شناسهٔ خبر: 20414674 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در میزگرد تسنیم مطرح شد

نمایندگان کارگران: دولت کارگر را استثمار می‎کند/نماینده دولت حاضر به مناظره نشد

R1012189/P1010113/S7,82/CT13

در حالی نمایندگان کارگری و کارفرمایی در میزگرد تسنیم به طرح‌های اشتغالی دولت نقدهای جدی وارد کردند و بحث استثمار کارگران از سوی دولت هم مطرح شد که نماینده دولت علی‌رغم هماهنگی قبلی در دقیقه ۹۰ از حضور در مناظره و پاسخ به منتقدان انصراف داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اشتغال یکی از مسائلی است که چند سال اخیر ذهن طبقه بزرگی از جامعه را به خود مشغول کرده است. رفع بیکاری به‌عنوان پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان بوده از این رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه کشور در نظر گرفته شود.
امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی شناخته می‌شود به‌طوری که در سال‌های اخیر به‌ویژه در حال حاضر، کشورمان علاوه بر معضل بیکاری، گریبانگیر پیامدهای ناشی از آن و مشکلات دیگری همچون فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... است. از آنجایی که طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است 970 هزار شغل تا پایان سال 96 ایجاد کند، دولت در قالب طرح اشتغال فراگیر 4 طرح «طرح‌ کارورزی»، «مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی»، «طرح تکاپو» و «طرح مشوق‌های کارفرمایی» را در راستای این برنامه تدوین کرد که طی هفته‌های گذشته این طرح‌ها ابلاغ شد.

 خبرگزاری تسنیم به‌منظور بررسی بیشتر این طرح میزگردی با حضور شرکای اجتماعی برگزار کرد. در این جلسه علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار و سیدمحمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران حضور داشتند. طبق برنامه‌ها قرار بود در این میزگرد علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار حضور داشته باشد اما متأسفانه با عدم‌حضور وی در دقیقه نود، این نشست به‌صورت دوجانبه برگزار شد و نماینده دولت در این جلسه برای شفاف‌سازی مباحث حضور نیافت.

*بازار ظرفیت جذب نیروی کار را ندارد

در ابتدای نشست علی اصغر آهنی‌ها، عضو شورای عالی کار با بیان اینکه در سراسر دنیا دولت‌ها برای حل معضل بیکاری به‌دنبال راهکار هستند، گفت: برای ایجاد اشتغال طرح‌هایی راه‌اندازی می‌شود. در کشور ما کارفرمایان مشکلاتی دارند که در صورت حل این مشکل، قابلیت ایجاد اشتغال مهیا می‌شود. در صورت حل مشکلات در مسیر تولید این کشتی از گل در می‌آید و حرکت می‌کند. در حال حاضر وضعیت کسب‌وکار در کشور نامطلوب است و زیرساخت‌های لازم برای تولیدکننده امنیت خاطر و امنیت اقتصادی و امنیت قضایی وجود ندارد. توسعه کار بسیار آرام است و اتفاق نخواهد افتاد. با توجه به اینکه سال‌های زیاد است که کشور بودجه خود را از نفت تهیه کرده است، در کشور اعتقادی به کسب ثروت سخت وجود ندارد. اما نکته مهم این است که برای ادامه زندگی باید تکیه بر دانش‌محوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه مرکز قانون‌گذاری یعنی مجلس علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر اشتغال و تولید پایدار قوانینی تهیه می‌کند که مخل تولید است، قوانینی که نابودکننده تولید است. قانونی تحت عنوان هدفمند کردن یارانه چیزی جز افزایش هزینه‌های تولید ندارد. هیچ کدام از آن  اتفاقات دیگری که در آن قانون زیبا نوشته شده بود اتفاق نیفتاد و هیچ کس پاسخگو نبود. قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز برای تولیدکننده جز ضرر چیز دیگری نداشت.

آهنی‌ها گفت: در صنایعی مانند کاشی و سرامیک حداقل 6 تا 7 ماه زمان لازم است تا اسناد اجناس فروخته‌شده بازپس گرفته شود، اما اگر تولیدکنندگان در 45 روز ارزش افزوده فروش خود را پرداخت نکنند، برایشان مشکلاتی ایجاد می‌شود، یعنی به‌ازای 10 میلیارد فروش حدود 900 میلیارد تومان ارزش افزوده باید پرداخت کند. باید این مبلغ را به دارایی بدهیم. ما تولیدکننده بانک گردش اقتصادی کشور شده‌ایم. مشکل بعدی ما قانون بانکداری کشور است. سال گذشته حدود 7درصد تورم داشتیم اما نرخ سود تسهیلاتی که به تولیدکنندگان پرداخت می‌کردند حدود 18 درصد بود. به‌صورت اسمی 18 درصد نرخ تسهیلات بانکی بود که در مجموع پرداخت حدود 21 درصد محاسبه می‌شد. در هیچ کجای دنیا نرخ تسهیلات تولید این میزان بالا نیست.

عضو شورای عالی کار افزود: قانون کار از جمله قوانینی است که سال‌هاست قرار است اصلاح شود، اما تا کنون با این قانون بازی شده و اصلاح نشده است. از دیگر مشکلات در مسیر تولید این است که  زیرساخت صادراتی نداریم. دستگاه دیپلماسی باید انجام دهد. به‌نظر من حدود 70 درصد دیپلماسی کشور به‌جای سیاسی باید اقتصادی شود. از سوی دیگر شاهد واردات بی‌رویه و بی‌حدوحساب هستیم. از طرف دیگر شاهد بحث قاچاق در کشور هستیم. تمام این مسائل در بحث تولید حائز اهمیت است. دولت چندین طرح در رابطه با این موضوعات ارائه کرده است. دولت باید انرژی خود را در مسائل کلیدی به کار ببرد. «طرح کارورزی» دولت زمانی مؤثر است که بازار ظرفیت جذب دارد. در شرایطی که بازار ظرفیت جذب ندارد به‌کارگیری کارآموز به چه‌دردی می‌خورد؟

وی افزود: زمانی که می‌دانیم که میزان تقاضا در کشور بالا نیست امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد، کارآموز چه‌کمکی به تولید می‌کند؟ تا زمانی که تحرک برای تقاضا ایجاد نشود یک تعداد نیروی ثابت فعالیت دارند اما ایجاد اشتغال پایدار مازاد بر اشتغال قبلی بسیار بعید است که اتفاق بیفتد. اعتقاد داریم نیروی انسانی‌ای که می‌خواهد وارد بازار کار شود باید دارای مهارت باشد. اگر چنین طرح‌هایی در قالب سه‌جانبه‌گرایی محقق شود نتیجه بهتری خواهد داشت. تا بخواهیم از سه‌جانبه‌گرایی تبعیت کنیم زمان خواهد برد، در حال حاضر حدود 4.5 میلیون نفر مشغول کار هستند که باید در طول تحصیل مهارت کسب کنند. نگاه آموزشی باید در فارغ التحصیلان پررنگ شود. متأسفانه آموزش‌ها کارآفرین‌پرور نیست و کارمندپرور است.

وی بیان کرد: از آنجایی که طرح‌هایی که مطرح می‌شود دارای اسم آن‌چنانی است برای جامعه توقع ایجاد می‌کند که اشتغالزایی رونق می‌گیرد، اما در اصل قرار نیست معجزه‌ای اتفاق بیفتد و  تنها شاید تحرکی در بازار ایجاد شود. تأمین اجتماعی یک نهاد مردم‌نهاد است که سرمایه‌گذاری کارگر و کارفرما برای آتیه آن بخش را به‌عهده دارد. هزینه‌هایی که طرح‌های مختلف بر تأمین اجتماعی دارد این است که آرام آرام تأمین اجتماعی ضعیف‌تر شود. امروز شاهد این هستیم که با طرح‌هایی که در دوره‌های مختلف بر تأمین اجتماعی وارد شده است توان تأمین اجتماعی کاهش یافته است. کارفرمایان 23 درصد از سهم کارگر را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

آهنی‌ها با بیان اینکه ایجاد 950 هزار شغل از اهداف برنامه ششم توسعه است، گفت: آیا بازار کار برای ایجاد این تعداد شغل وجود دارد. در دستگاه‌های دولتی امکان ایجاد شغل وجود دارد اما در بخش خصوصی امکان ایجاد اشتغال نیست. در دهه‌های اول انقلاب حجم زیادی نیرو وارد واحدهای صنعتی شدند بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که این نیروها دیگر برای بازار کار مناسب نیست. زمانی که خروجی ثابتی داریم چگونه می‌توانیم نیرو جذب کنیم. زمانی که بازار فروش ثابت است چگونه می‌توانیم اشتغالزایی کنیم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار بیان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد هیچ‌کدام طرح‌ها اشتغالزا نبوده است. در مرکز قانون‌گذاری‌ها جناح‌های سیاسی بیشتر از اصل کار بوده است. مسئولین باید به‌دور از مباحث سیاسی برای اشتغال و خروج از رکود اقدام کنند.

*وعده اشتغالزایی دولت با طرح‌های شکست‌خورده

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در ادامه این نشست با نقد طرح‌های اشتغالی دولت گفت: یکی از اساسی‌ترین اشکالاتی که بر این طرح و طرح‌های مشابه وارد است عدم‌رعایت سه‌جانبه‌گرایی است. درحالی که وزارت کار بارها بر سه‌جانبه‌گرایی تأکید دارد اما مشاهده می‌کنیم که بین کارگران و کارفرمایان و دولت در هیچ طرحی سه‌جانبه‌گرایی دیده نمی‌شود.

وی طرح کارورزی را همان طرح شکست‌خورده استاد شاگردی دانست و گفت: در این طرح آمده است که پس از 6 ماه هیچ الزامی برای به‌کارگیری کارورز از سوی کارفرما وجود ندارد، این خود سوءاستفاده از نیروی کار است. اگر قرار است افراد در کارخانه‌ها مشغول کار شوند چه‌نیازی به سازمان فنی و حرفه‌ای است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خارج کردن بخش بیشتری از کارگران از شمول قانون کار را هدف همه طرح‌هایی که با عنوان اشتغالزایی تصویب و اجرا می‌شوند، بیان کرد و گفت: مثلاً معافیت بیمه‌ای کارگاه‌های تولیدی زیر 10 نفر کارگر یا همین طرح کارورزی به‌عنوان یکی از طرح‌های برنامه کاج باطل‌کننده فصل پنجم قانون کار است. این در شرایطی است که بررسی‌های دوستان در وزارت کار نشان می‌دهد نیروی کار و قانون کار فقط 11 درصد موانع تولید را تشکیل می‌دهند.

خدایی ادعای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ایجاد فرصت 70درصدی اشتغال از طریق طرح کارورزی را رد می‌کند و بیان می‌کند: دولت به‌جای اینکه زیرساخت‌های اقتصادی را اصلاح کند از جیب خالی کارگران هزینه می‌کند، یعنی به این گونه طرح‌های بی‌پشتوانه رو می‌آورد، البته هنوز فراموش نکرده‌ایم که با بهانه واهی ایجاد اشتغال، تاکنون کارگران مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، کارگاه‌های زیر10 و پنج نفر چگونه از شمول برخی مقررات قانون‌کار خارج شده‌اند! بهتر است آقایان ابتدا گزارشی از روند ایجاد اشتغال در این مناطق و کارگاه‌ها ارائه دهند و بعد به‌دنبال طرح‌های این‌چنینی باشند.

وی بیان کرد: دولتی‌ها از حضور برای پاسخگویی خودداری می‌کنند. ریشه تمام مشکلات در بازار کار عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی و نگاه از بالا به پایینی است که در بدنه وزارت کار وجود دارد. برخی از آقایان این‌قدر جایگاه خود را رفیع‌تر از جامعه کارگری می‌دانند که احساس می‌کنند که شاید ما نتوانیم مشکلی از این طرح‌ها را حل کنیم. در حالی که جامعه کارگری در حال بررسی طرح کارورزی بود، در تاریخ 13 اردیبهشت سال جاری دستورالعملی با استناد به بند 5 شورای عالی اشتغال تحت عنوان «مهارت‌آموزی نیروی کار حین اشتغال‌ در محیط واقعی کار» از سوی ربیعی به مدیران کل ادارات کار سراسر استان‌ها ابلاغ شده است.

عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: ایجاد بسترهای ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان و عملیاتی کردن برنامه‌های اشتغالزایی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از اهداف این دستورالعمل عنوان شده است. در این دستورالعمل بیان شده است که این دستورالعمل با «تأکید بر اهمیت مضاعف در دستور کار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد».

خدایی با تأکید بر اینکه طرح «مهارت‌آموزی نیروی کار حین اشتغال‌ در محیط واقعی کار» همان طرح استاد شاگردی است که با توجه به ایرادهایی که بر آن وارد شد، از دستور اجرا خارج شد، گفت: درحال حاضر عنوان طرح استاد شاگردی قبلی تغییر کرده و با عنوان جدید مجدداً برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است. این طرح به‌مراتب بدتر از طرح کارورزی است.

وی تأکید کرد: اقداماتی که در طرح «کارورزی» برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در نظر گرفته شده است،  در دستورالعمل «مهارت‌آموزی نیروی کار حین اشتغال‌ در محیط واقعی کار» لحاظ نشده است. در طرح «کارورزی» حقوقی برای کارورزان در نظر گرفته شده است اما در دستورالعمل جدید نه‌تنها حقوقی گرفته نشده بلکه زمینه سوء استفاده کارفرما از نیروی کار مهیا است. طرح «کارورزی» صرفاً برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است اما دستورالعمل «مهارت‌آموزی نیروی کار حین اشتغال‌ در محیط واقعی کار» برای تمام بازار کار امکان اجرا دارد.

عضو کارگری شورای عالی کار بیان کرد: تا به امروز تعداد زیادی از این طرح‌ها اجرا شده است. آن زمانی که طرح مناطق آزاد تجاری هم اجرا شد هدف آن ایجاد اشتغال بود. بعد از آن زمانی که قرارداد موقت ایجاد شد باز هم قرار شد اشتغال توسعه یابد. زمانی که کارگاه زیر 10 درصد ایجاد شد قرار آن این بود که شغل ایجاد شود. قرار بود توسعه اشتغال ایجاد شود. سال گذشته در شورای عالی کار پیشنهادی مطرح شد به‌نام طرح تسرّی معافیت‌های بقاع و مکان‌های متبرکه به کارگاه زیر 5 نفر. اما در آن جلسه با گروه کارفرمایان هم‌نظر بودیم به همین دلیل این طرح کنار رفت. درحال حاضر هم گروه کارفرمایی و هم گروه کارگری آمادگی اصلاح قانون کار را دارد اما دولت گامی در این جهت برنداشته است. دولت از محل دو «طرح‌ کارورزی»، «مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی» باید 220 هزار شغل ایجاد کند، یعنی بخشی از تعداد شغلی را که دولت برای تحقق 970 هزار شغل برنامه‌ریزی کرده است، از طریق این دو طرح است.

وی گفت: در راستای «طرح‌ کارورزی» قرار است 105هزار شغل ایجاد و از طریق  «طرح مشوق‌های کارفرمایی» 75هزار شغل و 40هزار شغل نیز از طریق طرح «مهارت‌آموزی نیروی کار حین اشتغال‌ در محیط واقعی کار» ایجاد شود. در حال حاضر وزارت کار اعلام کرده است که حدوداً 70 هزار نفر در طرح کارورزی واجد شرایط بوده‌اند. همچنین پیش‌بینی وزارت کار این است که 70درصد افرادی که در طرح کارورزی مشغول هستند جذب بازار کار می‌شوند. دولت شعار می‌دهد. مشخص است برداشت از بازار یکسان است. آنچه در بازار تعیین‌کننده است وجود "مشتری" است. آن چیزی که کارفرما را مردد می‌کند که نیرو جذب نکند نبود مهارت و تخفیف بیمه‌ای نیست، بلکه نبود مشتری و سود است. هر سرمایه‌گذاری به‌دنبال کسب سود است. در صورتی که کارفرما مشاهده کند که برایش در تولید سود وجود دارد شرایط را برای جذب نیرو و آموزش مهارت به نیروی متقاضی آماده می‌کند. مشکل بازار کار مشکل نبود مهارت نیست.

خدایی گفت: مشکل مهارت به‌عنوان یک معضل در سیستم آموزشی وجود دارد. سیستم آموزشی کارآفرین‌پرور نیست. تمام فارغ التحصیلان به‌دنبال کار هستند. هیچ کدام از دانش‌آموختگان به‌دنبال کارآفرینی نیستند. این مشکل از سیستم آموزشی است. بازار کار چرخه‌ای دارد که بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: مشتری تنها جایی است که می‌تواند بقیه عوامل تولید را در حالت مکندگی بکشد و با خود همراه کند. در طرح‌های اشتغالزایی دولت مشکلات کارفرمایان به‌عنوان مفروضات بیان شده است. اگر مفروضات حل شود کل مشکلات حل می‌شود. مجموع قوانین کار و تأمین اجتماعی و شرایط کار حدوداً 11 درصد از بازار کار است.

وی اظهار داشت: حدود 15سال است که تمام انرژی روی این 11 درصد است. این 11درصد چالش‌برانگیز است اما تا کنون حل نشده است. به هیچ عنوان طرح‌های اشتغالزایی دولت به هدفی که تعریف کرده است یعنی اشتغالزا نزدیک نخواهد شد. توازن بازار کار با اجرای این طرح‌ها به‌هم می‌ریزد. فضای کلی جامعه آنجا که عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد، نیروی کار قدرت چانه‌زنی خود را از دست می‌دهد. زمانی که با چنین طرح‌هایی ارزش نیروی کار پایمال می‌شود و شخصیت وی بعد از سال‌ها تحصیل خرد می‌شود دیگر نباید انتظار تحقق هدف که اشتغالزایی است محقق شود.

خدایی افزود: با مطرح کردن چنین طرح‌هایی نمایندگان کارگران و کارفرمایان مشغول بررسی می‌شوند و ذهن افراد جامعه از موضوع تولید دور می‌شود. وعده‌ها و سود بانکی و ... را فراموش می‌کنیم. از سوی دیگر قشر بیکار جامعه هستند، دولت به‌جای راه‌اندازی شغل او را به‌سمت بیگاری هدایت می‌کند، یعنی مانند همان طرح دانشگاه‌سازی که داشتند تا جوانان با تأخیر به بازار کار وارد شوند، با این طرح از جوانان بیگاری می‌کشند. در این طرح‌ها شغلی برای جوانان متصور نیست. این طرح‌ها اشتغالی نیست، باید این طرح‌ها متوقف شود یا وزارت کار باید درباره طرح‌ها توضیح دهد. چرا در رسانه‌هایی که یکسویه هستند حاضر می‌شوند.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: طرح کارورزی و مهارت‌آموزی وزارت کار نقدهای بسیاری دارد و مغایربا قانون کار و مقاوله‌نامه‌های بین المللی قانون کار است. ما معتقدیم اساساً نیروی کار باید در نظام آموزشی و در قالب واحدهای درسی کارورزی مهارت‌های لازم را کسب کند و اگر امروز فارغ التحصیلان ما با مشکلات مهارتی مواجه هستند، نباید ریشه این مشکل در بازار کار رفع شود بلکه نظام آموزش عالی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

خدایی با تأکید بر اینکه "امروز به‌دلیل کوتاهی‌های آموزش عالی با خیل عظیمی از بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی مواجه هستیم" گفت: بنابراین در این برهه حساس، از اجرای طرح‌های مکمل مانند طرح کارورزی حمایت می‌کنیم اما این طرح‌ باید در یک دوره موقت اجرا شود. از طرفی دولت باید سیاست‌های نظام آموزش عالی را برای ارتقای سطح مهارتی دانشجویان اصلاح و تقویت کند. البته مسئولان وزارت کار در این زمینه با ما هم‌عقیده بودند و پذیرفته‌اند که مشکلات مهارتی دانش‌آموختگان باید در نظام آموزش عالی مرتفع شود.

*تأمین اجتماعی نسبت به طرح‌های اشتغالی سکوت می‌کند

در ادامه طرح سیدمحمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره طرح‌های اشتغالی گفت: اشتغال در کشور با شعار، ستاد فرماندهی، استاد شاگردی، مهارت‌آموزی، کارورزی، دستور و توصیه، و تعدیل قانون کار ایجاد نمی‌شود.

وی  ادامه می‌دهد: پایلوتی از تولید تحت مدیریت سازمان تأمین اجتماعی هستند، این بخش در صنایع بالادستی هم هستند. رقمی معادل 100هزار نفر شاغل در تأمین اجتماعی وجود دارد، زمانی که یک سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ای اقدام به کسب‌وکار می‌کند و با کاهش سود مواجه می‌شود، دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارد.

 یاراحمدیان با تصریح به اینکه "مشکل اصلی ما در بحث بیکاری مهارت‌آموزی نیست" افزود: به‌راستی مشکل اصلی کشور ما مهارت‌آموزی است که از بین 4 بسته اشتغالی دولت، 2 بسته به‌صورت متمرکز بر مهارت‌آموزی تأکید  دارد؟ در حال حاضر شاهد حضور تعداد زیادی از بیکاران هستیم که طی سال‌های گذشته بیکار شده‌اند. آیا این افراد فارغ التحصیل باسابقه هستند که به‌خاطر رکود اقتصادی بیکار شده‌اند؟

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: متأسفانه دولتی‌ها حاضر به توضیح درباره عملکرد خود نیستند، به‌دنبال رسانه تک‌صدایی هستند، تئوریسین‌های طرح‌های اشتغالی دولت، کار اجرایی نکرده‌اند. ماده 112 قانون کار بند الف بیان می‌کند، کارآموز به افراد ذیل اطلاق می‌شود: «‌الف ــ کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص، بازآموزی یا ارتقاء مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی و یا آموزشگاه‌های آزاد آموزش می‌بینند». اگر در راستای قانون کار به این افراد کارآموز می‌گویند چرا در طرح کارورزی برای این افراد حقوق تعیین کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در تبصره 2 این ماده اشاره شده است؛ تبصره 2 ــ دستورالعملهای مربوط به شرایط پذیرش، حقوق و تکالیف دوره کارآموزی داوطلبان مذکور در بند "ب" با پیشنهاد شورای عالی کار، به‌تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد.

یاراحمدیان گفت: در حالی صراحت قانون بر سه‌جانبه‌گرایی است که شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان از این طرح اطلاعی نداشتند. این جور طرح‌ها هیچ تطابقی با متن قانون ندارد. به‌زودی دو طرح کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط واقعی در مراجع رسمی ابطال خواهد شد و کارفرمایان و بخش خصوصی که افرادی را تحت عنوان مهارت‌آموزی و تحت عنوان کارآموزی وارد کارگاه خود کنند بعد از ابطال این موضوع باید جرائم بیمه‌ای را پرداخت کنند.

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی نسبت به طرح‌های اشتغالی دولت هیچ موضعی ندارد، گفت: این طرح‌ها منجر به کاهش منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی می‌شود و جای تأسف دارد که آقایان هیچ اعلام موضعی نسبت به این طرح‌ها ندارند. در سال 91 اگر یخچالی را در داخل کشور تولید می‌کردیم در این 4 سال اخیر سرجمع نرخ تورم نزدیک به 100 درصد بوده است. در صورتی که در کشور کره نزدیک به 4.7 درصد بوده است، یعنی قدرت تولید داخل کشور را با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز سرکوب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه "در کشور سرگرم مسائلی می‌شویم که بی‌فایده است"، اظهار داشت: استثمار نیروی انسانی به‌بهانه مهارت‌آموزی و کارورزی یکی از روش‌های اشتغال کاذب است و از منظر تشکل‌های کارگری محکوم است.

انتهای پیام/*

نظر شما