شناسهٔ خبر: 20451312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان تهران قطب تولید بچه ماهی قزل آلا در کشور است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه رتبه دوم تولید ماهیان زینتی به این استان اختصاص دارد، گفت: استان تهران به ویژه شهرستان شمیرانات قطب تولید بچه ماهی قزل آلا در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف منصوری روز چهارشنبه در اولین جشنواره ارتقا تولید و مصرف آبزیان در برج میلاد تهران افزود: با توجه به تاکید مسئولان ارشد نظام در مورد ضرورت توجه به بخش کشاورزی به لحاظ تامین امنیت غذایی، پیوستگی با حیات اجتماعی و اشتغال زایی بالا از نظر اقتصادی، توسعه بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است .
وی در ادامه در مورد وضعیت کشاورزی در استان تهران اظهار داشت: این استان با وجودی که کمتر از 190هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را داراست ، 5.5 درصد تولیدات کشاورزی کل کشور را داشته و رتبه پنجم کشوری را در تولید محصولات کشاورزی کسب کرده است.
منصوری افزود: استان تهران هم چنین سهم 6 درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی، سهم 7 درصدی صادرات بخش کشاورزی و رتبه چهارم در تولید ماهیان خوراکی در بین استان های غیرساحلی را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه استان تهران توانست سال گذشته رتبه اول تا سوم تولید 12 محصول کشاورزی را بدست آورد، تصریح کرد: این استان در تولید گیلاس، تخم مرغ، سبزی و صیفی گلخانه ای و گلهای شاخه بریده و قارچ خوراکی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.
منصوری ادامه داد: هم چنین در تولید شیرخام، گوشت قرمز و ماهیان زینتی رتبه دوم کشوری از آن استان تهران بوده و در تولید ذرت علوفه ای ، سیب درختی و جوجه یکروزه رتبه سوم را داراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطر نشان کرد: شهرستان شمیرانات در استان قطب تولید بچه ماهی قزل آلا به شمار می رود.
وی در مورد طرح های شاخص حوزه آبزیان در استان تهران اظهار داشت: پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی، ارتقای مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی ، پرورش ماهی قزل آلا در قفس، انجام مطالعات تولید آرتمیا در منابع آبی مستعد استان از طرح های موفقیت آمیز در حوزه آبزیان استان تهران است.
منصوری ادامه داد: کاهش تلفات به 1.2 درصد، کاهش ضریب تبدیل غذایی به 1.1 درصد، رشد 50 درصدی تولید در مزارع سردآبی در سال 95 و افزایش سرانه مصرف آبزیان به بیش از 10 کیلوگرم در استان از جمله توفیقات بدست آمده در استان تهران است.
وی با بیان اینکه امکان پرورش ماهیان گرم آبی در پشت سدها فراهم است، افزود: با توجه به محدودیت های آبی استان برای فعالیت های آبزی پروری، می توان از ظرفیت آب پشت سدها که مشکلی برای آب شرب و سلامت مردم ایجاد نمی کنند، استفاده کرد که مساعدت استاندار را در این خصوص می طلبد.
منصوری خاطر نشان کرد: استان تهران تا پایان برنامه ششم توسعه به تولید بیش از 6 هزار و 800 تن ماهی سردآبی، یک هزار و 368 تن ماهی گرمابی و 54 میلیون قطعه ماهیان زینتی دست خواهد یافت .
به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین جشنواره ارتقا تولید و مصرف آبزیان امروز (چهارشنبه) در تالار سعدی برج میلاد برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: مجید ملازاده
تهرام/7243//1348/1772

نظر شما