شناسهٔ خبر: 20415487 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در گفت‌وگو با فارس:

مجوز نهایی قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه با مپنا هنوز صادر نشده است/ زمان برای تامین مالی وجود دارد

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: تفاهم‌نامه ساخت ۵ هزار مگاوات از لحاظ قانونی در حال طی کردن مراحل نهایی است و هنوز به صورت رسمی مبادله نشده است، اما در حال دریافت اخذ مجوز نهایی هستیم تا هر چه سریع‌تر قرارداد مبادله شود.

صاحب‌خبر -

محسن طرز طلب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا مپنا برای ساخت 5 هزار مگاوات تأمین مالی انجام داده است گفت:‌ باید قرارداد شروع شود که مپنا تأمین مالی را انجام دهد و متعاقب با قرارداد است که مپنا تعهداتی دارد و طبق آن باید پیش برود و تأمین مالی انجام شود. 

طرزطلب در پاسخ به این سؤال که مپنا اعلام می‌کند که برخلاف اینکه هنوز قرارداد مبادله نشده است کار احداث 1000 مگاوات از این 5 هزار مگاوات را آغاز کرده است، افزود:‌ به جهت اینکه کشور نیازمند به تولید برق در سال‌های آتی است از مپنا خواهش کردیم که مراحل اجرای کار را زودتر از اینکه این قرارداد ابلاغ شود آغاز کند و گره مپنا هم برحسب درخواست وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی این اقدام را انجام داده و در چند خواستگاه اقدام به ساخت نیروگاه کرده است.

*قاعده این است که ابتدا قرارداد رسماً ابلاغ و سپس کار شروع شود

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که در زمان امضای تفاهم‌نامه مپنا قول داده است که از منابع داخلی و خارجی تأمین مالی خواهد کرد اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است، گفت: قاعده این است که ابتدا این قرارداد رسماً ابلاغ و سپس کار شروع شود و در تفاهمنامه پیش‌بینی شده است که یک فرصتی برای تأمین مالی گذاشته شود و اگر نشد باید سازوکار دیگری برای آن پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که با گذشت یک سال از امضای تفاهم‌نامه تصور می‌شود که  اجرای این قرارداد و ابلاغ آن دیر شده است، گفت: به هیچ وجه این طور نیست چرا که اردیبهشت ماه سال گذشته تفاهم‌نامه ساخت 5 هزار مگاوات امضا شد تا طبق یک فرایندی قرارداد آن امضا شود.

طرزطلب افزود: میزان منابع مالی مورد نیاز این اقدام 12 هزار میلیارد تومان است پس تا زمانی که بر روی تمام جوانب این قرارداد بحث و بررسی صورت گیرد و مصوبات آن از ارگان‌های مختلف و شورای اقتصاد اخذ و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود و مجوز ترک تشریفات آن بررسی شود زمان می‌برد. 

*هنوز مجوز نهایی صادر نشده است که قرارداد رسمی آن مبادله شود

وی در پاسخ به این سؤال که پس هنوز این تفاهم‌نامه به صورت قرارداد رسمی مبادله نشده است، گفت: هنوز مجوز نهایی آن اخذ و صادر نشده است که قرارداد رسمی آن مبادله شود البته احتمال آن می‌رود که تا مردادماه قرارداد رسمی این قرارداد مبادله و امضا شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که این قرارداد رسمی را چه کسی باید ابلاغ کند، گفت: درباره قراردادهایی که ترک مناقصه می‌کنند هیأت سه نفره‌ای متشکل از سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و وزارت نیرو وجود دارد که پس از بررسی مستندات به قرارداد مجوز رسمی می‌دهند.

وی افزود: به هر حال ما منتظر ابلاغ رسمی این قرارداد هستیم تا قرارداد مبادله شود.

طرز طلب در پاسخ به این سؤال که از هزار مگاواتی که مپنا مدعی است برای احداث آن پیش قدم شده و کار آن را آغاز کرده است چند درصد پیشرفت دیده می‌شود گفت: از هزار مگاوات مورد اشاره در نیروگاه بندرعباس پیشرفت 10 درصد و برای نیروگاه تبریز نزدیک به 5 درصد پیشرفت دیده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما