شناسهٔ خبر: 20415522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

جزئیات لغو بخشنامه دریافت گواهی «حلال» برای خوراکی‌های تولید داخل

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با تشریح جزئیات لغو بخشنامه دریافت گواهی حلیت برای تولیدات داخلی، گفت: دریافت این گواهی برای محصولات وارداتی اجباری است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
کاوه زرگران در گفت‌ و گو با فارس، اظهار داشت: طبق ابلاغیه قبلی سازمان غذا و دارو، دریافت گواهی حلیت برای همه واحدهای تولیدی اجباری بود، اما پس از اعلام نظر واحدهای تولیدی کشور مبنی بر اینکه در کشور اسلامی دلیلی برای دریافت این گواهی وجود ندارد، در این مسئله تجدید نظر شد تا از تولیدکنندگان حمایت شود.

وی ادامه داد: با پیگیری تولیدکنندگان صنایع غذایی، این مسئله برای واحدهای تولید داخل لغو شد و حالا فقط برای محصولات وارداتی اجباری است.

وی در پاسخ به این سوال که با این حساب، تکلیف محصولاتی مانند پودر ژلاتین که گفته می‌شد منشأ خوکی دارد، چه می‌شود؟ گفت: محصولاتی مانند پودر ژلاتین وارداتی در گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید حلیت، اجازه ترخیص آن صادر می‌شود.

زرگران ادامه داد: با توجه به کنترل این محصولات در زمان ورود، تولید محصول داخلی با استفاده از مواد وارداتی، دیگر نیازی به دریافت گواهی حلیت ندارد.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه قبلی سازمان غذا و دارو، دریافت گواهی حلیت در مورد محصولاتی مانند نان و گوشت نیز الزامی بود، گفت: محصولی مانند نان که در کشور پخت می‌شود قطعاً دارای حلیت هست و در مورد گوشت نیز باید گفت که در کشتارگاه‌ها، نماینده ولی فقیه حضور دارد و به همین دلیل ابهامی در مورد حلیت آن وجود ندارد.

وی در مورد کنترل ما‌ءالشعیر و مطرح شدن بحث احتمال الکلی بودن برخی از ماءالشعیرهای تولید داخل در گذشته نیز گفت: چنین محصولاتی دارای استانداردهای ملی هستند و هر نوع مغایرتی با استانداردهای ملی داشته باشند، تولیدشان متوقف خواهد شد.

وی تأیید کرد: مسئله حلال بودن در استانداردهای ملی دیده شده و برای تمام کالاهایی که در کشور دارای مجوز استاندارد ملی و یا پروانه‌ ساخت و تولید هستند، مؤلفه‌ حلال دیده شده است.

دبیر کانون صنایع غذایی با بیان اینکه حتی در واردات گوشت نیز نماینده ولی فقیه در زمان ذبح دام حضور دارند، گفت: البته نظارت روحانیون همچنان وجود دارد، اما سازمان غذا و دارو خواسته بود که تولیدکنندگان اقدام به دریافت گواهی حلیت نیز کنند که در نهایت با صنعتگران تعامل کردند.

به گفته وی، در واردات محصولات خارجی باید مجوز حلیت از سازمان غذا و دارو دریافت شود.


نظر شما