شناسهٔ خبر: 20444946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۸ تیر بخوانید؛

ابقای جنتی/تحقیقات پرونده آتنا و ستایش/پاسخ به ادعاهای اخیر آمریکا/توضیح ظریف درباره برجام و...

71381

جنتی دبیر و کدخدایی سخنگو شورای نگهبان ماندند، مروری بر سازوکار ائتلاف جبهه اصولگرایی، آغاز جلسات موتلفه را برای انتخابات مجلس یازدهم، فرافکنی وزارت خارجه آمریکا علیه ایران، درخواست ترامپ از سلطان قابوس برای مقابله با ایران، سفر جابری انصاری به سوریه، وضعیت پرونده قتل «آتنا» به نقل از رییس دادگستری اردبیل، پاسخ قاسمی به ادعاهای اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پرونده «ستایش» در انتظار نظریه کارشناسی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، بیست و هشتم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در افتتاحیه اردوی طرح ولایت، ویژه دانشجویان بسیجی خواهر که در مجتمع امام رضا(ع) برگزار شد،گفت: دشمنی بر سر حق و باطل جای گذشت، بده بستان و مذاکره نیست.

سردار غلام حسین غیب پرور ، رییس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این‌که باید به کسانی‌که به سپاه می تازند با تردید نگاه کرد، تصریح کرد: شان سپاه در خدمت مردم بودن است و در هر عرصه ای، از انقلاب و کیان انقلاب دفاع می کند، لذا تاختن به سپاه درست نیست.

مروری بر سازوکار ائتلاف جبهه اصولگرایی در چهار سال اخیر؛

همه چیز از ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ آغاز شد. حسن روحانی با حمایت حداکثری جریان اصلاحات و پشتیبانی تمام‌قد سیدمحمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری، سیدحسن خمینی و البته محمدرضا عارف، توانست محمود احمدی‌نژاد را با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای، از نهاد ریاست‌جمهوری بدرقه کند و نخستین تلنگر هوشیاری را بر سر اصولگرایانی فرود آورد که تا آن روز، سرمست از «پیروزی» پرحاشیه‌ چهارسال پیش‌شان، گمان می‌کردند این‌بار هم می‌توانند از خیابان بهشت، راهی به میدان پاستور باز کنند یا از روزنه شورای عالی امنیت ملی نقبی به قوه مجریه بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در دیدار با شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه بر رشد و تقویت احزاب در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از گزینه‌های مناسب برای خروج از وضعیت افول احزاب، تشکیل اتاق فکر برای بررسی مشکلات موجود و جذب نیروهای جدید و خوش فکر است.

حزب موتلفه اسلامی جلسات خور را برای انتخابات مجلس یازدهم آغاز کرد. دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه روال ما در حزب این است که پس از پایان هر انتخاباتی، شورای انتخاباتمان را برای دوره بعدی تشکیل می‌دهیم، گفت: ما امروز در جلسات خود بررسی‌های خود را برای انتخابات مجلس یازدهم آغاز کردیم.

محمدرضا عارف گفت:تعامل با دولت، همزمان با ایفای وظایف نظارتی در دستور کار فراکسیون امید است. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن جلسه بعد از ظهر سه‌شنبه این فراکسیون، بر ضرورت تعامل با دولت متکی به رای گفتمان اصلاحات و همچنین لزوم ایفای وظایف نظارتی مجلس تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده اما روح این توافقنامه را رعایت نکرده است. بخشی از این توافق می‌گوید ایران باید در صلح و امنیت منطقه سهیم باشد. هدر ناورت، در کنفرانس مطبوعاتی در آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به راستی ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است، گفت: ما در این زمینه ملاحظاتمان را به کاخ سفید انتقال داده‌ایم. ایران به برجام پایبند بود اما به روح توافقنامه پایبند نبود و این بخش مهمی از توافقنامه را شامل می‌شود؛ بخشی از این توافق می‌گوید ایران باید در صلح و امنیت منطقه سهیم باشد. معتقدم برخی از فعالیت‌های ایران این هدف را نقض می‌کند.

ترامپ نیز در گفت‌وگویی تلفنی با سلطان قابوس از او خواست تا با آن چه آن را «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران« خواند، مقابله کند. رییس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر لزوم همکاری نزدیک‌تر آمریکا و عمان در مسائل منطقه‌ای از او خواست تا با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله شود.

محمد جواد ظریف بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و گفت: توافق هسته‌ای افق‌های جدیدی را برای گفت‌وگو و احترام متقابل در سطح منطقه‌ای گشوده است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس با تاکید بر اینکه وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نقض روح برجام است، گفت: آنچه که آمریکا در چند ماه گذشته علیه مردم ایران انجام داد، واقعا تنفرانگیز بوده است. وی تاکید کرد: برجام توافق دوجانبه نیست که بتوان درباره آن مذاکره مجدد انجام داد. وی همچنین در توضیحاتی درباره عبارت "عدم اجرای جدی برجام" گفت: در این توافق عبارت عدم اجرای جدی برجام وجود دارد که در آن صورت انتخاب اجرای بند ۳۶ برجام و خروج کلی و جزئی از تعهدات برجام موجود است. ما معتقدیم که اکنون نزدیک به این وضعیت نیستیم.

رییس جمهور کره جنوبی به دنبال توافق هسته‌ای با کره شمالی تا سال ۲۰۲۰ است که در ازای تضمین به رهبر این کشور برای بقاء رژیم آن، باعث خلع کامل تسلیحات هسته‌ای کره شمالی شود.مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی که به دنبال گفت‌وگو با کره شمالی است،‌ روز چهارشنبه این هدف را در گزارشی در مورد برنامه دوره ۵ ساله خود منتشر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تهدید واقعی برای امنیت و توسعه منطقه، مداخلات آمریکا در امور کشورهاست. بهرام قاسمی تاکید کرد : مقامات آمریکایی ، سیاست‌های مستقل، روشنگرانه و توام با عزت و تدبیر جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدیدی در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه و کاسب‌کارانه خود می‌دانند.

جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولان سوریه، شرکت در پنجمین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و سوریه و بررسی آخرین تحولات منطقه و همکاری‌های دوجانبه به دمشق سفر کرد .

انتخابات هیات رییسه شورای نگهبان در جلسه امروز شورا برگزار شد و آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان ماند. عباسعلی کدخدایی نیز در کسوت سخنگوی شورای نگهبان ابقا شد. آیت الله جنتی در جلسه هفتگ شورای نگهبان با اشاره به سالروز تاسیس این نهاد گفت: بحمدالله شورای نگهبان در این ۳۷ سال به خوبی توانسته است وظایف و مأموریت‌های خود را انجام دهد و در جریان کلی فعالیت‌های شورای نگهبان ضعف جدی وجود نداشت.

همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یازدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد، با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید در قانونگذاری جدید شفاف‌تر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحیت‌ها برخورد کنند تا ابهاماتی به وجود نیاید. وی تاکید کرد: نباید در قانونگذاری جدید ابهامی در موضوع بررسی صلاحیت‌ها باشد.

رییس کل دادگستری استان نیز  در پنجمین نشست شورای معاونین دادگستری کل استان تهران با تاکید براینکهشرط کارآمدی دستگاه قضا، سلامت آن است کفت که در این راستا اهمیت رسالت خطیر بخش های فرهنگی، نظارتی و مدیریتی برای تحقق این هدف مقدس، بر کسی پوشیده نیست.

رییس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به به اعتراف‌های قاتل آتنا به جرائم دیگر گفت: در حال حاضر به پرونده جرائم دیگر رسیدگی نمی‌شود و اولویت با پرونده قتل آتنا است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قاصدی درباره وضعیت پرونده قتل آتنا اصلانی، اظهار کرد: پرونده قتل آتنا اصلانی در مرحله تحقیقات تکمیلی است. وی گفت: هنوز این پرونده منجر به صدور کیفر خواست نشده است.

وکیل‌ مدافع متهم پرونده ستایش از ارجاع پرونده مربوط به ارش‌البکاره و مهرالمثل در پرونده «ستایش» به کارشناس خبر داد. مجتبی فرحبخش با اشاره به جلسه رسیدگی به بخش دیگری از پرونده ستایش که مربوط به ارش البکاره و مهرالمثل می‌شود و ۱۶ خرداد ماه در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، گفت: این بخش از پرونده به منظور کارشناسی به کارشناس ارجاع شده است.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهار شنبه) بیست و هشتم تیر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


 

نظر شما