شناسهٔ خبر: 20414241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور طرح کاهش رفتارهای منجر به خاتمه حیات:

خودکشی در ایران نسبت به کشورهای غربی پائین تر است

مهاباد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مشاور علمی اجرای طرح پیشگیری و کاهش رفتارهای منجر به خاتمه حیات گفت: خودکشی در ایران نسبت به کشورهای اروپائی و غربی و حتی هند و چین پائین تر است.

صاحب‌خبر -

سیدکاظم ملکوتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مهاباد، اظهار کرد: 60 درصد اقدام به خاتمه حیات علت روانی دارد و با شناخت عوامل و دلایل خودکشی می توان حداقل 50 درصد از آنها را کاهش داد.
وی با تاکید بر اینکه افسردگی در استان های غربی ایران شایع است، ادامه داد: وقوع جنگ در سال های گذشته و رفتارهای خشن از جمله علل اصلی شیوع افسردگی درا ین مناطق بوده است.
وی یادآور شد: افسردگی، رفتارهای خشن، رفتارهای تکانه ای و خاتمه دهنده حیات یک پدیده اجتماعی- بهداشتی بوده که قابل پیشگیری است.
ملکوتی با بیان اینکه افراد 15 تا 24 ساله، مجرد، دارای تحصیلات پائین، معتاد، سیگاری، الکلی و کسانی که مشکلات روان دارند، بیشترین رفتارهای اقدام به خاتمه حیات را بروز می دهند، اضافه کرد: با تشخیص افسردگی و ارجاع آن به پزشک می توان از مقدار رفتارهای منجر به خاتمه حیات جلوگیری کرد.
وی از اجرای سه برنامه ملی برای کاهش بیماری های روانی، خاتمه حیات و افسردگی در ایران خبر داد و افزود: ثبت درست اطلاعات اقدام به خاتمه حیات، ارجاع به پزشکان بهداشت و روان و پیگیری تلفنی مشکلات بیماران، برنامه ملی کاهش این نوع بیماری ها را شامل می شود.
وی افزود: کشف اقدام به خاتمه حیات و عملیات نجات فرد در ایران موفقیت آمیز بوده است اما نجات یافتگان باید از خدمات روان پزشکان استفاده کنند زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده خطرپذیری و احتمال موفقیت در خودکشی کسانی که تجربه آن را داشتند، 23 برابر بیشتر از دیگران است.
وی با بیان اینکه شناسایی موارد اقدام به خاتمه حیات و مداخله در آن می تواند بسیاری از این رفتارها را کاهش دهد، گفت: در طرح ملی جلوگیری از رفتارهای منجر به خاتمه حیات پس از کشف مورد توسط بهورز، فرد مورد نظر به پزشک عمومی معرفی و سپس به روان پزشک ارجاع داده می شود.
ملکوتی نقش رسانه ها، علما، مشاوران آموزش و پرورش و دست اندرکاران دانشگاه ها را در نشاط بخشی جامعه، کاهش افسردگی، امیدبخشی، کاهش رفتارهای اقدام به خاتمه زندگی بسیار موثر دانست و تاکید کرد: آموزش مهارت زندگی به جوانان بسیاری از مشکلات را از بین می برد یا کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا آمارهای مربوط به بهداشت در دولت یازدهم نشان دهنده بهبود برخی شاخص‌های مهم سلامتی نظیر 'سن امید به زندگی' و 'مرگ و میر مادران و نوزادان' است.
بنا بر گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، ایران در سال 1394، با کمترین میزان مرگ مادر و نوزاد نسبت به چند دهه اخیر روبرو بوده و سن امید به زندگی در کشور به 74 سال رسیده است.
3093/3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

نظر شما