شناسهٔ خبر: 20454320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست مشترک زنجیره تامین ایران خودرو و نماینده هزار قطعه ساز اسپانیایی

سازندگان ایرانی و قطعه سازان زنجیره تامین ایران خودرو در نشست مشترک با هیاتی از انجمن قطعه سازان کشور اسپانیا که به نمایندگی از هزار قطعه ساز این کشور به ایران سفر کرده اند، محورهای تعامل و همکاری با یکدیگر را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم قرار دارد و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اسپانیا موسوم به «سرناتو» با یک هزار عضو نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند.
مدیرعامل سرناتو به همراه هیاتی از منتخبان این انجمن با سفر به ایران و نشست مشترک با قطعه سازان رنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را مورد ارزیابی قرار دادند.
در این نشست یک روزه که با بازدید هیئت اسپانیایی از خطوط تولید ایران خودرو دنبال شد، مهندس ناقدی قائم مقام ایران خودرو و مهندس خاتمی و دکتر پارسا، قائم مقام‌های شرکت ساپکو نیز حضور داشتند.
ادواردو لوپز بوسکتز، سفیر اسپانیا در این نشست با اشاره به رشد ۵۶ درصدی صادرات ایران به اسپانیا نسبت به سال ۲۰۱۵ روابط تجاری دو کشور را دارای آینده‌ای روشن ارزیابی کرد.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، افزود: سرناتو به عنوان نماینده بیش از هزار تولید کننده و تامین کننده ۱۷ خودروساز اسپانیا آماده همکاری با بزرگترین خودروساز ایران است.
بوسکتز صادرات خودرو در اسپانیا را دارای رشد ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۶ به ارزش نزدیک به ۳۹ میلیارد یورو عنوان کرد و اظهار داشت: صنعت خودرو این کشور به جهت داشتن بیش از ۳۴۳ هزار نفر نیروی کار، گردش مالی حدود ۳۴ میلیارد یورو، سرمایه گذاری ۱. ۳ میلیارد یورو در تحقیق و توسعه، حضور گسترده در بازارهای بین المللی در پنج قاره و توان صادراتی بالا به گونه‌ای که با داشتن گردش مالی ۱۹. ۵ میلیارد یورو حدود ۵۷ درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده، از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وی در این میان، صنعت قطعه سازی با صادراتی معادل ۱۷. ۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ رشدی ۲. ۷ درصدی را در این سال تجربه کرده است و دولت اسپانیا را در زمینه حمایت از گسترش کسب و کار این صنعت با شرکای خارجی مصمم ساخته است.

آماده همکاری با سازندگان خارجی برای دستیابی به اهداف برنامه ۲۰۲۵ هستیم


مدیر همکاری‌های بین المللی ایران خودرو به عنوان دیگر سخنران این نشست مشترک، با بیان این که نشست برگزار شده فرصت خوبی برای شناخت بهتر استعداد‌ها و فرصتهای دو طرف خواهد بود، پروژه‌های توسعه محصول، صنعتی سازی و دانش محور را به عنوان اصلی‌ترین حوزه‌های همکاری سازندگان ایرانی و اسپانیایی برشمرد.
مجید سلیمی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ایران خودرو در بازارهای بین المللی و فرصت‌های پیش روی صنعت خودرو در دوران پساتحریم اظهار داشت: هدف ایران خودرو تولید ۱. ۸ میلیون خودرو تا سال ۲۰۲۵ است و برای رسیدن به این هدف، برنامه‌های استرات‍ژیک خود را در فاز نهایی به طراحی و توسعه پلتفرم‌های جدید، تنوع در سبد محصولات و همکاری در قالب جوینت ونچر در زمینه‌های مختلف اختصاص داده است.
سلیمی؛ پژو، رنو، سوزوکی و بنز را به عنوان شرکای استراتژیک ایران خودرو در حال حاضر برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به پروژه هایی که بطور مشترک و با شرط داخلی سازی حداقل ۴۰ درصد با این شرکا تعریف شده است، می‌توان همکاری‌های گسترده تری با سازندگانی داشت که با آن‌ها در حال همکاری هستند.
وی در ادامه با اعلام این که در بخش صنعتی سازی باید فرایندهای لجستیک، ارگونومی، استمپینگ در شکل دهی ورق و رنگ خودرو باید توسعه و ارتقا داده شود، این فرایند‌ها را حوزه دیگری از امکان فعالیت و همکاریهای بیشتر دو طرف عنوان کرد.
سلیمی در پایان با اشاره به تمرکز ایران خودرو بر پروژه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو از تمایل گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه همکاری در زمینه‌های توسعه و ارتقای مکانیزم ردیابی قطعات و امنیت اطلاعات، همچنین تعامل در توسعه شبکه فروش در بازارهای خارجی، کاهش هزینه تولید و توسعه محصول و قیمت تمام شده پروژه‌ها و در مجموع، افزایش تولید در کل زنجیره ارزش در گروه صنعتی خبر داد.

داخلی سازی محصولات جدید اصلی‌ترین خط مشی ساپکو


مدیر مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک ساپکو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زنجیره تامین در سطح داخلی و بین الملل و بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازندگان صنعت قطعه سازی اظهار داشت: بر اساس خط مشی جدیدی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت زنجیره تامین تعریف شده است، داخلی سازی محصولات جدید هدف اصلی ما خواهد بود.
حسین نظری سطح ساخت داخل در همکاری‌های خارجی را ۴۰ و برای محصولات ایکاپ تا پایان سال سوم را ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های ما کاربرد فناوری‌های نوین در فرایندهای تولید محصولو ارتقای زنجیره تامین از طریق همکاری‌های بین المللی با سازندگان است.
وی در باره فرصت‌های همکاری در صنعت قطعه سازی کشور به تمرکز بر سیستم‌های الکتریکی/الکترونیکی، انتقال قدرت، کنترل و فرمان، ایمنی و تریم‌های داخلی و بیرونی خودرو اشاره کرد و با ابراز امیدواری از شکل گیری همکاری‌های جدید در آینده نزدیک، از آمادگی ساپکو برای عقد قرارداد با سازندگان اسپانیایی به روش‌های مختلف با تکیه بر فاکتور صادرات و ارتقای توان و دانش فنی خبر داد.

تاکید مدیرعامل سرناتو برای همکاری بر پایه کیفیت و فناوری با قطعه سازان ایرانی


خوزه پورتیا مدیرعامل سرناتو در این نشست که به نمایندگی از هزار سازنده عضو این انجمن در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به ۵۰ سالگی این صنعت در ماه گذشته گفت: صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم دنیاست که در این میان، قطعه سازی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم اتحادیه اروپا توانسته است طی ۶ دهه فعالیت، یکپارچگی و کیفیت در زنجیره ارزش را برای این صنعت به ارمغان آورد.
وی افزود: تکیه بر تنوع تکنولوژیک و فرهنگ کسب و کار در OEM‌های مستقر در اسپانیا توانسته است صنعت این کشور را با مزیت رقابتی بالایی روبرو سازد و این رقابت پذیری را با تعهد به تحقیق و توسعه و فعالیت‌های دانش بنیان به خوبی حفظ کرده است.
پورتیا شرکت‌های اسپانیایی را دارای حضوری گسترده در ۳۵ کشور دنیا دانست و اضافه کرد: ۷۳. ۵ درصد بازار صادراتی این کشور در اتحادیه اروپاست، اما در ژاپن، آمریکا، چین، مکزیک و مراکش نیز حضوری پررنگ داشته ایم.

معرفی شرکای بومی به سازندگان اسپانیایی از سوی انجمن قطعه سازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و نماینده سازندگان ایرانی در این نشست، با دعوت از سازندگان اسپانیا برای بازدید از توانمندی‌ها و امکانات موجود برای دستیابی به چشم اندازی روشن از این صنعت در ایران اظهار داشت: با توجه به بحث داخلی سازی که برای تولید محصولات جدید ایران خودرو مطرح شده است و از آنجا که سازندگان ایرانی به دنبال شرکای خارجی توانمند و مطمئن هستند، امیدواریم فرصت همکاری با سازندگان اسپانیایی فراهم شود.
وی ضمن اعلام آمادگی یاپما برای معرفی شرکای بومی از بین سازندگان ایرانی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که در کنار پژو و رنو بتوانیم شاهد مشارکت دیگر شرکای اروپایی در این صنعت به روش‌های مختلف (لیسانس، همکاری فنی، جوینت ونچر و ...) نیر باشیم.

بازدید قطعه سازان اسپانیایی از ایران خودرو دیزل

همچنین هیات انجمن قطعه سازان اسپانیایی در ادامه بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو، از شرکت ایران خودرو دیزل بازدید کردند.
به گزارش ایکوپرس هیات انجمن قطعه سازان اسپانیایی (سرناتو) با ظرفیت‌ها و امکانات این شرکت آشنا شدند. هدف از این بازدید شناخت بیشتر قطعه سازان اروپایی با حوزه خودروهای تجاری و همچنین آشنایی با نحوه تولید خودروهای ایران خودرو دیزل بوده است. همچنین آشنایی مدیران ایران خودرو دیزل با انجمن قطعه سازان اسپانیایی و تشریک مساعی در خصوص همکاری‌های آینده و زمینه‌های کاری احتمالی از دیگر اهداف این بازدید ذکر شده است.

جهش ۹۶؛ ارتقا رضایت مشتری در پی نوآوری در ارایه خدمات

مدیرعامل ایساکو گفت: بنابرنتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایساکو در سال ۹۵ رشد چشمگیری داشته، به گونه‌ای که در پایان سه ماه چهارم سال گذشته ۲۶ نمره ارتقای رضایت مشتریان نسبت به آخرین نتایج سال ۹۴ کسب شده است. از سوی دیگر تعداد شکایات نیز حدود ۷۰ درصد نسبت به آغاز سال ۹۵ کاهش داشته است.
سیدرضا حسینی افزایش شاخص رضایت مشتری را حاصل اجرای برنامه‌های بهبود در ایساکو دانست و گفت: مطابق مطالعات صورت گرفته، ارایه خدمات پس از فروش به شکل استاندارد و مرسوم، در بهترین شرایط حدود ۲۳ درصد نرخ وفاداری ایجاد می‌کند. راهکار افزایش میزان وفاداری، طراحی و ارایه خدمات نوین بر اساس نیاز مشتریان است.
در مجموعه شرکت ایساکو به صورت متمرکز به نوآوری نحوه ارایه هر خدمت و طراحی خدمات مبدعانه پرداخته شده است. اتوکلیک، پذیرش شبانه‌روزی مشتریان، ارایه خدمات در شیفت دوم؛ بهره‌برداری از فناوری الکترونیک در پذیرش مشتری، سیستم یکپارچه کسب و کار و خدماتی که مبتنی بر نیاز مشتری و تکنولوژی‌های روز اعم از تکنولوژی‌های اطلاعات، عیب‌یابی، ردیابی و رهگیری و ... طراحی و ارایه می‌شوند.
وی درباره طرح‌های نظارتی بر عملکرد نمایندگی‌های ایساکو اظهار کرد: طرح بازدید سرزده از نمایندگی‌ها و دفاتر منطقه‌ای به منظور تعامل بهتر بین ستاد و نمایندگی‌ها با رویکرد جدید، از ابتدای سال ۹۶ آغاز شده و به دنبال شناسایی مشکلات اجرایی و گفت و گویی بی واسطه با مجریان فرآیند‌ها برای رفع موانع خدمت رسانی مطلوب به مشتریان است. ما در مجموعه ایساکو موظف به بررسی نحوه ارایه خدمات به مشتریان و پاسخگویی به مسائل نمایندگی و متعاقبا مشتریان هستیم و در این بازدید‌ها موارد مطرح شده با جدیت پیگیری و اصلاح می‌شود.
مدیرعامل ایساکو اجرای پروژه‌های زیرساختی را از دیگر اقدامات مهم اخیر در این شرکت عنوان کرد و یادآور شد: تمرکز بر کسب خروجی بیشتر به ازای منابع مصرف شده (افزایش بهره وری) موجب افزایش سطح درآمد برای سازمان بوده و مانعی بر اتلاف مواد، انرژی و زمان است و، اما برقراری انضباط مالی در تمامی ابعاد از اعتبارسنجی و نحوه تراکنش‌های مالی ایساکو با فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها، از بهینه‌سازی مصارف عملیاتی، بهینه‌سازی و برقراری نظم در پرداخت‌های خرید قطعات و آورده نقدینگی به ازای فروش آن‌ها اصل مهم در تحقق اهداف ایساکو به شمار می‌آید.
وی از اجرای سیستم جامع بازرگانی و خدمات در دست کم ۸۰ درصد شبکه خدمات تا پایان خرداد ۹۶ خبر داد و گفت: این سیستم برای مدیریت و بهینه سازی موجودی قطعه یدکی، زمان تعمیرات، جزئیات فرآیند پذیرش تا ترخیص، برگشتی و... با استفاده از اطلاعات آنلاین تا پایان آذرماه به صورت فراگیر در کلیه نمایندگی‌های ایساکو اجرا خواهد شد.
حسینی آگاهی سازی جامعه و مشتریان از خدمات متفاوت و مبدعانه ایساکو را از دیگر برنامه‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: افزایش سطح آگاهی مشتریان محصولات ایران‌خودرو از تفاوت بین خدمات و قطعات ایساکویی با سایرین و همچنین حقوق و مطالبات به حق ایشان از ایساکو از وظایف ماست؛ لذا در سال گذشته با اجرای طرح تبلیغات و اطلاع رسانی پر فشار به این وظیفه پرداخته شد. برای سال ۱۳۹۶ نیز درنظر داریم با تقویت محتوای اطلاعات و تبلیغات، جامعه را هر چه بیشتر نسبت به تمایز خدماتمان آگاه سازیم.
مدیرعامل ایساکو «جلب» اعتماد مشتریان و ارتقای برند ایران خودرو، "هوشمندی" در فروش، کیفیت و افزایش بهره وری در فرآیند‌ها و «شناسایی» نیاز مشتریان، طراحی و توسعه نوآورانه در خدمات پس از فروش را سرفصل‌های برنامه‌ای در سال ۹۶ تحت عنوان " جهش" نامگذاری کرده است.
وی در پایان با اشاره به سخت گیرانه شدن شاخص‌های ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: با تمرکز بر نتایج این ارزیابی‌ها برنامه‌های بهبود وسیعی در تمامی حوزه‌های پذیرش تا ترخیص، ارتباط با مشتریان، گارانتی، تامین قطعات، زیرساخت‌های تجهیزاتی، منابع انسانی و البته خدمات نوین در دست طرح‌ریزی و اجرا است که در نتیجه انجام کامل این برنامه‌ها امیدواریم علاوه بر تثبیت مقام اولی در بین شرکت‌های خودرویی کشور، اولین شرکتی باشیم که موفق به کسب رتبه اول در ارزیابی منطبق با ویرایش جدید باشیم.

ایران خودرو همکاری لازم با سازمان حمایت را وظیفه قانونی می‌داند

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد هیچ مقام یا مسئولی از این شرکت مصاحبه‌ای رسمی در خصوص اظهارنظرهای مسئولان سازمان حمایت پیرامون شرایط پیش فروش پژو ۲۰۰۸ انجام نداده است.

به گزارش ایکوپرس، ایران خودرو در تعیین قیمت و اجرای طرح‌های متنوع فروش محصولات، هماهنگی و همکاری لازم با سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را اعمال کرده و وظیفه قانونی خود می‌داند.

نشانی پایگاه اینترنتی فروش محصولات ایران خودرو تغییر کرد

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف ارایه خدمات مطلوب‌تر فروش اینترنتی محصولات نشانی پایگاه اینترنتی فروش محصولات خود را تغییر داد. ارایه خدمات فروش با سرعت بالاتر و همچنین برقراری ارتباط مناسب‌تر و بهتر با مشتریان از نتایج این تغییر پیش بینی شده است.
به گزارش ایکوپرس، از این پس مشتریان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی esale.ikco.ir در طرح‌های فروش اینترنتی ایران خودرو نام نویسی کنند.

برمبنای این گزارش، کلیه ثبت نام‌های فوری، نقدی (قطعی) و پیش فروش از طریق این سایت انجام خواهد شد. پایگاه جدید فروش ایران خودرو برای مشتریان حقیقی و حقوقی راه اندازی شده است.
بدیهی است سایت‌های قبلی فروش محصولات ایران خودرو غیرفعال شده و کلیه فعالیت‌های مرتبط با فروش محصول اعم از انوع فروش نقدی و پیش فروش، پرداخت مابه التفاوت، واریز زودتر از موعد، تغییر آدرس و... صرفا در سایت با نشانی جدید esale.ikco.ir قابل انجام خواهد بود.
گفتنی است فرآیند نام نویسی در سایت جدید مشابه سایت و روش‌های قبلی است.

نظر شما