شناسهٔ خبر: 20452197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان:

ترامپ نژاد جدیدی از پوپولیست‌های اقتدارگرا است

R1036247/P36446/S8,1128/CT10

دبیر کل کمیسیون بین المللی حقوقدانان بر این باور است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نژاد جدیدی از رهبران جهان است که به دنبال استفاده از قدرت دموکراتیک خود برای تضعیف حاکمیت قانون هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سامان ضیا ظریفی دبیر کل کمیسیون بین المللی حقوقدانان در سخنانی رئیس جمهور آمریکا را یک پوپولیست اقتدارگرا نامید و وی را با رهبران ترکیه، فیلیپین، مجارستان و ونزوئلا مقایسه کرده است.

وی ضمن اشاره به اقدام ترامپ در ممنوعیت سفر اتباع 6 کشور اسلامی به آمریکا، این رفتار ترامپ را مغایر با قانون اساسی آمریکا و قوانین بین المللی ارزیابی کرده است.

ظریفی گفت: چیزی که اکنون متفاوت است این است که یک نوع خاص از پوپولیسم وجود دارد که واقعا برای مقابله با حاکمیت قانون از آن استفاده می شود.

کمیسیون بین المللی حقوقدانان متشکل از 60 قاضی و وکیل برجسته از همه مناطق جهان است که برای حفاظت و حمایت از حقوق بشر و اجرای قانون تلاش می کنند.

ظریفی که در ماه آوریل به دبیر کلی این کمیسیون بین المللی انتخاب شده، اظهار داشت: نژاد جدیدی از رهبران پوپولیست در سراسر جهان ظهور کرده اند که شامل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین و ویکتور اوربان نحست وزیر مجارستان هستند.

وی در ادامه گفت: می توانم بگویم که در آمریکا، ترامپ یک پوپولیست اقتدارگرا است. وی تمایلات اقتداگرایانه دارد ولی هنوز با موانعی روبرو است، بنابر این یک شخصیت تمام عیار اقتدارگرا به شمار نمی رود.

دبیر کل ایرانی تبار کمیسیون بین المللی حقوقدانان تصریح کرد: قانون ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا، به شدت دردسرساز است. این اقدام مغایر با قوانین بین المللی و قانون اساسی آمریکا است.

انتهای پیام/

نظر شما