شناسهٔ خبر: 20454656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام صادق سرچشمه تفکر درست اسلامی در جامعه است

خبرگزاری شبستان: رئیس ستاد اقامه نماز گیلان در مراسم سالگرد شهادت امام صادق(علیه السلام) اعلام کرد: امام سرچشمه تفکر درست اسلامی و برقرار کننده نظام عادلانه توحیدی است.

صاحب‌خبر -

گزارش خبرگزاری شبستان از رشت حجت الاسلام  سید ابوطالب حجازی، رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امام صادق (علیه السلام) که صبح امروز (29تیر) در مصلی امام خمینی رشت برگزار شد، اظهار کرد: امام سرچشمه تفکر درست اسلامی و برقرار کننده نظام عادلانه توحیدی در جامعه است.

 

وی افزود: وظیفه امام تداوم دادن نظام عادلانه توحیدی در جامعه است تا مردم از برکات آموزه‌های اسلام در دنیا و آخرت بهره مند شوند.

 

حجازی خاطر نشان کرد: خدمتی که امام صادق (علیه السلام) به دنیای اسلام کرد این بود که فرهنگ تشیع را رواج داد.

 

وی اذعان کرد: امام صادق (علیه السلام) شاگردانی تربیت کرد که فرهنگ واقعی شیعه را در جوامع اسلامی ترویج دادند.

 

این استاد حوزه اعلام کرد: با ترویج فرهنگ شیعه عقاید شیعه پابرجا می‌ماند و می‌بینیم در طول تاریخ با وجود اینکه شیعیان کمتر در دستگاه سیاسی حکام رسوخ داشتند باز پابرجاست.

  

وی یادآور شد: اگر رسانه‌های ما تنها سیره ائمه را ترویج کنند فرهنگ کشور نیاز به منبع دیگری برای غنی شدن ندارد.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان همچنین گفت: یکی از ویژگی‌های عمده دوران امامت امام صادق (علیه السلام) این بود که شور و نشاط علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی گسترش چشمگیر و کم نظیری پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: این نوع شور و نشاط علمی در تاریخ بشر کم سابقه است که ملتی با این شور و نشاط به سوی علوم اعم از علوم اسلامی یعنی علمی که مستقیماً مربوط به اسلام است، مثل علم تفسیر، حدیث، فقه، مسائل مربوط به کلام و قسمت‌های مختلف ادبیات و یا علومی که مربوط به اسلام نیست، به اصطلاح علوم بشری است مانند طب، فلسفه، نجوم و ریاضیات روی آورد.

 

حجازی اضافه کرد: بیان مطالبی درباره وجود عناصر مختلف در طبیعت، فیزیک نور و حرکت زمین به دور خورشید باعث شده تا دانشمندان غربی درباره علم امام صادق انگشت حیرت به دهان بگیرند.

 

وی به خدمات امام صادق (علیه السلام) در مبارزه با جریان‌های الحادی و مخالف دین اشاره کرد و گفت: امام صادق (علیه السلام) در این میدان مبارزه با همه جریانات فکری به آنهایی که در چهارچوب اسلام به عرضه افکار گوناگون می‌پردازند و چه آنهایی که با اساس عقاید اسلامی مخالفند، به مواجهه می‌پردازد تا عقاید باطل را بکوبد و اندیشه‌های منحرف را اصلاح کند.

 

این استاد حوزه اظهار داشت: حرکت امام صادق (علیه السلام) برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه‌های باطل و منحرف سبب می‌شود که شیفتگان حقیقت به ایشان گرایش پیدا کنند و بزرگ ترین حوزه درسی را که سرچشمه تمام حرکت‌های علمی و فرهنگی در دنیای اسلام گردید، تشکیل دهند.

 

وی گفت: حرکت علمی و فرهنگی امام صادق (علیه السلام) در آن حد از اهمیت است که می‌توان گفت سرسلسله همه جریان‌ها و حرکت‌های علمی مسلمانان به نوعی از این امام بزرگوار بهره جسته‌اند و حتی تمام امام‌های اهل تسنن بی واسطه و با واسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردی کرده‌اند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان با بیان اینکه در میان امامان شیعه، بیشترین روایت از امام صادق (علیه السلام) در اصول و فروع دین نقل شده است، گفت: سخنان این امام بزرگوار بخش غالب روایات اهل بیت را دربرگرفته است.

 

وی افزود: امام صادق (علیه السلام) بیشترین شاگرد را داشته‌ تا جائیکه شمار روایت‌کنندگان از امام را ۴۰۰۰ تن اعلام کرده اند.

 

حجازی اعلام کرد: امام جعفر صادق (علیه السلام) برجسته‌ترین شخصیت در شکل‌گیری مذهب فقهی امامیه است و چون بیشترین احادیث فقهی از ایشان نقل شده است، شیعه امامی را شیعه جعفری و فقه آن را فقه جعفری می‌خوانند.

 

این مراسم که در ان استاندار گیلان نیز حضور داشت با مرثیه سرایی در سوگ امام صادق (علیه السلام) به پایان رسید.

نظر شما