شناسهٔ خبر: 20439531 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

یک حمله سایبری بزرگ به اندازه سونامی زیان بار است

صاحب‌خبر -

رویترز- لیدز با همکاری شرکت سینس (Cyence)، خسارات مالی احتمالی از هک ساختگی یک ارایه دهنده خدمات ابری و حملات سایبری به سیستم عامل های کامپیوتری کسب وکارها در سراسر جهان را ارزیابی کرد. 
این شرکت کارگزار بیمه در حال تلاش برای برآورد خساراتی است که شرکت ها در زمان حمله سایبری متحمل می شوند و هدف از آن، تدوین خطرات سایبری و بیمه های سایبری است. اصلی ترین چالشی که باعث شده است چنین برآوردهایی انجام شود، مشکل شرکت های بیمه گر برای تأمین خسارتی است که احتمالا در صورت وقوع یک حمله سایبری باید پرداخت کنند. نبود داده های مناسب و همچنین تخمین های مناسب در رابطه با میزان ضرر احتمالی واردشده به کسب وکارها، باعث شده است کمپانی های بیمه نتوانند اعداد و ارقام مناسبی از میزان تعهدات و همچنین مبالغ دریافتی در اختیار داشته باشند.
به گفته سینس، حملات سایبر بزرگ و جهانی می توانند حتی تا 8 میلیارد دلار هزینه روی دست شرکت ها یا دولت ها بگذارند. همانطور که شنیده اید، باج افزار «واناکرای» در ماه مه با آلوده کردن سیستم های 100 کشور دنیا این میزان خسارت وارد کرد. اما این تنها باج افزاری نبود که در ماه های اخیر شبکه های کامپیوتری را مورد هدف قرار داد. در ماه ژوئن نیز باج افزاری به نام «پتیا» به شبکه های کامپیوتری نفود کرد که نتیجه آن به بار آوردن 850 میلیون دلار خسارت بود. البته هنوز هم به نظر می رسد تهدیدات بیشتری در راه باشد. زیرا اخیرا دولت آمریکا درباره انتشار بدافزارها و حملات هکری برای درگیر کردن نیروگاه های اتمی هشدار داده است. 
سناریوی آزمایش انجام شده توس شرکت سینس به این ترتیب است که طی آن، هکرها کدی را در سرورهای ابری قرار می دهند که تاثیر مخرب آن یک سال بعد با انتشار در شبکه های کامپیوتری متعدد از قبیل بانک ها، بیمارستان ها، هتل ها و سایر موارد به روشنی دیده خواهد شد. تخمین ها نشان از این دارند که خسارت واردشده توسط چنین حمله ای از 6/4 میلیارد دلار تا ۵۳ میلیارد دلار متغیر است. حتی بر اساس این ارزیابی ها، بیشترین ضرر احتمالی وارد شده می تواند تا ۱۲۱ میلیارد دلار افزایش یابد.
شرکت های بیمه گر هم اکنون سیاستی اتخاذ کرده اند که براساس آن تنها 45 میلیارد دلار از خسارات واردشده توسط آنها قابل جبران است. این در حالی است که میانگین خسارات وارده ناشی از هک سیستم عامل ها از 7/9 تا 7/28 میلیارد دلار است.

نظر شما