شناسهٔ خبر: 20456260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای تفاهم نامه همکاری بین خراسان رضوی و جمهوری تاتارستان

مشهد- ایرنا- رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: تفاهم نامه برای توسعه همکاریهای دو جانبه در حوزه های مختلف بین استاندار خراسان رضوی و رئیس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

غلامعباس ارباب خالص روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به جمهوری تاتارستان دیشب بطور رسمی پایان یافت اما اعضای هیات ایرانی پیگیر مباحث مورد توافق با طرف تاتار هستند.
وی ادامه داد: طی این سفر تفاهم نامه همکاریهای مشترک با هدف تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه ارتباطات دو جانبه به امضای علیرضا رشیدیان و رستم مینیخانوف رسید که پس از تایید رسمی مقامات دو کشور این برنامه اجرایی می شود.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور از جمله برنامه های هیات خراسان رضوی را در این سفر شرکت در همایشی با حضور تجار دو طرف ذکر و بیان کرد: در این همایش در محل پارک علم و فناوری قازان رئیس جمهوری تاتارستان و استاندار خراسان رضوی حضور داشتند.
وی گفت: بعد از همایش و نشست اقتصادی، استاندار خراسان رضوی و رئیس جمهوری تاتارستان دیداری خصوصی داشتند ضمن آنکه آمادگی دو طرف برای انجام همکاریهای از قبل تعریف شده با توجه به ظرفیتهای بالا در حوزه های صنعتی و قطعه سازی، کشاورزی، تامین مواد اولیه، نفت و گاز و نیز همکاریهای دانشگاهی اعلام شد.
ارباب خالص افزود: علاوه بر امضای پروتکل همکاریهای مشترک چندین تفاهم نامه نیز بین بخشهای خصوصی با موضوع صادرات شیرخشک و ایجاد مرکز تجاری بین دو طرف امضا شده است.
وی ادامه داد: در این میان اشتیاق و تمایل رئیس جمهوری تاتارستان به مشهد و حرم مطهر رضوی در توسعه همکاریهای دو طرف کمک شایانی می کند و امید است در آینده نزدیک شاهد توسعه آن باشیم.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: توسعه همکاری در حوزه گردشگری و برقراری خط پروازی مستقیم بین قازان و مشهد از جمله مباحث مورد تاکید دو طرف بود. فعالیت دو جانبه در حوزه فناوری اطلاعات و دانشهای نوین نیز که هر دو طرف می توانند به عنوان مکمل یکدیگر عمل کنند از جمله مباحث مورد توجه و تاکید بود.
وی افزود: همکاریهای علمی و فرهنگی بین دانشگاههای فردوسی مشهد و قازان نیز در جریان این سفر وارد مرحله عملیاتی شد وبا اعلام اعطای دو بورس زبان فارسی به دانشجویان تاتار از سوی دانشگاه فردوسی مقرر شد در مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان فارسی ارائه شود.
ارباب خالص ادامه داد: همچنین استاندار خراسان رضوی و هیات همراه از دانشگاه فدرال قازان و مرکز ایران شناسی این دانشگاه که با قدمتی چند صد ساله از دانشگاههای قدیمی روسیه است و نیز کارخانه بالگردسازی قازان دیدن کردند.
دانشگاه فدرال قازان پس از دانشگاه مسکو قدیمی ترین و پیشرفته ترین آموزشگاه عالی فدراسیون روسیه است که افراد سرشناس همچون لنین و تولستوی و نیز هفت برنده جایزه نوبل در آن تحصیل و فعالیت علمی داشته اند. این دانشگاه 45 هزار دانشجو، 591 برنامه آموزشی و سه هزار استاد دارد. چهار هزار و 250 دانشجوی خارجی از 89 کشور در دانشگاه قازان تحصیل می کنند.
کارخانه های کشتی سازی، بالگرد هواپیما، کامیون و اتوبوس از جمله صنایع دارای ظرفیت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه هستند.
بازدید از شهرک فناوری اینوپلیس، شهرک فناوری اطلاعات و سازمان سرمایه گذاری قازان از دیگر برنامه های هیات خراسان رضوی در این سفر بود. استاندار خراسان رضوی همچنین از موزه تاریخ تاتارستان دیدن و هدایا و اقلام فرهنگی را از سوی استان به این موزه اهدا کرد و نیز به صورت رسمی غرفه تاریخ ایران و خراسان رضوی در این موزه گشایش یافت.
فروردین ماه امسال رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان در راس هیات بلندپایه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به مشهد سفر کرده بود. در این چارچوب تفاهم نامه هایی از جمله بین دانشگاههای فردوسی و قازان امضا شد.
در پی آن استاندار خراسان رضوی به دعوت رسمی رئیس جمهوری تاتارستان سه شنبه گذشته به همراه هیاتی 33 نفره به آن جمهوری فدراسیون روسیه سفر کرد.
جمهوری خودمختار تاتارستان یکی از 21 جمهوری فدراسیون روسیه و از مناطق مهم آن کشور از نظر اقتصادی و گردشگری، در مشرق قسمت اروپایی روسیه و در وادی رود ولگا قرار دارد. تاتارستان با اکثریت جمعیت مسلمان رتبه ششم تولید ناخالص داخلی روسیه و رتبه سوم محصولات کشاورزی، صنعت ساختمان، سرمایه گذاریهای ثابت، جایگاه پنجم صنعتی و دوم تجارت خرد را در فدراسیون روسیه دارد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858

انتهای پیام /*

نظر شما