شناسهٔ خبر: 20459525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شرایط ثبت نام پایه‌های دهم و اول ابتدایی/ توانمندسازی کودکان مناطق دو زبانه برای ورود به مدرسه

آموزش و پرورش در این روزهای نسبتا آرام خود نیز رویدادهایی داشته که به برخی از این موارد در ادامه اشاره می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرایط ثبت نام پایه‌های دهم و اول ابتدایی، توانمندسازی کودکان مناطق دو زبانه برای ورود به مدرسه افزایش ضریب امنیت برگزاری امتحانات در انتظار تامین اعتبار، توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان ، مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی‌ در مدرسه فرزانگان، ارائه وام‌های کار‌آفرینی 10 میلیون تومانی به نخبه‌های مهارتی، رشد ۳ درصدی سوادآموزی در ۵ سال اخیر و آمادگی مراکزجهاد دانشگاهی برای برگزاری آزمون‌های توانمدسازی آموزش دهندگان نهضت از جمله مهم ترین رویدادها در هفته گذشته محسوب می‌شود.

 

شرایط ثبت نام پایه‌های دهم و اول ابتدایی/ توانمندسازی کودکان مناطق دو زبانه برای ورود به مدرسه

شرایط ثبت نام پایه‌های دهم و اول ابتدایی
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص روند ثبت نام مدارس اظهار کرد: برای ثبت نام پایه دهم کار از هفته پیش آغاز شده و به عهده مناطق مختلف کشور گذاشته شده است و سامانه هدایت تحصیلی در مناطق مختلف آموزشی پس از تایید رییس منطقه وارد فاز اجرایی می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش آموزان پایه اول تصریح کرد: با توجه به اینکه تفویض اختیار به استان‌ها برای روند ثبت نام انجام شده در هر استان با توجه به شرایط این مساله در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه مرداد ماه باید تمام ثبت نام‌ها به پایان برسد، یادآور شد: امسال سامانه سنجش و سناد هماهنگ شده و خانواده‌ها کمتر نیاز به حضور در مدارس برای ثبت نام دارند و اطلاعات بین این دو سامانه مبادله می‌شود.

توانمندسازی کودکان مناطق دو زبانه برای ورود به مدرسه
رخساره فضلی مدیرکل دفترآموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش درمورد روند آموزش در مناطق محروم و ۲زبانه اظهار کرد: سال گذشته برای این مناطق دوره های آموزشی یکساله برای اولین بار برگزار شد اما به دلیل محدودیت منابع، نیروی انسانی و مشکل دسترسی تمامی بچه های جمعیت هدف در کلاس ها حاضر نشدند.

وی ادامه داد: امسال برای جبران این مساله دوره فشرده ای برای کودکانی که نتوانستند در دوره یکساله شرکت کنند در نظر گرفت شده است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: این دوره فشرده در 6 ماهه اول سال ۹۶ در مناطق محروم و ۲زبانه برگزار می شود و برای اجرای آن ۲دلیل عمده وجود دارد یکی اینکه کودکان آمادگی لازم برای ورود به دبستان را داشته باشند همچنین تسلط نسبی به زبان فارسی برای آنها ایجاد شود.

افزایش ضریب امنیت برگزاری امتحانات در انتظار تامین اعتبار
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تمهیدات آموزش و پرورش برای افزایش ضریب امنیت برگزاری امتحانات اظهار کرد: بعد از مسائل اخیر در مورد امتحانات در شورای معاون این موضوع بررسی شد و وزیر تیمی را برای ساماندهی شرایط در نظر گرفت.

وی ادامه داد: این تیم قرار است تا با ساختاری مبتنی بر وب و تکنولوژی های جدید به افزایش ضریب امنیت برگزاری امتحانات کمک کنند تا مشکلات به حداقل برسد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد زمان اجرای این طرح گفت: سعی می کنیم در حداقل زمان ممکن این کار در مرحله اجرا قرار گیرد، اما بعد طراحی و تامین اعتبار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آمادگی مراکزجهاد دانشگاهی برای برگزاری آزمون‌های توانمدسازی آموزش دهندگان نهضت
سیدسعید هاشمی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در خصوص برگزاری آزمون دوره های توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت عنوان کرد:‌ تعدادی درس برای این گروه تعریف شده که طبق تفاهم نامه با سازمان نهضت سوادآموزی برای آموزش دهندگان ارائه شده است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای این دوره ها، ‌اکنون برای برگزاری آزمون نهایی آمادگی کامل داریم و 140 شعبه جهاددانشگاهی در استان های مختلف کشور برای این منظور درنظر گرفتیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی تصریح کرد:‌ علاوه براین مراکز حدود 30 تا 40مرکز نیز اجاره کردیم تا مسافت برگزاری آزمون برای آموزش دهندگان به کمترین میزان خود برسد.

مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی‌ در مدرسه فرزانگان
مراسم گرامیداشت‌ مریم میرزاخانی‌ نابغه ریاضی ایران و جهان‌ با حضور فخرالدین ‌احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش منطقه 6 و جمعی از اساتید، معلمان و جمعی از هم‌کلاسی‌های وی عصر چهارشنبه در مدرسه فرزانگان‌ منطقه 6 برگزار شد.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خبر فوت نابغه ریاضی ایران بسیار ناراحت‌کننده بود اظهار کرد: برخی افراد با تفکر و توانایی‌های فکری خود در جوامع بین‌المللی افتخارات با ارزشی‌ را کسب می‌کنند و مرحومه‌ میرزاخانی‌ جزو این افراد بود.

وی بیان کرد: حضور افرادی با این ویژگی‌ها و افتخارات در جوامع بین‌المللی باعث افتخار جامعه ایرانی است که متأسفانه وی را از دست دادیم.

توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان
نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در خصوص توجه به گسترش رشته‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه عنوان کرد: در نظر داریم تا کاری متفاوت در حوزه تحصیلات تکمیلی انجام شود و کیفیت دروس ارائه شده ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف با سایر دانشگاه‌ها همکاری خواهیم داشت به ویژه همکاری با دانشگاه‌های خارج از ایران را در دستور کار داریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در هیأت امنای‌ دانشگاه مطرح شده همکاری مشترک با سایر دانشگاه‌ها با تمرکز بر جنبه‌ عملی دروس است؛ همچنین باید به توسعه تحصیلات میان رشته‌ای و تربیت نیروی متخصص در این حوزه توجه شود.

ارائه وام‌های کار‌آفرینی 10 میلیون تومانی به نخبه‌های مهارتی
احسان‌الله‌ جمالی رییس اداره فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش تهران در خصوص توجه به آموزش‌های مهارتی عنوان کرد: برای توجه به این نوع آموزش مسابقات و جشنواره‌هایی برگزار شده که در این برنامه‌ها مهارت‌ آموزان نخبه شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: چندی پیش مسابقه‌ای علمی – کاربردی در آذربایجان غربی برگزار شد و با توجه به رشته‌های در نظر گرفته شده برای آن هنرجویان به ارائه دستاوردهای خود پرداختند و در نهایت برای برگزیدگان سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شد.

رییس اداره فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش تهران از ارائه وام کارآفرینی 10 میلیون تومانی به نخبه‌های مهارتی خبر داد و گفت: افراد می‌توانند با استفاده از این وام در حوزه کسب و کار وارد شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر برگزاری چنین مسابقاتی بازارچه‌های فروش دستاوردهای هنرجویان جزو برنامه‌ها قرار گرفته تا هنرجویان به تدریج وارد کسب و کار شوند.

رشد ۳ درصدی سوادآموزی در ۵ سال اخیر
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی‌ به سرشماری‌ سال 95 اشاره کرد و گفت: در این سال سوادآموزی شتاب قابل قبولی گرفت و در سال‌های 95-91 یک میلیون و 113 هزار و 700 نفر از بی‌سوادان ردیف سنی 10 تا 49 سال با سواد شدند همچنین در همه گروه‌های سنی یک میلیون و 480 هزار نفر از تعداد بی‌سوادان کاسته شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های 88 تا 90 شاهد رشد 14 برابری سوادآموزی بوده و گروه سنی 6 سال به بالا رشد 2.85 صدم درصدی را داشتند.

باقرزاده‌ با بیان اینکه میانگین درصد با‌سوادی در دنیا در فاصله سال‌های 2000 تا 2015 فقط یک درصد بوده است، گفت: این مسئله در حالی است که ایران بین سال‌های 90 تا 95 رشد 2.85 درصدی را داشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: بی‌سوادان کنونی کمتر از 50 سال جمعیتی نزدیک به 2 میلیون و 700 هزار نفر را شامل می‌شود که بخشی از آنها اتباع خارجی و برخی آموزش ناپذیر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما