شناسهٔ خبر: 20441004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش 40 درصدی صادرات سیب درختی آذربایجان غربی

نمایندگی آذربایجان غربی

معاون مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در سال 95 رتبه نهم صادرات سیب درختی را در دنیا به خود اختصاص داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پاکپور در جلسه توسعه زنجیره صادرات سیب ایران در ارومیه اظهار کرد: ایران از ظرفیتهای بالقوه بسیاری برای توسعه صادرات سیب درختی برخوردار است و با 350 هزار تن صادرات سالانه دارای جایگاه نهم در صادرات دنیا است که تولید و صادراتشان همخوانی دارد.

وی اضافه کرد: از نظر حجم صادرات جایگاه نهم و از نظر ارزشی جایگاه چهاردهم را داریم که برای توسعه صادرات نیازمند اصلاح ارزان فروشی سیب درختی هستیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: در راستای رونق صادرات سیب درختی به بازارهای هدف با راه اندازی زنجیره صادرات سیب کشور گام مهمی در راستای توسعه صادرات این محصول مخصوصا در استان آذربایجان غربی برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: با راه اندازی زنجیره صادرات سیب درختی، تمامی استانهای شاخص در امر تولید سیب درختی، صادرات خود را از طریق این زنجیره به کشورهای مقصد انجام خواهند داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: 61 هزار تن سیب درختی در سال 95 از استان به کشورهای همسایه صادر شد که نسبت به سال قبل از ان در حدود 40 درصد و معادل 24 هزار تن افزایش داشت.

اسمعیل کریم‌زاده افزود: وجود 200 صادر کننده فعال و با تجربه بیانگر ظرفیت های استان در این بخش و ارز آوری سیب برای آذربایجان غربی است. این استان دارای 60 هزار هکتار باغ سیب درختی با ظرفیت تولید سالانه 1.2 میلیون تن سیب درختی در سال است.

این مسئول اظهار کرد: آذربایجان غربی توان تولید سالانه 20 میلیون اصله نهال را داراست که سالانه به طور میانگین 2 میلیون اصله نهال سیب درختی در استان تولید می شود. در این استان در فضای باز 2 شرکت به صورت سنتی و تولید بذری نهال و کشت بافت در زمینه تولید نهال سیب درختی فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: تولید سیب استان در سال 95 حدود 750 هزار تن بود و پیش بینی تولید برای سال جاری یک میلیون و 200 هزار تن است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: برآورد تولید و فروش سیب درختی در استان طبق نطر کارشناسان انجام شده که از حدود یک میلیون و 200 هزار تن تولید امسال 25 تا 30 درصد آن در صنایع تبدیلی، مصرف خواهد شد و 60 درصد جهت ذخیره سازی در سردخانه ها و صادرات و 10 درصد نیز برای تازه خوری و میوه شب عید مصرف می شود.

احمد دهقان با بیان اینکه 20 واحد کنستانتره میوه با 97 هزار تن ظرفیت اسمی در استان فعال است، ادامه داد: در این استان 324 واحد سردخانه دارای پروانه بهره برداری با 780 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی در سال وجود دارد. 60 درصد ظرفیت کارخانه های صنایع تبدیلی کشور در این بخش در آذربایجان غربی فعالیت می کند.

وی افزود: در سال 95 میزان صادرات سیب درختی از گمرکات کل کشور 353 هزار تن بوده که صادرکنندگان استان از طریق گمرکات آذربایجان غربی 61 هزار و 249 تن محصول صادر کردند.
انتهای پیام

نظر شما