شناسهٔ خبر: 20466764 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیکر حاج حبیب سینمای ایران تشییع شد

تهران - ایرنا - پیکر حبیب الله کاسه ساز کارگردان، بازیگر و تهیه کننده سینما صبح روز جمعه 30 تیرماه از مقابل خانه سینما با حضور جمع کثیری از هنرمندان و همرزمان وی در دوران هشت سال دفاع مقدس تشییع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محمود دعایی در مراسم تشییع و وداع با حبیب الله کاسه ساز، بر پیکر وی نماز میت اقامه کرد. پیکر این مرحوم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) خاکسپاری می شود.
حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینمای ایران صبح 28 تیرماه در بیمارستان بقیه الله تهران درگذشت.
‎مرحوم کاسه ساز متولد سال 1341، به علت ابتلا به بیماری سرطان، طی ماه های اخیر در بیمارستان بستری بود.
‎وی تهیه کنندگی فیلم های از جمله «مأموریت تهران»، «اخراجی‌ها 2»، «ریسمان باز»، «مزرعه پدری»، «کارناوال مرگ» و «پرنده بار کوچک» را برعهده داشته است.
در این مراسم که محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی حضور داشت جواد هاشمی به عنوان مجری مراسم از ناصر شفق تهیه کننده سینما خواست که برای سخنرانی پشت تریبون قرار گیرد. ناصر شفق نیز اینگونه آغاز کرد که حبیب آرامش و ‌خطاپوش بود و ادامه داد: اولین بار سال 59 در کوه‌های کردستان همراه همرزمش حاج اکبر پورجمشید با او آشنا شدم که با همکارانش کار هنری انجام می‌داد.
وی افزود: وقتی مرحوم علی حاتمی از سینما رفت ده‌ها سال باید بگذرد تا کسی همچون او بیاید. در عرصه تهیه و تولید هم؛ حبیب، علی حاتمی سینمای ایران بود.

**حبیب از یاران گهواره ای امام (ره) بود
مجری برنامه سپس سردار اکبر پورجمشید را برای ایستادن پشت جایگاه دعوت کرد، که وی نیز گفت: حبیب از یاران گهواره ای امام (ره) و انقلاب بود، روزی که امام (ره) را خطاب قرار دادند شما به پشتوانه چه کسانی انقلاب کردید، فرمودند یاران من در گهواره‌ها هستند و حبیب از آن یاران گهواره ای امام (ره) بود.
پورجمشید افزود: حبیب کاسه ساز از جوانمردان غیوری بود که در راه پیروزی انقلاب سر از پا نمی شناخت و در شکل‌گیری حرکت‌ها در دبیرستان برای انقلاب نقش فعالی داشت و در تثبیت انقلاب و نظام فداکاری کرد.
وی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس از اولین کسانی که با هم در جبهه ها حضور پیدا کردیم حبیب‌ بود و عملیات های بسیاری همچون فتح المبین با هم بودیم.
سردار پورجمشید، مدیریت در عرصه سینما و هنر را یکی از ویژگی های کاسه ساز دانست و اضافه کرد: سینمای امروز ما به امثال حبیب نیاز دارد تا این راه را مدیریت کند، هنرمندان ما در عرصه حاضر هستند و مدیریت و سرمایه خوب نیاز است. حبیب در این راه هیچ سرمایه ای نداشت.
وی ادامه داد: امروز در عرصه هنر ارزشی چهره‌هایی همچون ملاقلی‌پور، سلحشور، ابراهیم حاتمی‌کیا وجود دارد که راه آنها ادامه خواهد داشت. من از طرف فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس تسلیت می‌گویم. هنر، انقلاب و دفاع مقدس زنده است چون حبیب ها و ملاقلی پورها زنده هستند.
مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما نیز سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به دهه 60 و زمان جنگ سخنان خود را آغاز کرد: جبیب را در دانشگاه شناختم که همه کارهای او با همراهی دوستانش در اختیار رزمنده‌ها و جنگ بود. حبیب از آن دسته افرادی بود که می خواست هنر را به صورت علمی بیاموزد.
وی اظهار داشت: حبیب کاسه‌ساز با وجود دوستان بسیاری که داشت خط‌بندی نشده بودند. من در زمان جنگ دیدم که با دسته بندی چه بلایی سر بچه‌های ما آوردند و امروز نمی‌دانم چرا این خط‌بندی و جناح‌بندی سیاست‌زده‌ها وارد سینما شده است. گاهی به او ‌وصله‌هایی زده می‌شد اما باز راهش را ادامه می داد.
مسعود ده‌نمکی نیز سخنران بعدی بود. او گفت: کسانی که در جبهه حضور داشتند معنی استرس شب عملیات را می دانند، اما من در نخستین فیلم خود دیدم که استرس ساخت یک فیلم نیز همانند شب عملیات است. من فکر می‌کنم بیماری وی ناشی از سختی کار در سینمای دفاع مقدس بود.
سیروس الوند نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی اظهار داشت: حبیب کاسه ساز را برای نخستین بار در نیمه دهه 60 و هنگامی که در فیلمی بازی می‌کرد دیدم و با او آشنا شدم. اما روزی که غیرشرعی و نادرست خودی و غیرخودی در سینما به وجود آمد او مرا خودی نمی‌دانست.
محمدمهدی عسگرپور هم در ادامه گفت: ما امروز بدرقه می‌کنیم پیکری را که درست‌کردار و مومن بود و اهالی هنر از او خاطره خوبی دارند. وی و دوستانش که تعداد آنها در آن دوران زیاد نبود، وارد عرصه هنر شدند و با اعتقاد کار خود را انجام می دادند.

**سینما ملک مشاع همه ملت ایران است
در پایان مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی گفت: حبیب کاسه‌ساز به دیار باقی شتافت. در این شتافتن رازی است که فقط با تامل می‌ توان معنی آن را فهمید.
منوچهر شاهسواری افزود: هیچکس از قاعده مرگ مستثنی نیست و آن‌چه باقی می‌ماند این است که در این جهانی که زندگی می‌کردیم با خلاقیت چه کردیم، خلاقان ماندگاران تاریخ هستند.
وی گفت: مراسم امروز ادای احترام است برای کاسه‌ساز که بر گردن همه ما حق داشت.
شاهسواری با بیان اینکه سینما ملک مشاع همه ملت ایران است، ادامه داد: هیچکس حق ندارد بین اهالی سینما شکاف و فاصله بیندازد همانطور که کشور و تاریخ ایران امری یکپارچه است.
مدیر عامل خانه سینما گفت: به خودمان تذکر می‌دهم که به هم توجه کنیم و از یکدیگر فرار نکنیم.
این مراسم با مداحی کوتاهی از علیرضا بهاری مداح اهل بیت (ع) و اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم کاسه‌ساز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی پایان یافت.
فراهنگ**٩٠١٢**1569
خبرنگار: زهرا امیری ** انتشار: علی حبیبی

انتهای پیام /*

نظر شما