شناسهٔ خبر: 20404806 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان تهران

شهرک های زنان ویژه و اما و اگرها/شیرخوارگاه در هیچ جای دنیا نیست

در مورد ایجاد شهرک‌های زنان ویژه گفت: هر گونه تجمع و جدا کردن افراد به هر شکلی علمی نیست. خواه این افراد معلول باشند، معتاد یا زن در معرض آسیب.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، اصغر باقری در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی گفت: سال گذشته 3 میلیون و 700 هزار نفر از خدمات مستقیم بهزیستی بهره‌مند شدند و از این تعداد 3 میلیون و 250 هزار نفر اقشار جامعه بوده و 450 هزار نفر خدمات مداخله‌ای دریافت کرده‌اند. 2 هزار و 450 مؤسسه غیردولتی به عنوان شرکای اجتماعی از ما مجوز دارند که خدمات ارائه دهند و بهزیستی بر عملکردشان نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی در جامعه بسیار کمرنگ شده است، گفت: جامعه نسبت به مسئولیت خود کم‌اطلاع است. اگر معلول نابینایی بخواهد  در خیابان قدم بزند مردم فکر می‌کنند متکدی است. نگاه جامعه به نابینا اینگونه شده که به او صدقه بدهد. در حالی که مانند سایر افراد است. 

باقری گفت: مسئولیت اجتماعی نزدیک به بی‌رنگ شدن است. معلول متکدی نیست و این موضوع باید دغدغه مردم شود و مناسب‌ساز شهر اولین نیاز این معلولان است که باید رفع شود. ما آرزوی دیرینه داریم رمپی زده شود و یا خط‌های سفید خیابان به جوی بدون پل نخورد. مواردی داریم که افراد معلول خود را پنهان می‌کنند و فکر می‌کنند اگر جامعه بفهمد به آنها برخورد بدی خواهد کرد. به نظر می‌رسد باید مناسب‌سازی ذهن انجام گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در رابطه با فرزندخواندگی گفت:‌در دنیا اکنون چیزی به عنوان شیرخوارگاه وجود ندارد در آنجا برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست افراد ثبت‌نام می‌کنند اما این موضوع در جامعه ما خاک خورده است. 

وی ادامه داد:‌ در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها نیز ما یک سازمان مداخله‌ای و غیربیمه‌ای هستیم اما ناکارآمدی سایر نهادها بر گردن ما می‌افتد. اگر بیکاری بالا رود بحرانش دامن جامعه هدف ما را می‌گیرد. 

وی در بحث پیشگیری از اعتیاد گفت: 2 هزار و 127 کودک را در 22 مهد کودک آموزش پیشگیری از اعتیاد داده‌ایم و 306 هزار نفر را در محلات روستایی یا شهری با 88 NGO آموزش داده‌ایم.

باقری درباره پیشگیری از معلولیت گفت: بیش از 98 هزار نفر در مسیر پیشگیری از معلولیت قرار گرفته که شامل پیشگیری از نابینایی، ناشنوایی و مشاوره ژنتیک است به طوری که 477 هزار کودک در طرح غربالگری نابینایی، 88 هزار کودک غربالگری شنوایی و 23 هزار زوج آموزش مشاوره ژنتیک گرفتند.

وی با انتقاد از عدم همکاری وزارت بهداشت در بحث مشاوره ژنتیک گفت: وزارت بهداشت به دنبال آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج زوجین است اما بهزیستی به بررسی شجره و مشاوره ژنتیک می‌پردازد. این وزارتخانه فکر می‌کند ما می‌خواهیم مداخله کنیم و هر چقدر هم که تلاش کردیم به جایی نرسیدیم. در حالی که در برنامه ششم هم آمده قانون اجازه داده که ما مراکز مشاور ژنتیک ایجاد کنیم و با درمان کاری نداریم. 

وی گفت: 324 هزار نفر در آگاه‌سازی پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند و به 20 هزار نفر مهارت زندگی داده شده است. خط‌های مشاوره تلفنی (1480) از 26 به 62 رسیده و 180 هزار و 980 نفر با این خط تماس گرفته‌اند و 73 هزار و 493 نفر مشاوره حضوری دریافت کرده‌اند. 

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: 155 مرکز درمان سرپایی متادون داریم که 9 هزار و 177 نفر مراجعه کرده‌اند، در بخش بستری 196 نفر و در مراکز اقامتی (یک تا 3 ماه) 53 هزار و 713 نفر خدمات گرفته‌اند. 

وی با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی بسیار بیشتر از افراد عادی تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، گفت: اغلب خانواده و اطرافیان افراد آسیب دیده مانند معتادان با آنها قطع رابطه می‌کنند به همین دلیل از چند سال پیش قرار شد با کمک شهرداری در هر منطقه 2 مرکز بهاران ایجاد شود تا رابط بین جامعه و مراکز اقامتی شود. جای این مراکز اکنون خالی است و بسیاری از این افراد مجبورند مجدد به مراکز اقامتی بروند یا در سطح خیابان‌ها رها شوند.

وی تصریح کرد: حدود 30 مرکز بهاران در استان تهران وجود دارد که از ظرفیت خود به خوبی استفاده نکرده و ما با تغییر کاربری و واگذاری آن مخالف هستیم. 

باقری در مورد مراکز کاهش آسیب، گفت: در این زمینه 12 هزار و 563 نفر خدمات گرفته‌اند و چون احتمال می‌رود این افراد مراجعه نکنند، ما به مراکز پرخطر و پاتوق‌های آنها رفتیم. حتی پیک‌های موتوری فرستادیم که در این زمینه 23 هزار 370 نفر خدمات گرفتند. همچنین 3 هزار و 839 نفر در سرپناه و بیش از 100 هزار نفر توسط موبایل سنتر خدمات گرفتند. 

وی در مورد مراکز ماده 16 معتادان گفت: وزارت بهداشت تاکنون مسئولیت آن را داشته و باید مدیریت می‌کرده اما همانطور که در سال 81 وزارت بهداشت مسئولیت بیماران روانی را بر دوش ما انداخت بدون اینکه فضا و امکانات ما را ببیند معتادان مراکز ماده 16 نیز به ما دادند که پیشنهاد داده‌ایم که مدیریت آن را بر  عهده بگیریم اما تامین فضا و نیرو بر عهده شهرداری باشد.در حال حاضر نیز مجوز 2 مرکز در سعیدآباد جاجرود و خاورشهر داده شده که در مجموع ظرفیت نگهداری 560 نفر را دارند.

باقری در مورد ایجاد شهرک‌های زنان ویژه گفت: هر گونه تجمع و جدا کردن افراد به هر شکلی علمی نیست. خواه این افراد معلول باشند، معتاد یا زن در معرض آسیب. هنر این است که مسائل این افراد را بپذیریم تا به درگیری ختم نشود. باید به سمت کوچک‌سازی برویم و البته در این زمینه قانونی هم وجود ندارد حتی در برنامه ششم هم نیامده که نهادهای دیگر حق ایجاد این شهرک‌ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: 11 هزار و 37 زن سرپرست خانوار از خدمات ما بهره‌مند شده و 641 نفر در آماده‌سازی شغلی هستند. 

وی در رابطه با معلولان گفت: 57 هزار و 630 نفر تحت پوشش بهزیستی است که از این تعداد بیش از 12 هزار نفر نابینا یا کم‌بینا، 56 هزار جسمی‌حرکتی، 39 هزار ذهنی، 8 هزار روانی، 2 هزار اختلال شنوایی، 17 هزار صوت و گفتار است که بیش از هزار نفر نیز از این افراد دانشجو هستند.

وی گفت: 44 هزار نفر از معلولان مستمری‌بگیر و هزار و 163 نفر پشت نوبت مستمری هستند. 

وی در رابطه با اوتیسم گفت: 4 هزار کودک اوتیسم در استان تهران شناسایی شده در حالی که فقط 6 مرکز در استان وجود دارد که 185 نفر را پوشش می‌دهد. ارجاع دیرهنگام این کودکان غفلتی است که به وزارت بهداشت وارد است چرا که سن 2 تا 6 سال زمان طلایی است که باید این کودکان شناسایی شود. اکنون طرح غربالگری در حال انجام است.

انتهای پیام/

 

نظر شما