شناسهٔ خبر: 20404637 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون وزیرجهاد کشاورزی:

300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری نوین قرار می گیرد

برای افزایش میزان تولید و استفاده بهینه از مصرف آب ، امسال 300 هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش آبیاری نوین قرار می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا ، اسکندر زند روز دوشنبه در تورآموزشی،ترویجی و پژوهشی کشاورزی ویژه بهره برداران پیشرو کشور درمزرعه مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)مشکین دشت استان افزود: اجرای این طرح با حمایت های صندوق ملی انجام می شود و در برنامه ششم این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت و مدیریت آب در مزرعه اظهار داشت: در مسائله آب 2 برنامه مهم در کشور وجود دارد که یکی برنامه بیلان آب در وزارت نیرو و دیگری هم افزایی برای افزایش کارایی آب دربخش کشاورزی است.

زند گفت: طرح افزایش بهره وری از آب در وزارت جهادکشاورزی که ازگذشته وجود داشته اکنون به صورت منسجم تر در قالب 12 طرح در حوزه های مختلف آماده شده و بخشی هایی از آن در حال اجرا است.

وی ادامه داد:افزایش بهره وری و استفاده از فناوری منجر به کاهش مصرف آب،

توسعه کشت گیاهان کم آب بر ،انتقال کشت های بهاره به پاییزه و توسعه گلخانه ها از برنامه ها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: روش های جدیدی با کمک بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی مرغوب در دست اقدام است .

وی بیان داشت : به طور مثال 350 رقم و 13 محصول جدید کشاورزی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفت و در این میان رو ش های مناسب برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مانند روش نشاء و تیپ مورد استفاده قرار گرفته است.

زند افزود: بازدید کشاورزان و محققان از نمونه های برتر کشت در ترویج و تغییر شیوه های کشت در کشور تاثیر گذار است که این امر در برنامه کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی به مزیت های مزرعه نمونه کشاورزی در مشکین دشت البرز اشاره کرد و گفت: به طور نمونه در این مزرعه حدود 180 تن گوجه فرنگی در هکتار با یک هشتم آب مصرفی معمول تولید می شود که اگر کشاورزان با این روش آشنا شوند

به طور قطع در سراسر کشور ترویج خواهد شد.

نظر شما