شناسهٔ خبر: 20434766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

پاسخ دفتر نشر آثار هاشمي به موسوي‌خوئيني‌ها
دفتر نشر انقلاب که انتشار خاطرات مرحوم هاشمي‌رفسنجاني را بر عهده دارد، به خاطره‌گويي موسوي‌خوئيني‌ها واکنش نشان داد. در اين جوابيه از سوي دفتر نشر اعلام آمادگي شده با شخصيت‌هايي که هاشمي در خاطراتش به آنها اشاره کرده، گفت‌وگوهاي پژوهشي صورت بگيرد. چند روز پيش، موسوي‌خوئيني‌ها در کنال شخصي خود يکي از خاطرات هاشمي را تکذيب کرده بود. هاشمي در آن خاطره گفته بود: خوئيني‌ها از اينکه رئيس قوه قضائيه نشده، دلخور است. خوئيني‌ها در کانال خود بعد از توضيح درباره نقل‌قول هاشمي نوشته بود: «...همين اندازه مي‌گويم که اگر ديگر خاطرات ايشان تا اين اندازه بي‌دقت باشد، در استفاده از آنها همواره بايد جانب احتياط را در پيش گرفت...». دفتر نشر انقلاب در بخشي از توضيح خود آورده است: «آن‌گونه که آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در خاطرات خود تصريح کرده‌اند و اين خاطرات پنج سال قبل و در زمان حيات ايشان و آيت‌الله موسوي‌اردبيلي منتشر گرديد، صرفا برداشت ايشان از ناراحتي و انتظار جناب موسوي‌خوئيني‌ها درج شده و چه بهتر بود که توضيحات ايشان در زمان حيات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني منتشر مي‌شد و ذکر جزئيات و دلايل چنين برداشتي از سوي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ممکن مي‌گرديد. اکنون نيز در‌صورتي‌که آيت‌الله موسوي‌خوئيني‌ها جزئيات مذاکرات و گفت‌وگوهاي خود با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در آن دو جلسه را ثبت و ضبط کرده باشند، شايد از متن آن، بتوان علت اين برداشت را روشن کرد». در انتهاي اين جوابيه آمده است: «دفتر نشر معارف انقلاب، آمادگي دارد تا با انجام گفت‌وگوهاي پژوهشي با آيت‌الله موسوي‌خوئيني‌ها و ساير نقش‌آفرينان عرصه سياسي معاصر کشور که در خاطرات روزشمار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به آنان اشاره شده است، ديدگاه‏ها و اطلاعات تکميلي خود را درباره خاطرات منتشره، ثبت نمايد تا ان‏شاءالله از تعاطي افکار و اطلاعات و روايات مختلف، مباحث تاريخي در فضايي صميمي و به دور از حب و بغض‏هاي شخصي و گروهي و در راستاي غني‌ساختن تاريخ انقلاب شکوهمند اسلامي به انجام رسد».

طرح کاهش مجازات‌ اعدام بار ديگر اصلاح شد
خانه ‌ملت: حجت‌الاسلام حسين نوروزي، سخنگوي کميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، از اصلاح مجدد طرح کاهش مجازات اعدام در اين کميسيون خبر داد. او گفت: بر‌اساس اصلاحات صورت‌گرفته طرح مصوب الحاق يک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر پس از ارجاع به کميسيون؛ «کساني که قبل از لازم‌الاجرا‌شدن اين ماده واحده مرتکب جرم مواد مخدر و روان‌گردان شده‌اند، براي خريد، نگهداري و فروش بيش از صد کيلوگرم مواد مخدر سنتي (بنگ، چرس، گراس، ترياک، شيره، سوخته يا تفاله ترياک) و خريد، نگهداري و فروش دو کيلوگرم مواد مخدر صنعتي (هروئين، مورفين، کوکائين و ديگر مشتقات شيميايي مورفين و کوکائين و ساير مواد) چنانچه سابقه محکوميت بيش از يک مرتبه داشته باشند، محکوم به مجازات اعدام مي‌شود. در غير‌اين‌صورت حسب مورد محکوم به حبس درجه يک يا دو مي‌شود». نماينده مردم بهارستان و رباط‌کريم تصريح کرد: همچنين «از لازم‌الاجرا‌شدن اين ماده واحده مجرماني که اقدام به خريد، نگهداري و فروش بيش از 50 کيلوگرم مواد مخدر سنتي (بنگ، چرس، گراس، ترياک، شيره، سوخته يا تفاله ترياک) و خريد و فروش بيش از دو کيلوگرم مواد مخدر صنعتي (هروئين، مورفين، کوکائين و ديگر مشتقات شيميايي مورفين و کوکائين و ساير مواد) و نگهداري بيش از پنج کيلو (هروئين، مورفين، کوکائين و ديگر مشتقات شيميايي مورفين و کوکائين و ساير مواد) اقدام کند، محکوم به اعدام و کمتر از اين مقدار محکوم به حبس درجه يک و دو خواهند شد». 

واکنش دادستان تهران به نامه يک مسئول سابق
ايرنا: جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران، گفت: هفته گذشته آقايي که در گذشته مسئوليت داشته، نامه‌اي متضمن مطالب توهين‌آميز و کذب عليه قوه قضائيه و بازپرس پرونده انتشار داده که صرف‌نظر از مجرمانه‌بودن مفاد اين نامه و محفوظ‌بودن حق تعقيب قضائي از طریق دادستاني تهران صرفا در يک بخش از نامه که متضمن ادعاهايي راجع به چگونگي نگهداري متهم در زندان و رعايت حقوق قانوني وي بود، دستور بررسي به وزارت اطلاعات صادر شد. در پي پاسخ وزارت اطلاعات، جعفري‌دولت‌آبادي توضيح بيشتري در اين زمينه ارائه داد، مبني بر اينکه ادعاهاي نويسنده نامه که به نقل از متهم آورده است، به‌گونه‌‌اي بود که گويا اين متهم را در زندان هارون‌الرشيد يا گوانتانامو نگه داشته‌اند! 

استعفای امام‌جمعه کرمان
ایرنا: آیت‌الله سیدیحیی جعفری، امام جمعه کرمان از سمت خود استعفا داد. او به ایرنا گفته که تاکنون نتیجه‌ای از تأیید استعفای خود از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه دریافت نکرده است.

نظر شما