شناسهٔ خبر: 20415967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دوم مذاکرات برگزیت آغاز شد

دست برتر اروپا

صاحب‌خبر -

دور دوم مذاکرات نمایندگان اروپایی و بریتانیا درباره چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا روز گذشته در بروکسل آغاز شد. این مذاکرات تنها چندروز پس از آن آغاز شد که اتحادیه اروپا بریتانیا را برای تعیین موقعیتش؛ به‌ویژه در مسائل کلیدی مانند بدهی مالی این کشور به اتحادیه اروپا و تعیین مرزهای ایرلند تحت فشار قرار داد. براساس گزارش‌ها، در این دور مذاکرات که چهار روز ادامه دارد، دیوید دیویس، رئیس هیئت کمیته برگزیت، با میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار می‌کنند.
در روز نخست مذاکرات حقوق شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا و توافق‌های مالی اتحادیه اروپا و بریتانیا بعد از برگزیت مورد بحث قرار می‌گیرد. ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا، ماه گذشته طرحی درباره حفاظت از حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس ارائه داد، اما این طرح مورد استقبال مقامات اروپایی قرار نگرفت. براساس این طرح، شهروندان اروپایی ساکن انگلیس که بیش از پنج سال در این کشور زندگی کرده‌اند، قادر خواهند بود در چارچوب وضع اقامتی جدید، از مزایای نظام بهداشتی و آموزشی بریتانیا پس از برگزیت بهره‌مند شوند.
 بااین‌‌حال رهبران اروپایی می‌گویند که این طرح، آینده حقوق شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا را تضمین نمی‌کند. در مورد بدهی‌ها هم اتحادیه اروپا همواره تأکید کرده که بریتانیا پیش از خروج از این اتحادیه باید تعهدات مالی پیشین خود را پرداخت کند. در دیدارهای روز سه‌شنبه و چهارشنبه هم درباره مسائلی نظیر تعیین مرزهای ایرلند و حاکمیت این کشور مذاکره خواهد شد. روز پنجشنبه نیز پیش از یک شام کاری میان بارنیه و دیویس، درباره دور بعدی مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود و سپس نشستی خبری برگزار خواهد شد. بریتانیا قرار است تا ماه مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود، اما در بحبوحه اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار حاکم بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا، بحثی نیز درباره یک دوره طولانی‌تر گذار آغاز شده است. درحالی‌که وزارت برگزیت خواهان خروج یک‌باره این کشور از اتحادیه اروپاست، اما فیلیپ هاموند، وزیر دارایی، تأکید دارد که این کشور برای کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از برگزیت، باید به‌تدریج از اتحادیه اروپا خارج شود. به گفته هاموند، بریتانیا باید درباره خروج تدریجی از نهادهای اروپایی به توافق برسد تا روابط تجاری میان شرکت‌های انگلیسی و اروپایی دچار آسیب نشود. به‌طورکلی ناکامی نخست‌وزیر بریتانیا در انتخابات اخیر این کشور و مجموعه شرایط دشوار پیش‌روی لندن در خروج از اتحادیه اروپا سبب شده مذاکرات برگزیت با دست برتر این اتحادیه پیش برود.

نظر شما