لبخندها بیش از آن که خطاب به ما باشد، ماحصل توجه ویژه حضرت دوست بود و حاج حبیب در پس همه آن دردها و رنج‌های جانکاه بیماری، شوق رفتن داشت.

صاحب‌خبر -
لبخندهایی از سر باور و ایمان که به خانواده، همکاران و دوستدارانش امید می‌داد و آنها را چشم انتظار معجزه‌ای برای ماندن او نگاه می‌داشت، هرچند حالا به نظر می‌رسد آن لبخندها بیش از آن که خطاب به ما باشد، ماحصل توجه ویژه حضرت دوست بود و حاج حبیب در پس همه آن دردها و رنج‌های جانکاه بیماری، شوق رفتن داشت.

آن لبخندها البته حاصل نیکنامی و خوشنامی و زندگی و فعالیت درست و صادقانه هم بود، چه در زمان حیات و چه در این ایام پس از رفتن، همگی از این چهره به عنوان انسانی ارزشمند و تهیه‌کننده‌ای منصف و باوجدان یاد می‌کردند و نام می‌برند. حاج حبیب خیالش راحت بود که خوب زندگی کرد و در سینما هم همه تلاش خود را برای ساخت فیلم‌هایی خوب و استاندارد و جلب رضایت توامان عوامل و تماشاگران انجام داد.

دوستان و همکاران هم در آن روزهای سخت و اوج گرفتن بیماری، بر بالین او حاضر شدند و به پاس خدمات و مهربانی‌های این مرد، سعی می‌کردند حضوری روحیه بخش و امیدوارکننده داشته باشند. سینماگران و همکاران اهل رسانه که با فیلم‌های خوب حاج حبیب و شخصیت مهربان و پاسخگوی او خاطراتی داشتند، در هر حضور در بیمارستان خاطرات مشترک با حاج حبیب را مرور می‌کردند و با امید از آینده و برخاستن به سلامت او از بستر بیماری می‌گفتند. واقعا کدام سینماگری دوست نداشت دوباره حاج حبیب را در مقام تهیه‌کننده‌ای کاردرست و باوجدان پشت پروژه‌ای تلویزیونی و سینمایی ببیند؟

حبیب‌الله کاسه‌ساز بجز دغدغه همیشگی جبهه و جنگ که در آثاری چون اخراجی‌ها، اخراجی‌ها ـ2 (هردو ساخته مسعود ده‌نمکی)، مزرعه پدری (رسول ملاقلی‌پور)، کنار رودخانه (علیرضا امینی)، پروانه‌ای در مه (محمدجواد کاسه‌ساز)، نوروز (سیدرحیم حسینی) به عنوان تهیه‌کننده و در فیلم‌هایی دیگر همچون پرواز در نهایت (محمدمهدی عسگرپور)، هور در آتش (عزیزالله حمیدنژاد) و آخرین مرحله (محسن محسنی‌نسب) به عنوان بازیگر جلوه‌گر شد، تعهد و مسئولیت اجتماعی خود را در تهیه‌کنندگی آثار دیگری چون پرنده بازکوچک (رهبر قنبری)، زندانی 707 (حبیب‌الله بهمنی)، ریسمان باز (مهرشاد کارخانی) و نبات داغ (محمدعلی باشه آهنگر) هم نشان داد.

این تهیه‌کننده که تهیه آثاری تلویزیونی چون «درچشم باد» (مسعود جعفری‌جوزانی) و «فوق سری» (مهدی فخیم‌زاده» را در کارنامه داشت، سرانجام صبح روز چهارشنبه هفته گذشته پس از پنج ماه مبارزه با بیماری سرطان معده دار فانی را وداع گفت.

پیام‌های تسلیت

رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، سخنگوی وزارت امورخارجه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مشاور ارشد سازمان امور سینمایی، معاون ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از جمله چهره‌هایی بودند که در این چند روز پیام‌های تسلیتی را به خاطر درگذشت کاسه‌ساز منتشر کردند.

در متن پیام تسلیت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی آقای حبیب‌الله کاسه‌ساز موجب تاسف و تاثر گردید.

آن مرحوم همواره در خدمت به حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس بودند و آثار ارزشمندی به عنوان تهیه‌کننده در حوزه سینما از خود به یادگار گذاشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان ایشان به جامعه هنرمندان و سینماگران کشور، برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسألت می‌کنم.»

بدرقه باشکوه

مراسم تشییع پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز ساعت 9 صبح روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه از ساختمان شماره 2 خانه سینما آغاز و حاج حبیب تا خانه ابدی بدرقه شد. اجرای این مراسم را سیدجواد هاشمی به عهده داشت. ناصر شفق، سردار پورجمشید، مسعود جعفری‌جوزانی، مسعود ده‌نمکی، سیروس الوند، محمدمهدی عسگرپور و منوچهر شاهسواری، از جمله افرادی بودند که در این مراسم چند دقیقه‌ای درباره شخصیت حبیب‌الله کاسه‌ساز صحبت کردند.

خاطره‌بازی با مرد جبهه و جنگ

در آن روز خاطره‌انگیز که به نمایندگی از روزنامه جام‌جم به عیادت حاج حبیب رفته بودیم، جمعی از خانواده و دوستان و همکاران ایشان هم حضور داشتند و فضایی خوش و صمیمانه حاکم بود. بیشتر از همه حضور ماشاءالله شاهمرادی‌زاده، بازیگر تلویزیون و سینما و فیلم «معراجی‌ها» قابل اشاره است که با شوخی‌ها و خاطرات بامزه‌ای که از فضای جبهه و جنگ داشت، تلاش می‌کرد برای لحظاتی هم که شده از درد و رنج حاج حبیب کم کند. خاطراتی که برای حاج حبیب که مرد جبهه و جنگ بود، آشنایی داشت. اصلا یکی از دلایلی که حبیب‌الله کاسه‌ساز برای تهیه فیلم «اخراجی‌ها» آستین بالا زد تا مردانی از جنس دیگر را در دوران دفاع مقدس به تصویر بکشد، همین شناخت کامل او از فضای جبهه و جنگ بود و طبیعتا بخشی از فضای فیلم مسعود ده‌نمکی، متاثر از حضور و حرف‌ها و خاطرات حاج حبیب هم است.

علی رستگار

نظر شما