شناسهٔ خبر: 20416234 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نگاهی به برنامه «روی خط» رادیو صبا

مفاخرشناسی با طنز

ازجمله نقدهای همیشگی به نسل جوان در کشور ما ناآشنایی و کم اطلاعی آنها نسبت به مفاخر و مشاهیر و چهره‌های سرشناس علمی، فرهنگی و هنری ایرانی و خارجی بوده و هست. داریوش فرضیایی در اینستاگرام خود تصویری از خودروی محبوب ایرانیان را در یک کشور خارجی منتشر کرد. داریوش ارجمند گفت: شبکه قرآن سیما شبکه‌ای است که مخاطب برای دیدنش دلیلی دارد، این شبکه دوست داشتنی است و من مشتری آن هستم. همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، «نان و انار» از رادیو نمایش پخش خواهد شد. بهرام شاه‌محمدلو کارگردان و بازیگری است که کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ او را بیشتر با نام آقای حکایتی به یاد دارند. آقای حکایتی شب گذشته مهمان خندوانه بود. رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت حبیب الله کاسه ساز، هنرمند و تهیه کننده متعهد تلویزیون و سینمای ایران را تسلیت گفت. در سایه ابوالحسن، برنامه ای تک قسمتی به تهیه کنندگی و کارگردانی سید جواد میری است که به معرفی امامزاده ابوالحسن واقع در شهر ری می پردازد. ویژه برنامه شهادت امام جعفر صادق (ع) از مشهد اردهال کاشان در برنامه"ششمین خورشید، امشب چهارشنبه ساعت 23:00 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد . برنامه صبحگاهی «حوالی امروز» با محوریت مروری بر آخرین اتفاقات، رویدادها و اخبار اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... کشور، از شنبه 31 تیر ساعت 7:30 صبح بر روی آنتن شبکه پنج می رود. پخش سری دوم مجله «مکعب» از اول مرداد ماه به روی آنتن خواهد رفت. 28 تیر به مناسبت نهمین سال در گذشت خسرو شکیبایی بازیگر فراموش نشدنی عرصه سینما و تلویزیون هنرمندان کشور با انتشار پیام هایی یاد عمو خسرو را زنده کردند. برنامه تلویزیونی عطر عاشقی جمعه 30 تیرماه ساعت 16 با موضوع توجه به زمینه های حکومت مهدوی در بستر قرآن کریم، بر روی آنتن شبکه پنج می رود. چرخ چهارشنبه 28 تیرماه، میزبان اعضای تیم طراحی و تولید سورنا مینی است. این ربات انسان‌نما در مقام یک ربات اجتماعی ایرانی ارائه دهنده نسل نوینی از رسانه‌های اجتماعی- آموزشی است. المیرا شریفی مقدم مجری و گوینده خبر صدا و سیما در واکنش به قتل آتنا اصلانی پرده از قتل پدر خودش برداشت. شب گذشته، سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون مهمان دورهمی بود. مراسم افتتاحیه اولین فیلم سینمای مهران مدیری به نام «ساعت 5 عصر» در حالی برگزار شد که شهرزاد د

صاحب‌خبر -

نسلی که امروز از بهترین امکانات لازم برای کسب اطلاعات و آگاهی برخوردار است و با یک سرچ ساده در جست‌وجوگرهای اینترنتی می‌تواند درباره برخی افراد معمولی هم اطلاعات کسب کند چه برسد به مشاهیر و مفاخر علمی و هنری که ده‌ها و بلکه صدها سایت و وبلاگ و پایگاه خبری وجود دارد که به زندگی شخصی و حرفه‌ای آنها پرداخته است. ازجمله نقدهای دیگری هم که به نسل جوان می‌شود نه عدم استفاده از فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی نوین که استفاده بی رویه،غلط و غیرهدفمند از آن است. به این معنا که سهم نسل جوان از منابع و رسانه‌های اینترنتی بیش از کسب آگاهی، دریافت سرگرمی، طنز و بازی است. حالا تهیه‌کنندگان برنامه «روی خط» رادیو صبا درست با تکیه بر همین نقاط انتقادی، آن را به نقطه قوت بدل کرده‌اند و نه با نفی سرگرمی و طنز که اتفاقا با تکیه و رجوع به آن برنامه‌ای ساخته‌اند تا از طریق زبان طنز به معرفی و آشنایی نسل جوان و حتی بزرگسالان با مشاهیر و مفاخر علمی و هنری می‌پردازد.

ازجمله تمهیدات این برنامه در بازنمایی پیام و ساختار محتوایی خود بازیگری و استفاده از نمایش در معرفی این مشاهیر است، مثل گفت‌وگوهای خیالی و طنازانه با دانشمندان حوزه‌های مختلف یا با فلان هنرمند و نویسنده. در واقع روی خط تلاش کرده میل و گرایش به سرگرمی را با کسب و دریافت آگاهی پیوند بزند و اطلاعات عمومی مخاطب را بالا ببرد. مخاطبی که با شنیدن این برنامه هم سرگرم می‌شود و می‌خندند و هم بر اطلاعات شخصیت‌شناسی او اضافه می‌شود. لزوم ساخت چنین برنامه‌هایی را زمانی می‌توان بیشتر درک کرد که در خود رادیو و تلویزیون شاهد مسابقات علمی و عمومی بوده‌ایم که به دلیل اطلاعات پایین شرکت‌کنندگان جوان به طنز و کمدی در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بدل شده است. نمونه‌اش مسابقه‌ای که داریوش کاردان آن را برگزار کرد و جواب‌های غلط و اشتباهات فاحش شرکت‌کنندگان در پاسخ به سوالات، بازتاب بسیار منفی در رسانه‌ها داشت.

برنامه‌هایی از جنس روی خط با تمهیدات رسانه‌ای ـ سرگرمی خود می‌تواند اطلاعات نسل جوان را نسبت به مفاخر و مشاهیر کشور خود و سایر کشورهای دنیا افزایش دهد تا دست‌کم بتواند از تکرار برخی طنزهای تلخ واقعی در برنامه‌های تلویزیونی جلوگیری کند. دو عنصر طنز و ساختار روایی ـ نمایشی این برنامه بشدت دلنشین بوده و از بالاترین ظرفیت از حیث روان‌شناسی یادگیری برای تثبیت اطلاعات در ذهن مخاطب برخوردار است که با تلفیق آگاهی و سرگرمی، الگوی جذابی از یک برنامه سرگرم‌کننده فرهنگی ارائه می‌کند. این برنامه هر روز ساعت 17 و 30 دقیقه از رادیو صبا پخش می‌شود و می‌توان با یکی از مفاخر داخلی و خارجی با زبان طنز آشنا شد.

سیدرضا صائمی

نظر شما