شناسهٔ خبر: 20419680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

پروژه‎ VD ‎تولید فولادهای کیفی به ويژه فولاد ریل را هموار می سازد

صاحب‌خبر -

با توجه به اهميت پروژه VD ( گاز زدايي ) در توليد فولادهاي كيفي و ضد زنگ با مهندس حميدرضا صفایی معاون تولید مدیریت فولاد سازی گفتگويي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي خوانيد :

مهندس صفایی ابتدا به اهميت پروژه گاز زدايي  (VD) Vacuum Degassingپرداخت و گفت: توليد فولاد دركنورتورهاي بخش فولادسازي، توانايي تأمين فولادهاي كيفي به ويژه فولاد ريل مورد درخواست را نداشت  لذا به منظور ارتقاء كيفيت شمش توليدي مي بايست عمليات ثانويه روي فولاد مذاب در پروسه VD جهت حذف گازهاي مضر از جمله گاز هيدروژن و همچنين حذف و اصلاح آخال انجام گيرد .

توليد فولاد هاي كيفي و ضد زنگ از برنامه هاي آينده مديريت فولاد سازي است.

وی افزود: پروژه گاز زدایی، توانايي توليد فولادهاي كيفي و صنعتي از جمله فولاد ريل، فولادهاي كم كربن جهت كشش، فولاد CK45 و امثال آن جهت مصرف در صنايع خودرو و ... را دارا مي باشد. دستيابي به دانش توليد فولاد هاي كيفي به ويژه فولاد ريل گام مهمي در بومي سازي صنعت فولاد به شمار مي رود . در آينده با ارتقاء سيستم VD به VODامكان توليد فولادهاي ضد زنگ نيز در مديريت فولاد سازي ذوب آهن اصفهان امكان پذير مي شود .

مهندس صفایی ادامه داد: در اين راستا مديريت فولادسازي پروژه گاز زدايي را با هماهنگي معاونت بهره برداري، امور فني بهره برداري، امور قراردادها، همكاري شركت تام ايران خودرو و شركت Inteco از كشور اتريش آغاز نمود و نسبت به طراحي، ساخت و نصب پروژه VD در بخش فولادسازي اقدام نمود .

نود درصد از عمليات پروژه VD انجام شده است

معاون تولید مدیریت فولادسازی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر پروژه VD در چه مرحله ای قرار دارد گفت: این پروژه در بخش نهایی خود قرار دارد و حدود 90 درصد از عملیات آن انجام شده است که اين بخش ها عبارتند از : عملیات مهندسی پایه (Basic engineering) 100 درصد، عملیات مهندسی جزئیات (Deteil engineering) 100 درصد، عملیات ساختمان شامل خاک برداری تخریب و فوندانسیون بتن ریزی  100 درصد، نصب تجهیزات 95 درصد، تامین تجهیزات 95 درصد، راه اندازی و مباحث آموزشي آن نيز در دست انجام است .

سیستم گاز زدایی موجود یکی از مکانیزم های متداول در تولید فولادهای کیفی به شمار می‌رود

 

وی در خصوص مشخصات فنی سیستم گاز زدایی موجود خاطر نشان کرد: سیستم گاز زدایی تحت خلاء موجود از نوع تانک خلا است که یکی از مکانیزم های متداول در تولید فولادهای کیفی به شمار می رود و در آن پاتیل حاوی فولاد مذاب در یک تانک خلاء قرار گرفته  و درپوش خلا با درز بندی مطمئن روی آن قرار می گیرد.

مهندس صفايي اضافه كرد: ایجاد خلاً در محفظه بالای پاتیل فولاد در تانک خلاً تا فشار 0.5 تور توسط 7 پمپ ازنوع اجکتور بخار که 3 اجکتور به صورت سری و 4 اجکتور دیکر به شكل 4a و 4b و 5a و 5b و به صورت موازی انجام می گیرد و در حین عملیات، ایجاد خلاء گاز آرگون از طریق منافذ کف پاتیل فولاد به ذوب دمیده می شود. در این هنگام به علت کاهش فشار جزیی گازهای محلول از جمله هيدروژن و تلاطم مذاب، گاز زدایی انجام شده و تجزیه آخال هاي غیر فلزی تحت عملیات خلا در فولاد انجام گرفته مي گيرد كه  کاهش گازهیدروژن و تمیزی فولاد را در پي دارد .

شایان ذکر است این سيستم قادر است مقدار هيدروژن اوليه 4ppm در فولاد مذاب را طي مدت20 دقيقه به مقدار 1ppm كاهش دهد .

 



نظر شما