شناسهٔ خبر: 20421283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

وزیر بهداشت:

کارگروه همکاری سلامت بین ایران و قرقیزستان تشکیل شد

سیدحسن هاشمی بیان کرد: بین قرقیزستان و ایران زمینه های فراوان همکاری های اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و فرصت پیش آمده برای مذاکرات بسیار ارزشمند است.

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه شنبه) در مصاحبه با تلویزیون ملی قرقیزستان در شهر بیشکک گفت: کار گروههای تخصصی برای اجرای سه سند همکاری دو کشور در حوزه سلامت تشکیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین،هاشمی پس از مذاکره با باتر علیف وزیر بهداشت قرقیزستان و امضای اسناد همکاری سلامت، دارویی و پزشکی در شهر بیشکک، در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور گفت: بین قرقیزستان و ایران زمینه های فراوان همکاری های اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و فرصت پیش آمده برای مذاکرات بسیار ارزشمند است.
وزیر بهداشت همچنین با ویژه و ارزشمند خواندن میهمان نوازی قرقیزستانی ها، تاکید کرد: بین دو کشور سابقه همکاری طولانی از نظر فرهنگی و تاریخی وجود داشته و همچنان ادامه دارد و اکنون هم روابط رو به گسترش است.
هاشمی همچنین با اشاره به اهمیت مذاکرات و امضای اسناد در دیدار وزیران اظهار کرد: امیدواریم کارگروههای مختلف که برای اجرای تفاهم نامه ها تعیین شدند، زمینه های عملیاتی شدن برنامه همکاری ها را فراهم کنند.
وی در پایان افزود: همزمان بخش خصوصی ایران و قرقیزستان باید تلاش کنند از فرصت های فراهم شده خوب استفاده کنند، موقعیت ها و زمینه های بهره برداری ها را برای همکاری های بیشتر بشناسند و همسو برای تامین منافع دو ملت بکوشند.
در دیدار امروز وزیران بهداشت ایران و قرقیزستان سه سند به عنوان نقشه راه همکاری های سلامت بین دو کشور در برگیرنده حوزه های مختلف دارویی، درمانی و تجهیزات پزشکی امضا شد.
شامگاه دوشنبه نیز وزیران بهداشت دو کشور در یک دیدار مقدماتی با حضور اعضای هیات ایرانی و قرقیزستانی مسائل مرتبط با همکاری ها از جمله تشکیل کمیته پیگیری اجرای توافق ها ی دو کشور در حوزه سلامت از جمله دارویی، واکسن( vaccine) و پزشکی را بررسی کردند.
محورهای همکاری های پیش بینی شده در مذاکرات ایران و قرقیزستان حوزه های درمان و خدمات بیمارستانی، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، آموزش و تحقیقات علوم پزشکی، مراقبت های بهداشتی، پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر و توسعه شبکه های بهداشتی درمانی است.
در برنامه کاری وزیر بهداشت رئیس هیات ایرانی بازدید از دانشگاه بیشکک، چند مرکزبهداشتی درمانی و فناوری پزشکی در پایتخت قرقیزستان و مذاکره با مسئولان این مراکز برای گسترش همکاری ها از دیگر برنامه های سفر هیات ایرانی به سرپرستی وزیر بهداشت به بیشکک است.
جمهوری قِرقیزستان با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت که اکنون نزدیک شش میلیون نفر جمعیت دارد، مانند 14جمهوری دیگر سابق شوروی پس از فروپاشی سال 1991 استقلال یافت.
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

نظر شما