شناسهٔ خبر: 20405007 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تراز | لینک خبر

حذف موسسات بزرگ غیرمجاز با ورود چند بانک

تراز: به دنبال وعده اخیر رئیس کل بانک مرکزی برای ساماندهی کلیه موسسات مالی طی دو تا سه ماه آینده، به زودی با مشارکت چند بانک فعالیت موسسات بزرگ در بازار غیرمتشکل پولی پایان خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش تراز ، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که بیش از دو دهه است که از شکل‌گیری و فعالیت قدرتمند آنها در بازار غیرمتشکل پولی می‌گذرد، از سال‌های اخیر با تصویب قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و همچنین اختیاراتی که برنامه ششم توسعه به بانک مرکزی تفویض کرد با شرایط متفاوتی پیش می‌رود.

این در حالی است که در دو تا سه سال اخیر تعدادی از موسسات بزرگ اعتباری از جمله ثامن‌الحجج، میزان، مجموعه هشت تعاونی از جمله فرشتگان که تحت فعالیت موسسه کاسپین قرار گرفت، ساماندهی شده و فعالیت مستقل و خارج از چارچوب آنها در بازار پول پایان یافت. با این حال این ساماندهی هم چندان بی‌حاشیه نبود و با توجه به پیشینه‌ای که در آنها وجود داشت، باعث ایجاد مسایلی شد به طوری که حتی بعد از شکل‌گیری موسسه اعتباری کاسپین و قرار گرفتن هشت تعاونی غیرمجاز در مجموعه آن اکنون تعیین تکلیف این موسسه و سپرده گذاران تعاونی‌های آن از چالش‌های بانک مرکزی محسوب می‌شود.

از سویی دیگر همچنان برخی موسسات اعتباری بزرگ با تعداد قابل توجهی سپرده‌گذار در حال فعالیت بودند که در ماه‌های اخیر ساختار آنها فرو پاشیده و در حال حاضر  ساماندهی آنها نیز به یکی از مشکلات حوزه بانکی تبدیل شده و این روزها تجمعات سپرده‌گذاران موسساتی مانند کاسپین، آرمان و حتی ثامن جو و فضای سختی را برای شبکه بانکی ایجاد کرده است.

اما به دنبال این جریان و با ورود دستگاه‌های قضایی و همچنین مجلس اخیرا سیف- رئیس کل بانک مرکزی- اعلام کرد که سعی می‌کنند حداکثر تا سه ماه آینده کلیه مشکلات مالی را برطرف کنند.

در حالی حل و فصل مشکلات و معضلات موسسات مالی به شکل جدی‌تری در حال پیگیری است که آخرین اخبار دریافتی از این حکایت دارد که ظاهرا در طرحی قرار بر این شده تا چند موسسه بزرگ و فعال در بازار پول به زودی ساماندهی شده و مسئولیت و تعهدات آنها به چند بانک محول شود. بر این اساس با اقدامات انجام شده، چند بانک مجاز و مورد تایید بانک مرکزی درآینده ای نزدیک مسئولیت امور مربوط به چند موسسه را بر عهده خواهند گرفت.

واگذاری امور موسسات به بانک‌ها اتفاق جدیدی در شبکه بانکی نیست و در دو سال گذشته موسسه غیرمجاز میزان بعد از انحلال به طور کامل به بانک صادرات واگذار شد و این بانک مسئولیت تعهدات و سپرده‌گذاران آن را بر عهده گرفت. در عین حال که در سال گذشته نیز بعد از ماجرایی که برای موسسه ثامن‌الحجج پیش آمد بانک مرکزی با انحلال این موسسه اجرای تعهدات آن را از کانال بانک پارسیان پیش برد.

نظر شما