شناسهٔ خبر: 20415762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

اينترنت ارزان‌تر در دسترس خواهد بود؟

واعظي: بسته‌هاي اقتصادي به مردم ارايه مي‌كنيم

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادي

اينترنت گران است؛ اين موضوعي است كه قريب به اتفاق خانوارهاي ايراني هنگام تنظيم سبد مصرفي ماهانه خود از سنگيني بار هزينه‌هاي آن ابراز نارضايتي مي‌كنند. جالب آنكه اين هزينه‌ها به دليل رقابت شديد و البته كيفيت پايين خدمات اپراتورها افزايش مي‌يابد و اعتراض‌ها هم تاكنون نتيجه عملي نداشته است. هرچند، محمود واعظي كه اين روزها نام او به عنوان جانشين محمد نهاونديان به‌شدت به گوش مي‌رسد، قول‌هايي داده كه بر مبناي آن هزينه بسته‌هاي اينترنتي كاهش مي‌يابد، اما به نظر مي‌رسد زمان اجرايي شدن آن به دوره وزارت او هم قد نمي‌دهد. محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به لزوم اقتصادي شدن تعرفه‌ها براي كاربران در كنار سوددهي شركت‌ها، گفته است: «برنامه داريم بسته‌هايي را تعريف كنيم كه براي مردم اقتصادي باشد، در غير اين صورت آنها به سمت شبكه‌هاي اجتماعي خارجي مي‌روند.»
در سال‌هاي گذشته اينترنت از وسيله ارتباطي ميان نسل جوان، تبديل به يك وسيله ارتباطي اجتماعي شده و به مرور به سبد هزينه خانوار اضافه شده است؛ در اين رابطه استفاده وسيع از گوشي‌هاي هوشمند سبب شده تا اكنون از پير تا جوان و از شهرنشين و روستايي همگي با دنياي مجازي آشنا شوند. همين امر اينترنت ارزان و كارا را تبديل به يك خواسته اجتماعي كرده و از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم اين مطالبات به اشكال گوناگون طرح شده است.
واعظي در مراسم رونمايي و افتتاح پروژه‌هاي شركت مخابرات ايران مرتبط با فاز سوم شبكه ملي اطلاعات با بيان اينكه مردم امروز نمي‌توانند IT را از سبد خانوار حذف كنند، تاكيد كرده: «برنامه داريم بسته‌هايي را تعريف كنيم كه براي مردم اقتصادي باشد. ممكن است فكر كنيم اين كار در كوتاه‌مدت از درآمد مي‌كاهد اما اگر نگاه دراز مدت داشته باشيم، يك فرمول برد – برد است. بايد با تعريف بسته‌هاي اقتصادي نوآوري داشته باشيم تا هم شركت‌هاي ارايه‌دهنده اينترنت و هم مردم از آن استفاده كنند. كشورهاي جهان با مجموعه متعددي از بسته‌ها طرف هستند بنابراين ما نيز بايد بسته‌هاي تركيبي از صوت و ديتا داشته باشيم.»
وي ضمن تاكيد بر لزوم ارايه بسته‌هاي تركيبي صوت و ديتا، افزود: اپراتورها هم بايد به اين سمت بروند و قيمت‌ها نيز بايد براي مردم اقتصادي باشد در غير اين صورت آنها به سمت شبكه‌هاي اجتماعي با محوريت صوت خواهند رفت.
قول سرمايه‌گذاري 40 درصدي
به مخابرات
واعظي گفت: اگر يك ريال در زمينه توسعه سرمايه‌گذاري شود، چند برابر برداشت خواهد شد. ما قول سرمايه‌گذاري 40 درصدي به مخابرات مي‌دهيم. ما در وزارت ارتباطات نمي‌خواهيم به مردم فشار بيايد تا بازار بزرگ شود و از طرفي نمي‌خواهيم شركت‌ها دچار زيان شوند. همچنين بايد توجه داشت وضعيت ما در مخابرات و IT با كارخانجات متفاوت است و اگر اين شرايط را توسعه ندهيم با مشكل مواجه مي‌شويم، بنابراين بايد كاري كنيم كه به مردم فشار نيايد و شركت‌ها هم سود ببرند و راه اين موضوع افزايش انتخاب براي مردم است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين با بيان اينكه نگاه وزارتخانه به مخابرات با بسياري از شركت‌هاي ديگر متفاوت شده، افزود: تا زماني كه تحول جديدي در شركت‌ مخابرات در بخش دسترسي و زيرساخت ايجاد نشود، برنامه‌هاي اين شركت قابل اجرا نيست. شركت مخابرات بايد يك بنگاه بزرگ باشد و بخش‌هاي مختلف را تحت حمايت خود قرار دهد تا هم خود رشد كرده و هم به ديگران اجازه رشد دهد.
مخابرات رقيب ساير شركت‌ها نيست
واعظي با بيان اينكه شركت مخابرات رقيب ساير شركت‌ها نيست، ادامه داد: از زمان مديريت جديد سياست‌هاي درستي در ديدگاه شركت اتخاذ شده است. البته در مقطعي مخابرات يك شبكه قديمي را به ارث برده بود و سرمايه‌گذاري‌هاي كمي در آن انجام مي‌شد، اما بايد توجه داشت برنامه‌هاي مخابرات با حرف حل نمي‌شود و بايد در عمل آن را توسعه داد.
وي با اشاره به تغيير شركت‌هاي مخابراتي به سمت IT، اظهار كرد: شركت‌هاي مخابرات در تمام دنيا در حال پوست انداختن هستند. تمام شركت‌هايي كه كار خود را با تلكام شروع كردند به سرعت به IT تغيير وضعيت مي‌دهند. ما نيز بايد با توجه به نيازهاي مردم و تحولات تكنولوژي خود را تطبيق دهيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: مخابرات مي‌تواند در آينده به عنوان يك شركت پيشتاز نقش تعيين‌كننده در دسترسي داشته باشد. درنتيجه تفكرات ما نبايد همان تفكرات گذشته باشد. دوران جنگ سرد در حوزه ICT پايان يافته است و ما وارد دوره جديدي از تكنولوژي شديم، بنابراين بايد تغييراتي را ايجاد كنيم. همان‌طور كه شاهديم جوانان ما شرايط امروز را فهميدند و آن را در ايران اجرا كردند و شاهديم شركت‌هاي كسب و كار حاصل تفكر جديد جوانان است.
وي با اشاره به ايجاد شغل در حوزه ICT خاطرنشان كرد: بايد فضا را براي شركت‌هاي جديدي كه جوانان ايجاد مي‌كنند، باز كنيم. اگر قرار باشد سالانه بيش از 100 هزار شغل در حوزه ICT و كسب ‌و كارهاي الكترونيكي ايجاد كنيم، حتما بايد شبكه و آغوش خود را براي شركت‌هاي مختلف باز كنيم.
واعظي افزود: اولويت دولت در راستاي توليد و اشتغال است و بايد در سالي كه به نام توليد و اشتغال نام‌گذاري شده از اين فرصت براي حل مشكل اشتغال استفاده كنيم. حوزه ما از زمينه‌هايي است كه مي‌توان با سرمايه‌گذاري كم اشتغال زياد ايجاد كرد و ما به عنوان مسوول ايراني نمي‌توانيم نسبت به بيكاري بي‌تفاوت باشيم. در مخابرات ايران نيز مساله اشتغال بايد اولويت داشته باشد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر لزوم ايجاد تغييرات در مخابرات بيان كرد: بايد بپذيريم دوره مخابرات با شبكه گذشته تمام شده است و در حال حاضر همه‌چيز بر بستر IT استوار است. برنامه‌هايي كه توسط شركت مخابرات تا سال 1400 هدف‌گذاري شده نيز براساس همين تفكر است. البته اجراي اين برنامه‌ها كار دشواري است.
به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات شبكه ملي اطلاعات به عنوان يكي از اولويت‌هاي دولت، شوراي عالي فضاي مجازي و وزارت ارتباطات برشمرد و ادامه داد: ما همچنين توانستيم شبكه ملي اطلاعات را اولويت اول شركت‌هاي خصوصي نيز قرار دهيم، بنابراين اين شبكه اكنون مي‌تواند در ايران كامل شود. البته همان‌طور كه در كشور همه‌چيز در حال توسعه است و توليد محتوا ادامه دارد، شبكه هم در حال تكميل است.

نظر شما