شناسهٔ خبر: 20422372 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

فریبرز ناطقی‌الهی

در مصاحبه‌ دکتری شاید استاد از دانشجو خوشش نیاید!

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: فریبرز ناطقی الهی// نزدیک به ٢٥ سال است که بنده به جلسات مصاحبه پذیرش دانشجویان دکتری دعوت میشوم و همیشه در این سالیان از خود پرسیده ام این مصاحبه چند دقیقه ای به چه درد میخورد! حدود پنج سالی است که فقط شرکت میکنم و نمره نمیدهم چون اصلا نتوانستم در مفید بودن ان با خودم کنار بیایم ؟

دعوت شدگان همه از فیلترهای اولیه گذشته اند مثل داشتن لیسانس، مدرک فوق لیسانس و مقالات و دارای نمره زبان و ازمون کتبی هم هسند بعد از اینها دعوت برای مصاحبه میشوند! معمولا چند استاد در جلسه تشریف دارند و عموما از تز کارشناسی ارشد انها سوال میشود، در عرض ۵دقیقه با خلقیات مختلف اساتید و بنا به گفته های دانشجویان زیر بار استرس کشنده (برخی می خندند، برخی راه میروند، برخی فقط نگاه میکنند و ...) ارزیابی میشوند؟

کافیست زیر استرس یک دانشجو کلمه ای خارج از عرف مقام والای ما اساتید بگوید او رد است، لاغیر؟ اساتید ممکن است بنا به هزار دلیل از دانشگاه طرف خوشش نیاید! یا از استاد راهنمای فوق او یا از شهر مربوطه و یا ... بالعکس یا از انها خوشش اید! او رد یا قبول است بسته به حب و بغض اشاره شده؟

مثلا شاید لباس مناسب برای مصاحبه به تن نکرده و هزاران موضوع مثل ان، و بدتر از همه اقوام و یا دوستان یا حمایت شدگان و ... در این چند سال همه این موارد را دیده ام و تجربه کرده ام ولی یک سوال: ایا این مصاحبه چند دقیقه ایی با موارد فوق الاشاره کار خدا پسندانه ای است؟

روز قیامت این قضاوت شامل فرمایش اقا امیر المومنین(ع) که سه دسته از قضات در اتشند خواهد شد یا نه؟ من نمیدانم؟ اگر یک فرد تمام ملزومات لازم را برای رسیدن به ان تراز را دارد پس شرایط لازم را داراست اگر ندارد باید دانشگاه های قبلی او و نظام اموزش عالی کشور مورد مواخذه قرار بگیرد و اگر داراست پس داراست.

مصاحبه ٥ دقیقه ای من که عموما هم به سوالات عجیب و غریب میکشد چه ارتباطی با توانایی واقعی او دارد؟

البته یک نکته وجود دارد که تعداد داوطلبان بیشتر از حد و امکانات دانشگاه است! در ضمن ناگفته نماید که داوطلبان امروزی در مقایسه با ٢٠ سال پیش ٢٠٠ برابر ضعیفتر شده اند! خوب ایا نمیشود ورودی و ازمون کتبی که بدون قضاوت اساتید با شرایط خاص روحی آن روز مصاحبه انها، همراه است را سختر و از درسهای مختلف و ... انجام دهیم و بر اساس رتبه کتبی تعیین تکلیف کنیم؟

ناگفته نماند این نوع قضاوت و ارزیابی یک قاعده کلی نیست و خدای ناکرده بد برداشت نشود ولی اگر یک در هزار هم بنا به اخلاط مختلف انسانی رخ دهد پسندیده نیست، اساتید محترم ساعت ها زمان برای این کار تخصیص می دهند و حقیقتا جای قدردانی دارد. البته بهترین راه شاید کاری است که دانشگاه‌های خارج انجام میدهند براساس تقاضای دانشجو بررسی سوابق توسط استاد راهنما و قبولی یا ردی او توسط فرد استاد.

تجربه بنده میگوید این بسیار خوب است ولیکن شاید برای ما کمی زود باشد چون میترسم تمام اقوام من دکترای مهندسی سازه و زلزله بگیرند! پس واقعا باید یک بازنگری جدی درباره مصاحبه دکتری در اموزش عالی کشور رخ دهد. ارزیابی بنده از اینهمه سال بی فایده بودن مصاحبه و در بسیاری موارد جفای به دانشجویان خوب ولی فاقد سیاست گفتاری ولابی گرایی میباشد. این طرح مسیله است بزرگان اموزش عالی باید اندیشمندانه پاسخی برای ان پیدا نمایند.

نظر شما