شناسهٔ خبر: 20416125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظریف:‌

سیاست آمریکا برای تغییر نظام ایران جواب نمی‌دهد/ توانمندی نظامی-موشکی ما برای مقابله با «صدام‌های منطقه» ضروری است

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد: سیاست‌های آمریکا برای تغییر نظام ایران جواب نخواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفته است،‌ بامداد امروز سه شنبه در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

سخنرانی وزیر خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا دقایقی پیش آغاز شده و همچنان در جریان است.

بنا بر این گزارش،‌ ظریف در این سخنرانی تأکید کرد،‌  ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیار راستی‌آزمایی از پایبندی به تعهداتش تحت برجام را داده و آژانس هر بار این پایبندی را تأیید کرده است.

وی در ادامه گفت، آمریکا از زمان وقوع انقلاب در ایران، سیاست تغییر نظام را در دستور کار خود داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد. آمریکا از تاریخ درس نمی‌گیرد. آمریکا در سال 1953 نظام حاکم را سرنگون کرد و ببینید که چه شد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین ادامه داد:‌ «هنگامی که به ما با سلاح‌های شیمیایی حمله شد، این موضوع برای کسی مهم نبود....چرا ما دوام آورده‌ایم؟ چون می‌توانیم به مردممان تکیه کنیم.»

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:‌ «در خاورمیانه شاهد شکست سیستم دولت بوده‌ایم. انتظارات برآورده نشده‌اند و مردم، احساس می‌کنند که دولت - نمی‌خواهم بگویم دولت کشورهای عرب، اما تا حد زیادی دولت‌های کشورهای عرب- در برآورده کردن اساسی‌ترین نیازهای آنها ناکام مانده‌ است.»

وی ادامه داد: «مردم ما دو ماه پیش ده ساعت برای رأی دادن در صف ایستادند.  این فرصتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا نظرشان را ابراز کنند. این چیزی است که اصلا ً در بقیه منطقه ما وجود ندارد.»

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت:‌ «(درباره اظهارات جانشین ولیعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ایران) این یک تهدید بود، تهدیدی که آنها مدتی با حمایت از سازمان‌های تروریستی به دنبال تحقق آن بودند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «شما آنها را می‌دیدید که شخصاً در راه‌پیمایی‌های همین سازمان‌های تروریستی در پاریس که در بیرون این سالن هم شعار می‌دادند، شرکت می‌کردند. در نهایت آنها توانستند بعضی از آن تروریست‌ها را داخل پارلمان ما بیاورند، جایی که آنها بیشتر از همه جا از آن تنفر دارند چون چیزی است که ما داریم و آنها ندارند.»

«ریچارد هاس»‌ رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در این نشست سوالاتی را مطرح کرد و گفت: «برخی از شهروندان آمریکا در ایران زندانی هستند. آیا ایران حاضر است این افراد را به خاطر ژست بشردوستانه آزاد کند؟»

ظریف در پاسخ تأکید کرد: «ایران نظام قضایی مستقل دارد. ما در دولت، هیچ کنترلی روی تصمیم‌های قوه قضائیه نداریم. میلیون‌ها ایرانی - آمریکایی به ایران سفر می‌کنند و فقط شماری از آنها دستگیر شده‌اند. ضمن اینکه، ایرانی‌هایی هم هستند که در آمریکا با اتهامات ساختگی دستگیر می‌شوند.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «هیچ ارتباطی بین من و رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) وجود ندارد. این به معنی آن نیست که احتمال تعامل بین ما وجود ندارد.»

وی همچنین با اشاره به تنش‌ها در شبه جزیره کره تصریح کرد:‌ «سلاح هسته‌ای امنیت هیچکس را افزایش نمی‌دهد.»

دیپلمات ارشد ایران به موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران اشاره کرد و گفت: «من اعتقادی به تحریم‌ها ندارم. آنها کارساز نیستند. تحریم‌ برای آمریکا سرمایه نیست، بلکه بدهی است... وقتی آمریکا شروع به تحریم ایران کرد ما فقط 200 سانتریفیوژ داشتیم، موقع مذاکرات 20000 تا. »

ظریف همچنین به موضوع یمن اشاره‌ای داشت. وی در این باره تأکید کرد: «معتقدیم که هیچ کس از ادامه درگیری‌ها در یمن منتفع نمی‌شود. اگر ما (ایران و عربستان) با یکدیگر درباره اوضاع سوریه یا یمن موافق هم نباشیم، دست‌کم می‌توانیم با هم برای پایان دادن به درگیری همکاری کنیم.»

وزیر خارجه ایران درباره تسلیحات شیمیایی گفت: «معتقدیم که هیچ کشوری غیر از ایران، برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمرز قائل نیست، چون وقتی که ما قربانی سلاح شیمیایی بودیم، هیچکس توجه نکرد و همه از طرف مقابل حمایت کردند.»

وی افزود: «من سال 1985 دیپلمات بسیار جوانی بودم که به سمت رئیس شورای امنیت رفته و به او می‌گفتم که از سلاح‌های شیمیایی علیه ما استفاده شده و رئیس شورای امنیت، رک به من گفت: به حرفت گوش نمی‌دهم.»

ظریف همچنین اشاره کرد: «من از هیچکس قبول نخواهم کرد که بگوید برای آنها سلاح شیمیایی خط قرمز است، چون این واقعه را به شخصه به خاطر می‌آورم، اما این موضوع برای ما خط قرمز است.»

از وزیر خارجه ایران درباره آزمایش‌های موشکی این کشور سوال شد و اینکه چرا ایران به چنین اقداماتی مبادرت می‌کند.

ظریف گفت: «موشک‌های ما، ابزارهای دفاعی ما هستند ما 110 میلیارد دلار برای خریدن "تجهیزات زیبای نظامی" نمیدهیم ما خودمان آنها را تولید می‌کنیم حالا چه زیبا باشد یا نباشد(اشاره ضمنی به اظهارات دونالد ترامپ که تجهیزات نظامی آمریکا را زیبا خوانده بود). من البته امیدوارم که یک روزی بیاید که هیچ کسی مجبور نباشد این سلاح‌ها را بخرد یا تولید کند و به عنوان کشوری که کمترین هزینه ها را برای تجهیزات نظامی در منطقه صرف می‌کند، ما آماده‌ایم برای کاهش یافتن مخارج نظامی با هر کسی تعامل کنیم».

وی ادامه داد: «موشکهای ما ابزارهای دفاعی ما هستند و ما هرگز به جز برای دفاع از خود از آنها استفاده نخواهیم کرد. هرگز. این تعهدی است که ما می‌دهیم و امیدواریم که دیگران هم همین تعهد را بدهند مبنی بر اینکه آنها این "تجهیزات زیبای نظامی"‌ را فقط برای دفاع از خود استفاده کنند. این، یک چالش است».

وزیر خارجه ایران با اشاره به حملات همه جانبه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن تصریح کرد: «آیا آنها از این تجهیزات زیبای نظامی برای دفاع از خود در یمن استفاده می‌کنند؟ علیه مردم بی دفاع و بیگناه یمن که برای بیش از دو سال گذشته در حال بمباران شدن و نابودی هستی‌شان هستند. من فکر می‌کنم اینها سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ داده شود نه اینکه به ابزارهای دفاعی ایران تمرکز شود».

ظریف با برشمردن تجربه جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران گفت: «ببینید ما برای هشت سال یک جنگ را تجربه کردیم و شهرهای ما با موشک باران موشکها مواجه شدند که برخی از این موشکها حامل مواد شیمیایی بودند و هیچ کسی، کوچکترین اهمیتی به این موضوع نشان نداد.

او ادامه داد: «من این موضوع را می‌توانم به شما به روشنی بگویم چون شاهد این موضوع بودم. من در نمایندگی ایران در سازمان ملل بودم. من برخی از افرادی که با سلاحهای شیمیایی حمله شده بودند را به نیویورک(مقر سازمان ملل) آوردم تا بلکه بتوانم وجدان برخی از افراد را بیدار کنم. هیچ کسی اهمیتی نداد و توجهی نکرد. حالا افرادی می‌آیند و از ما می‌خواهند که از ابزارهای دفاعی مان دست بکشیم. چرا ما باید این کار را بکنیم؟».

مقام ارشد ایرانی افزود: «آیا ما اصلا هیچ باری شده که از این سلاحها علیه کسی استفاده کردیم؟ فقط یک مثال برای ثبت در تاریخ برای ما بزنید. ما قاطعانه می‌توانیم یک بیانیه را مطرح کنیم. ما هرگز از این سلاحها به جز برای دفاع از خود استفاده نکرده‌ایم و هرگز از این سلاحها به جز برای دفاع از خود استفاده نخواهیم کرد».

او به حملات موشکی ایران به مواضع داعش که در پاسخ به حمله تروریستی به تهران انجام شد اشاره کرد و از نیاز ایران به آزمایش‌های موشکی سخن گفت.

وزیر خارجه ایران همچنین توانمندی‌های نظامی و موشکی ایران را برای مقابله با «برخی صدام‌های منطقه» ضروری خواند.

ظریف گفت: «ما به همان پایگاهی که در آن تروریستها برای انجام عملیات تروریستی علیه ایران در دیر الزور طراحی و برنامه ریزی کردند، حمله کردیم و با موشکهای هدفمند آنها را هدف قرار دادیم. یکی از دلایلی که ما باید موشکهایمان را آزمایش کنیم،‌ همین موضوع است.

او تاکید کرد: «می‌دانید موضوع آن است که موشکهای حامل کلاهکهای غیرمتعارف نیازی به این ندارند که دقیق باشند چون شما کلاهک هسته‌ای را روی موشک بار می‌کنید و شما می‌توانید هر جایی را با آن بزنید. شما کلاهک حامل مواد شیمیایی روی موشک بار می‌کنید و این موشک هم نیازی ندارد که دقیق باشد اما وقتی شما می‌خواهید کلاهکهای متعارف روی موشکها بار کنید، برای اینکه این موشکها تاثیرگذار باشند،‌ موشکها باید دقیق و هدفمند باشند. ما قادر به تولید موشکهای دقیق و هدفمند بوده‌ایم چرا که ما نمی‌خواهیم غیرنظامیان را به عنوان "آسیب‌ها جانبی" هدف قرار دهیم. این همان چیزی است که در دیرالزور اتفاق افتاد. ما موشکهایمان را شلیک کردیم و اطلاعات ما نشان می‌دهد که همه آن اهدافی را که در نظر داشتیم،‌ هدف قرار دادیم.

وزیر خارجه ایران افزود: «شما اصلا نشنیدید که در اثر حمله موشکی ما در دیر الزور،‌ حتی یک غیرنظامی یا رهگذر کشته شده باشد. این دلیل آن است که ما به توسعه و تولید موشکهایمان نیاز داریم ما اینها را برای حفاظت از خود و غیرنظامیانمان نیاز داریم. ما به اینها نیاز داریم چون که شاید یک صدام حسین دیگری در گوشه‌ای برخیزد و این را از من باور کنید که تعدادی از این صدامها در منطقه ما هستند. ما به این موضوع نیاز داریم که آنها اطمینان یابند که یک صدام حسین دیگر، دوباره ما را هدف قرار ندهد و البته با سکوت کر کننده جامعه بین‌المللی مواجه نشود(جامعه بین‌المللی در قبال حملات صدام ضد ایران، سکوت کرکننده در پیش گرفت)».

انتهای پیام/

نظر شما