شناسهٔ خبر: 20451466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از ورود دبیرکل سندیکای کارگری به ایران تا اعلام پرداخت خسارات به کشورهای زیان دیده از جنگ‌های صدام

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

29 تیر 1325، لویی سایان دبیرکل سندیکای کارگری جهان وارد تهران شد و میهمان رضا روستا رییس شورای اتحادیه کارگران شد. عصر همان روز عده ‌ای از کارگران در میدان سپه در مقابل لویی سایان رژه رفتند.

29 تیر 1337، تا قبل از تصویب «طرح تملک آپارتمان» هیچ ‌کس حق مالکیت روی بخشی از یک بنای چند طبقه یا طبقاتی از آن را نداشت اما در29/ 4/ 37 «منصور» معاون نخست ‌وزیر و دبیرکل شورای عالی اقتصاد به خبرنگار اطلاعات گفت: طرح تملک آپارتمان ‌ها تهیه شده است. وی افزود: طرح نهایی تملک آپارتمان در کمیسیون وابسته به شورای عالی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. طبق این طرح همه می ‌توانند حق تملک یک قسمتی از یک بنای بزرگ را داشته باشند یا بفروشند که اجرای این طرح قسمت عمده مشکل مسکن را در ایران حل خواهد کرد و تسهیلات عمده ‌ای برای همه مردم فراهم می‌سازد. وی یادآوری کرد «طرح تملک آپارتمان» با توجه به قوانین موجود این طرح در آلمان، ‌فرانسه، ایتالیا و سوئد تهیه شده که اوضاع ایران نیز با آن کشورها تطبیق دارد و تجربه کافی نیز شده است و به کمیسیون قوانین دادگستری نیز ارسال شد تا بعد از تصویب این کمیسیون و هیات دولت، نهایی شده و تقدیم مجلس شورای ملی شود. وی گفت: با تصویب و اجرای این قانون، موضوع تملک مغازه‌ های زیر آپارتمان ‌ها نیز خود به خود حل خواهد شد.

همچنین در این روز، براساس اطلاعاتی که از سوی خبرنگاران در اختیار مردم قرار گرفته است، برخی از قوانین مدنی در دست بررسی و تصویب نهایی بود که براساس آنها «حق سرقفلی» به رسمیت شناخته ‌شده است. در خبری که روز 29/ 4/ 37 در جراید در این باره به چاپ رسیده آمده است که یکی از مسائلی که در کمیسیون تدوین و اصلاح قوانین مدنی مورد رسیدگی قرار گرفته، «روابط بین مالک و مستاجر» و «حق سرقفلی» است و اینک کمیسیون یاد شده مشغول تدوین لایحه جدیدی در این باره است. در ادامه این خبر گفته شده است که تماس با مقامات دادگستری در این باره نتیجه ‌بخش بوده و آنها گفته ‌اند که در لایحه جدید مواردی گنجانده شده تا این موضوع به شکل قانونی قابل قبول برای مالک و مستاجر گردد و «حق سرقفلی» با عنوان دیگری برای مستاجر به رسمیت شناخته شود. همچنین کمیسیون مذکور در نظر دارد که کلیه مستغلات را اعم از تازه ‌ساز و کهنه ‌ساز تحت مقررات واحدی درآورد؛ زیرا در حال حاضر مالکان تازه ‌ساز می‌ توانند از اداره مال ‌الاجاره‌ ها تقاضای صدور حکم تخلیه کنند و به ‌طور کلی در لایحه مذکور سعی شده است که روابط بین مالک و مستاجر در یک حد بینابین قرار گیرد.

29 تیر 1343، جلیل ناصح به سمت فرماندار کل بنادر تعیین شد.

29 تیر 1346، عبدالحسین بهنیا وزیر سابق دارایی درگذشت.

29 تیر 1359، آقای هاشمي رفسنجاني با 146 رأي به رياست مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد. پيش از وي يدالله سحابي عهده دار اين سمت بود.

29 تیر 1363، «هانس ديتريش گنشر» وزير خارجه آلمان به عنوان بلندپايه ترين مقام اروپايي امروز در رأس يك هيأت سياسي و اقتصادي براي بررسي راه هاي توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران به تهران آمد.

29 تیر 1366، قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل براي پايان دادن به جنگ ايران و عراق منتشر شد.

29 تیر 1367، امام خميني (ره) در پيامي درباره پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل توسط ايران گفتند: «قبول اين مسأله براي من از زهر كشنده ‌تر است ولي راضي به رضاي خدايم و براي رضايت او اين جرعه را نوشيدم‌.»

29 تیر 1374، شركت نفت «توتال» فرانسه عليرغم تهديدات آمريكا به مجازات شركتهاي طرف قرارداد نفتي با ايران، يك قرارداد همكاري با شركت ملي نفت ايران براي توسعه ميادين نفتي «سيري» ايران امضا كرد.

29 تیر 1383، «اياد علاوي» نخست وزير عراق در يك پيام تلويزيوني به مردم كشورش اعلام كرد خسارات جنگ هاي صدام عليه كشورهاي زيان ديده را مي پردازيم.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


نظر شما