شناسهٔ خبر: 20458155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

فاز دوم و سوم سناریوی عربستان

عربستان پس از شکست نسبی و عقب نشینی در وادار ساختن قطر به تمکین از خواسته های خود، بویژه در خصوص کاهش روابط با ایران، حالا به مرحله دوم سناریوی خود پرداخته و به سراغ کویت رفته است تا آنها را به تمکین وادار کند...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، سید مصطفی خوش چشم تحلیل گر مسائل بین الملل و سیاست خارجه در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده به تحلیل روابط عربستان با کشور های شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و نوشت:

فاز دوم و سوم سناریوی عربستان

بنظر میرسد که عربستان پس از شکست نسبی و عقب نشینی در وادار ساختن قطر به تمکین از خواسته های خود، بویژه در خصوص کاهش روابط با ایران، حالا به مرحله دوم سناریوی خود پرداخته و به سراغ کویت رفته است تا آنها را به تمکین وادار کند. البته کویت کشور بسیار کوچکی است که براحتی از عربستان اطاعت خواهد کرد. اما فاز سوم عمان خواهد بود. در شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با ایران دو گروه کشور وجود دارد: آنها که با ایران روابط بهتری دارند و آنها که روابط سیاسی شان با تهران بخصوص در سالهای اخیر بطور روزافزونی خصمانه گردیده است. در گروه اول به ترتیب سطح و نفوذ روابط عمان، قطر و کویت قرار دارند. اینکه چرا بجای قطر با کویت شروع نکرده اند بدلیل مسائل مورد اختلاف دیگری است که بین دوحه و ریاض قرار دارد. اما بعد از کویت باید دید با عمان چگونه رفتار خواهند کرد. از دیدارهای اخیر عمانی ها با ایران و آمریکا مشخص است که مسقط بسیار نگران گسترش این سیاست هژمونیک ریاض و آینده آن آنست.

نظر شما