شناسهٔ خبر: 20442865 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درخصوص اینترنت نامحدود در جلسه یکشنبه تصمیم گیری می شود

وزیر ارتباطات درباره تصمیم نهایی برای ارائه اینترنت نامحدود گفت: درخصوص اینترنت نامحدود در جلسه یکشنبه تصمیم گیری می شود.

صاحب‌خبر -
همه احکام قضایی در انسداد کانال ها اجرایی شدهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های اپراتور دوم در راستای شبکه ملی اطلاعات با اشاره به جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره اینترنت نامحدود اظهار داشت: تاکنون موضوع حجم فروشی که کیفیت و سرعت در آن مطرح نبوده ، وجود داشته است، ما مصرف کاربران را بررسی کرده و بر اساس آن بازه سرعتی را ارائه داده ایم و در جلسه یکشنبه کمیسیون تنظیم مقررات برای تصویب بررسی می‌شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه این چهارمین جلسه‌ای بود که طی یک هفته انجام شده‌ است افزود: کار کارشناسی تقریبا تمام شده است و روز یکشنبه جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشکیل می دهیم و امیدواریم این طرح توسط اعضا تصویب شود.
وی درباره جزئیات این طرح نامحدود گفت: پیش از این حجم فروشی در شرایطی که کیفیت و سرعت مهم نبود، اتفاق می‌افتاد ولی درحال حاضر سازوکاری را طراحی و پیش‌بینی کرده ایم که مصرف معمولی کاربران، بنگاه‌ها و کسانی که کارهای تحقیقاتی می‌کنند، چقدر است.
واعظی ادامه داد: بر این اساس، در بازه‌ای تا سرعت 2 مگابیت، کاربران در طول روز چندین ساعت می‌توانند از اینترنت بین‌الملل و 10 برابر آن از اینترنت داخل استفاده کنند که یک قیمت دارد همچنین برای سرعت سه تا شش و همچنین شش تا 16 مگابیت هم هزینه‌های دیگری در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم با این کار تحولی ایجاد شود که مردم دیگر نگران مسئله حجم اینترنت نباشند، افزود: این طرح را یکشنبه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میبریم که اگر تصویب شود، یک تا دو ماه به اپراتورها فرصت می‌دهیم که خود را در چارچوب جدید تعریف و طرح را اجرا کنند.
واعظی همچنین با اشاره به در اختیار دادن اینترنت بر حسب سن ، جنس و نیاز کاربران گفت: در گذشته سیستم فیلترینگ ما فقط در مرز گیت وی ورودی به کشور اعمال می‌شد. در فاز بعدی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت می‌توانند  با استفاده از تجهیزاتی که دارند فیلترینگ را از ابتدا اعمال کنند.
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های رفع فیلترینگ برای کاربران خاص اضافه کرد: اگر بر اساس مصوبه‌ای که باید در کارگروه تعیین مصادیق انجام شود، مشخص شد که مثلا یک استاد دانشگاه از یک سری سایت برای کارهای تحقیقاتی خود استفاده می کند که در حال حاضر فیلتر است، ارائه دهنده اینترنت می‌تواند آن سایت را برای کاربر باز کند.

اجرای همه احکام قضایی درباره بستن برخی کانال ها
وزیر ارتباطات گفت: وزارت اطلاعات و ارتباطات همه احکامی که مراجع قضایی درخصوص بستن برخی کانال ها صادر کرده اند، اجرایی کرده است.
محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: همچنین کانال هایی که انسدادشان به تصویب کارگروه تعیین مصادیق هم رسیده از طرف وزارت ارتباطات مسدود شده اند.
وی با بیان اینکه برخی، کارهایی از ما می خواهند که برایمان قابل فهم نیست اظهار داشت: روزانه برخی، کانال ها را رصد و با یکی دو نفر مشورت می کنند و از ما انتظار مسدود کردنش را دارند.
واعظی افزود: این کانال ها مستهجن نیستند و مشکلی ندارند و علتی برای انسدادشان وجود ندارد.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: برخی تنها با علل سیاسی و بخاطر اینکه کانال ها در انتخابات از گروهی خاص حمایت کرده اند می خواهند مسدودشان کنند.
واعظی خاطر نشان کرد: تاکنون 137 هزار کانال بسته شده است و قویا اعلام می کنم اینکه ادعا می کنند 8 هزارکانال معاند مسدود نشده است، درست نیست و چنین موردی به ما ابلاغ نشده است و از کسانیکه این ادعا را دارند باید سوال شود که درخواست انسداد این 8 هزار کانال طبق چه نامه ای و به کجا ارسال شده است.
وی درخصوص مسدود شدن سرویس صوتی تلگرام هم گفت: این سرویس با حکم قوه قضاییه بسته شده است و ارتباطی به اپراتورها ندارد.
واعظی ادامه داد: در حاشیه برنامه ای که اصلا قرار نبود مصاحبه ای صورت گیرد از من در این خصوص سوال شد و گفتم که بسته شدن سرویس صوتی تلگرام یک مصیبت نیست و این همه اپراتور خوب وجود دارد و در دسترس همه هم هست و کسی لَنگِ مکالمه نمانده است و این درست نیست که این تبدیل به مهمترین مسئله شما شود.

* درباره ماندن در وزارت در دولت دوازدهم بعداً صحبت می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا شما در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات خواهید ماند، گفت: دراین باره بعداً با هم صحبت می‌کنیم.
محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه های فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای برای وزیر ارتباطات دولت دوازدهم دارید، افزود: روز گذشته از من سؤال شد که توصیه‌ام برای وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چیست و من دراین باره توضیح دادم و به جای اینکه توصیه من را بگویند، همه گفتند خداحافظی واعظی با وزارت ارتباطات.
وی همچنین درخصوص سرمایه گذاری شرکت  ام تی ان برای فیبر نوری گفت: تا هفته آینده قرارداد این شرکت با طرف ایرانی نهایی می‌شود و برای 8 شهر 750 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.
واعظی همچنین درباره قیمت اینترنت و مکالمه موبایل افزود: تعرفه اینترنت موبایل در دولت یازدهم در چندین نوبت کاهش یافت اما متأسفانه تعرفه مکالمه موبایل یک مقدار گران است.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که اپراتورهای موبایل برای رفع اختلالات توسعه‌ای چه مهلتی دارند، گفت: اگر اپراتور پیش از اختلال به رگلاتوری اعلام کند، بلامانع است و اگر اعلام نکند تذکر می‌دهیم و جریمه می‌کنیم.
واعظی یادآور شد: مهلتی که برای رفع اختلالات موبایل تا اسفند 95 اعلام کرده بودم، اجرایی و در آن زمان مشکلات موجود حل شد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم سایت‌های دامنه دات‌ آی ‌آر توسط سرویس‌دهنده «هاست خارجی» گفت:‌ چنین چیزی نشنیده‌ام و برعکس در هفته گذشته و هفته‌های آینده انتظار می‌رود برخی گشایش‌ها در حوزه آی‌ سی‌ تی در پلت‌فرم‌ها ایجاد شود.
وزیر ارتباطات همچنین در این مراسم از 23 پروژه اپراتور دوم موبایل در راستای راه‌اندازی فاز سوم شبکه‌ ملی اطلاعات رونمایی کرد و گفت:‌ وضع شبکه ملی اطلاعات در بخش شهری خوب است، اما در مناطق روستایی و مناطق کمتر برخوردار باید وضعیت بهتر باشد.
وی افزود: امروز روستایی‌ها منتظر خدمات هستند که اگر این کار را نکنیم، روستایی‌ها را سرگرم چیزی کرده‌ایم که توسعه‌ یافته نخواهد شد.
واعظی گفت:‌ وقتی می‌گوییم 85 درصد جمعیت کشور باید متصل به موبایل شود، جمعیت روستاها هم جزیی از جمعیت کشور هستند.
وی ادامه داد: دوستانه از شما می‌خواهم که خمس فعالیت‌تان را با رساندن موبایل به این مناطق بپردازید، تا سود کارتان برکت پیدا کند و غیردوستانه این است که ابلاغ و جریمه می‌کنیم، البته شما انجام می‌دهید.
وزیر ارتباطات تأکید کرد:‌ باید نهضت استفاده از محصولات داخلی راه بیفتد و نباید سیاست‌های رهبری که برای کشور اعلام می‌کنند، بگوییم شعار سال است و تبلیغاتی برخورد کنیم.
واعظی خاطرنشان کرد : زمانی که ترافیک داخل مصرفی بسیار بالا برود، تخفیف استفاده از محتوای داخلی بیشتر از 50 درصد خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به از فیلتر خارج شدن اینستاگرام از امروز گفت:اینستاگرام رمزنگاری شده و از این ‌رو با اجازه‌ای که از شورای عالی فضای مجازی گرفته‌ایم، با مدیر اینستاگرام تماس گرفتیم و اعلام کردند که آمادگی دارند درباره موضوعاتی که از نظر ما نامناسب است، در یک بازه زمانی بنشینم و درباره محدودیت‌های خود با آنها صحبت کنیم.
وی گفت: برخی موضوعات از نظر قانون، مقررات ، سنت و فرهنگ ما قابل قبول نیست و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، این موضوعات در این شبکه را در ایران رعایت کنند.
واعظی افزود: بنابراین اکنون که موضوع رمزنگاری در اینستاگرام پیش آمده موضوع پالایش محتوا در اینستاگرام را با مذاکره حل می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که دیگر فیلترینگ هوشمند روی اینستاگرام اجرا نمی‌شود، گفت: اگر مشکل از مبدأ حل شود، تجهیزات فیلترینگ هوشمند را در جای دیگر استفاده می‌کنیم.
وزیر ارتباطات درباره تصمیم جدید وزارت ارتباطات برای فروش اینترنت نامحدود و توقف فروش حجمی گفت: بررسی کارشناسی این طرح به اتمام رسیده و امیدواریم در جلسه فوق‌العاده روز یکشنبه آینده کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح شود که اعضا قبول داشتند که این طرح را تصویب کنیم.

نظر شما