شناسهٔ خبر: 20410040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح نظام نوین ترویج سبب ارتباط دوسویه بین کشاورزان و دولت شد

بیرجند - ایرنا - معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت یازدهم با اجرای طرح نوین ترویج، جریان یک طرفه ارتباط کشاورز با جهاد کشاورزی که قطع شده بود، ارتباط دوسویه برقرار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، کاظم خاوازی در جلسه مروجان مسئول پهنه بندی این سازمان در بیرجند افزود: طرح نظام نوین ترویج در کشور مرسوم است.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در استان های اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گلستان اجرا شد، افزود: پس از آن هشت استان دیگر از جمله خراسان جنوبی به آن اضافه شد،و طرح به صورت آزمایشی 10 ماه اجرا شد.
وی بیان کرد: طرح نظام نوین ترویج، 17 شهریور 94 در کشور آغاز شد و پس از بررسی و مثبت ارزیابی کردن نتایح ، مهر ماه 95 با شروع کشت پاییزه، توسط وزیر کشور به همه استان ها ابلاغ شد.
خاوازی تصریح کرد: در دولت های قبلی برای ارتباط بهره‌ برداران با بدنه دولت هزینه های زیادی صرف می شد که اهداف آن تحقق نیافت شد، اما در دولت یازدهم با جذب نیروهای جوان برای اجرای طرح پهنه‌ بندی، ارتباط دوسویه برقرارشد.
خاوازی اظهار کرد: بسیاری استان ها از جمله خراسان جنوبی تلاش کردند، مراکز جهاد کشاورزی به بسیاری تکنیک های جدید مانند تماس ویدئو کنفرانس برای آموزش مروجان مسئول پهنه یا بهره برداران مجهز شدند.
معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج یادآور شد: در ارزیابی های به عمل آمده خراسان جنوبی در پیشرفت طرح نظام نوین ترویج در بخش کشاورزی خوب عمل کرد.
خاوازی عنوان کرد: در دولت های گذشته افرادی که می خواستند با بهره برداران تماس برقرار کنند، به ازای هر سه هزار و 500 نفر یک کارشناس مروج وجود داشت اکنون این عدد به ازای هر 600 نفر بهره بردار یک کارشناس است.
وی با بیان اینکه این امر سبب آشتی کشاورزان با بدنه دولت شد، اظهار کرد: با تعداد مروج قبلی شناخت از منطقه کم بود، زمانی که تعداد مروج افزایش یافت شناخت از منطقه بیشتر شد.
معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج، بیان کرد: در گذشته اگر اتفاقی در روستا می افتاد دهیار مسائل را منعکس می کرد اما الان، مروجان این مشکل را به دستگاه ها منتقل می کنند.
خاوازی اظهار کرد: در حال حاضر مروجان در صحنه حضور دارند و با بهره برداران صحبت می کنند، کم کم این افراد تجهیز و پهنه به آنان تحویل داده خواهد شد.
معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج اظهار کرد: در این طرح اتفاق برنامه ریزی بسیار گسترده ای در حوزه آموزش مروجان صورت گرفت و اطلاعات به روز رسانی شده است.
خاوازی عنوان کرد: مشکل اساسی این بود تحقیقات عمدتا در خود مراکز تحقیقات بود، الان برای هرکدام مراکز جهاد کشاورزی متناسب با ظرفیت تحقیقاتی یک محقق محیط تعریف شد و این افراد با حضور در مناطق مشکلات را از طریق مروج ها دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه با هماهنگی وارت علوم، تحقیقات و فناوری این فعالیت قانون شد، افزود: محققان نیاز واقعی عرصه و گرایش روستا را متوجه می شوند.
خاوازی اضافه کرد: باید زمینه حضور محققان برای این کار پایدار شود تا هرگونه تغییری رخ داد به لحاظ ارتقا و تغییر به درجه ، فعالیت این افراد قانونی باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

انتهای پیام /*

نظر شما