شناسهٔ خبر: 20466416 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شورای پنجم برای شهردار تهران به مجمع خستگان سیاسی رسید!

روزنامه جوان

پس از بحث و گفت‌وگو در مورد كانديداها و اعلام انصراف يا ادامه حضور برخي كانديداها در دولت مانند آخوندي و ابتكار، از ميان ۲۴ گزينه معرفي شده توسط ۲۱ نفر منتخب شوراي پنجم شهر تهران، هفت گزينه از جمله يك كانديداي خانم انتخاب شده‌اند.

صاحب‌خبر -
نیره ساری
 
پس از بحث و گفت‌وگو در مورد كانديداها و اعلام انصراف يا ادامه حضور برخي كانديداها در دولت مانند آخوندي و ابتكار، از ميان ۲۴ گزينه معرفي شده توسط ۲۱ نفر منتخب شوراي پنجم شهر تهران، هفت گزينه از جمله يك كانديداي خانم انتخاب شده‌اند. آنچه از ظواهر امر مشخص است، هفت گزينه نهايي تصدي پست شهردار تهران، دو هفته فرصت دارند برنامه‌هاي خود را به منتخبان شوراي پنجم ارائه كنند تا شايد برنامه‌محوري جايگزين شخص‌محوري در انتخاب شهردار شود، اما آيا گزينه‌هاي معرفي شده پتانسيل جايگزيني شهردار فعلي را دارا هستند؟! آيا هر كدام از اين هفت نفر داراي حداقل شرايط ضروري و اوليه براي شهردار شدن پايتخت هستند؟ آيا اين اسامي با حجمي از معضلات خرد و كلان تهران قابليت پاي كار ماندن و ادامه سير پيشرفت فعلي در شهر تهران را دارند.
 
انتخاب شانزدهمين شهردار پايتخت يكي از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي منتخبان شوراي پنجم است. در شهرداري‌‌اي كه قاليباف با مديريت جهادي خود توانست پروژه‌هاي بزرگ و مختلفي را افتتاح كند تا مردم او را به عنوان شخصي خستگي‌ناپذير در حوزه كار ميداني بشناسند، حال فردي بايد بر مسند صندلي شهرداري تهران تكيه بزند كه حداقل به اندازه شهردار فعلي وقت بگذارد و به اصطلاح پاي كار بايستد.  گام اول انتخاب شهردار تهران برداشته شده است و گزينه‌هاي نهايي تصدي پست شهرداري تهران انتخاب شده‌اند. بنا بر ظواهر رسانه‌اي شده شيوه انتخاب بدين‌گونه بود كه اعضاي شوراي پنجم شهر تهران هر يك نام حداكثر سه  نفر را به‌عنوان نامزد تصدي شهرداري تهران معرفي كردند تا از ميان آنان هفت نفر از دارندگان بيشترين رأي به شوراي پنجم شهر تهران دعوت شوند و با دريافت برنامه‌هايشان، در نهايت شهردار تهران با رأي اعضاي شوراي شهر انتخاب شود.
  
مجمع خستگان !
در نهايت با كنار رفتن علي‌اصغر احمدي، معصومه ابتكار و آخوندي از كانديداتوري شهرداري تهران، محمد علي نجفي (۲۱ رأي)، حسين مرعشي(۲۰رأي)، الهه‌ كولايي (۱۶رأي)، محمد‌علي افشاني (۱۴رأي) حبيب‌الله بيطرف (۱۲ رأي)، محمد شريعتمداري (۱۱ رأي) و محسن مهرعليزاده (۹رأي) به عنوان هفت گزينه نهايي تصدي پست شهردار تهران در ليست انتخاب قرار گرفتند تا طي دو هفته برنامه‌هاي خود را ارائه كنند. در اين ميان اين محمد‌علي نجفي بوده كه بيشترين ميزان رأي را كسب كرده است كه همين امر، گمانه‌زني‌ها براي انتخاب وي را قوت مي‌بخشد. اما سؤال اصلي اينجاست كه كداميك از اين هفت نفر پتانسيل جايگزيني محمد‌باقر قاليباف را دارند؟! اعضاي شوراي شهر جديد در حالي محمد علي نجفي (عضو مركزيت كارگزاران) را نامزد شهرداري تهران كردند كه چندي پيش حسين مرعشي (سخنگوي كارگزاران) گفته بود «ترجيح ما نجفي است، هر چند كه عارف (‌رئيس اسمي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان) ترجيح مي‌دهد فردي نزديك به وي شهردار شود.»
  
نگاهي به كارنامه سه منتخب اول منتخبان شوراي شهر پنجم
نگاهي به كارنامه گزينه اول منتخبان شوراي شهر پنجم نشان مي‌دهد كه به دليل سوابق اجرايي (تصدي وزارت فرهنگ و آموزش عالي در دوران دولت موقت مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني و دولت اول ميرحسين موسوي، عهده‌دار وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمي رفسنجاني، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات) وي را به عنوان يك چهره فرهنگي و دانشگاهي مي‌شناسند.  نجفي در سال ۸۵ نيز در فهرست موسوم به فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان به همراه معصومه ابتكار و احمد مسجد‌جامعي به شوراي شهر سوم راه پيدا كرد كه مهم‌ترين اقدامات او در اين زمينه، مخالفت با تغيير نام ميدان «حق‌شناس» به ميدان «۹ دي» و همچنين سركشي به همراه معصومه ابتكار به خانواده كساني بود كه به‌زعم او «شهداي» فتنه سبز بودند ! نجفي در همين چند سال اخير هم در كار اجرايي ثبات از خود نشان نداده است. وي 26 مرداد سال 92 به عنوان معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منصوب شد. اما 10 بهمن 92 استعفا داد و علت را بيماري قلبي و توصيه پزشكان به نپذيرفتن كار اجرايي خواند.  محمد‌علي نجفي در حالي رأي 21 نفر از اعضاي شوراي شهر پنجم را به خود اختصاص داده است كه سوابق تحصيلي و كاري وي هيچ نسبتي با مسائل اجرايي شهري، يا امور عمران و شهرسازي ندارد! حسين مرعشي فرد هميشه حاضر در همه محافل اصلي اصلاح‌طلبي كه از وي به عنوان سهميه حزب كارگزاران در ميان گزينه‌هاي شهرداري تهران ياد مي‌كنند، گزينه دوم منتخبان شوراي شهر پنجم است. از كارنامه وي به همين بسنده مي‌كنيم كه در جريان فتنه ۸۸، وي جزو مشاركت‌كنندگان در آن غائله بود و در نهايت در اسفند همان سال، به واسطه دفاع از فتنه‌گران و توهين به نظام، به يك سال حبس محكوم شد. 
 
البته مرعشي در جريان تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري دهم، در ارديبهشت ماه ۸۸، زماني كه براي تبليغ موسوي به دانشگاه باهنر كرمان رفته بود، ايدئولوژي حاكم بر كارگزاران را چنين افشا كرده بود: «ما در حزب كارگزاران به افراد و انسان‌ها اصالت مي‌دهيم و مشي ما ليبراليستي است.» در ادامه حضور چهره‌اي چون «الهه كولايي» در فهرست اين هفت نفر و به عنوان نفر سوم از ديگر نكات جالب توجه است. كولايي در حالي منتخب تأمين‌كننده منافع شهري مردم شهر تهران از سوي اعضاي شوراي شهر پنجم شناخته شده است كه كل سابقه سياسي وي، عضويت در هيئت مركزي حزب منحله مشاركت و به تبع آن، حضور در مجلس جنجالي و پرماجراي ششم از فهرست اين حزب بود.  كل فعاليت كولايي در آن مجلس، به مانند ساير نمايندگان اصلاح‌طلب، محدود به طرح‌ها و لوايح سياسي- تبليغاتي چون اصلاح قانون مطبوعات، پيوستن به كنوانسيون جهاني حقوق زنان، لوايح اختيارات رياست جمهوري، تحقيق و تفحص از صدا و سيما و امثال اينها بوده است. 
 
جالب اينكه تا قبل از دوران نمايندگي هم، سمت‌هاي او در وزارت خارجه يا مركز تحقيقات استراتژيك، سمت‌هاي علمي، مطالعاتي و مشورتي بوده است. خانم كولايي جزو آن گروه از نمايندگاني بود كه در جريان تحصن و استعفاي دسته جمعي در مجلس ششم، به عنوان عضو شوراي مركزي حزب مشاركت، نقش فعالي داشت. به عبارت ديگر، خانم دكتر الهه كولايي، كه تخصص ايشان روسيه، كشورهاي قفقاز و آسياي مركزي است، حتي يك روز هم سابقه اجرايي ندارد! اين نتيجه انتخاب تنها سه گزينه اول منتخبان شوراي شهر تهران است كه همواره مدعي سياسي‌كاري و حزبي‌بازي سايرين هستند و به راحتي سابقه ۱۲ ساله محمدباقر قاليباف را در تهران زير سؤال مي‌برند. در حالي كه در همين چند وقت اخير عامه مردم نگران از دست رفتن و بي‌سرانجام ماندن مديريت جهادي شهر تهران بوده‌اند، رأي حداكثري منتخبان شوراي شهر تهران به همين سه گزينه نشان از اين حقيقت تلخ دارد كه شخص‌محوري جايگزين برنامه‌محوري شده است و صرفاً از روي بده و بستان‌هاي سياسي، منافع شهروندان تهراني با اين حجم از معضلات به حاشيه رانده شده است، خدا آخر و عاقبت تهران و مردمانش را به خير كند !

نظر شما