شناسهٔ خبر: 20404389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان تهران:

مخالف واگذاری مراکز بهاران هستیم/ایجاد شهرک‌های زنان ویژه غلط است

مدیرکل بهزیستی استان تهران با انتقاد از تغییر کاربری و واکذاری مراکز بهاران شهرداری گفت: ایجاد شهرک‌های زنان ویژه یک تجربه شکست خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر باقری در نشست خبری با بیان اینکه در یکسال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تهران از خدمات بهزیستی برخوردار شدند، افزود: ښه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آحاد جامعه از خدمات آگاه سازی، مشاوره ای و مداخله ای استفاده کردند و ۴۵۰ هزار نفر هم خدمات خاص زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست، افراد معتاد و معلول را دریافت کردند.

وی افزود: ۴۵۰ موسسه غیردولتی به عنوان شرکای اجتماعی بهزیستی مجوز ارائه خدمات دریافت کرده اند.

مدیرکل بهزیستی تهران با تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی برای افراد حقیقی و حقوقی ادامه داد: همه دستگاهها و سه قوه در مقابل جامعه مسئولیت دارند.

باقری با انتقاد از نگاه جامعه به معلولان گفت: جامعه در اثر ناآگاهی نگاهش به افراد معلول دادن صدقه است این در حالی است که معلول نیازمند تعامل با جامعه است و چه بسا افراد معلول توانمندیهای بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه باید زمینه تعامل اجتماعی را برای معلولان فراهم کند و مناسب سازی محیط، کف مطالبات معلولان است.

باقری اضافه کرد: جامعه باید بتواند معتادان بهبود یافته را بپذیرد. در جامعه خانواده ها معلول را پنهان می کنند و معتقدند برای خواستگاری دخترانشان مساله ای پیش میاد. قبل از مناسب سازی محیط باید مناسب سازی ذهن انجام شود.

مدیرکل بهزیستی تهران گفت: در دنیای پیشرفته شیرخوارگاه منسوخ شده است اما در ایران خانواده ها فقط کودکان زیبا را می خواهند.

وی با بیان اینکه بار ناکارآمدی سازمانها روی دوش بهزیستی می افتد، افزود: ابتدایی ترین کار ما ارتقای خدمات مشاوره ای است. در یکسال گذشته ۲۱۲۷ کودک در ۲۲ مهد کودک آموزش پیشگیری از اعتیاد دریافت کرده اند. همچنین ۳۰۶ هزار نفر در محلات روستایی و شهری با همکاری ٨٨ سمن مهارت آموزی دیدند. 

باقری با اشاره به اینکه حدود ۹۹ هزار نفر در مسیر پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند، افزود: ۴٨۷ هزار کودک غربالگری نابینایی و ٨٨ هزار کودک غربالگرایی شنوایی شدند و ۲۳ هزار زوج آموزش مشاوره ژنتیک دیدند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با انتقاد از وزارت بهداشت در موضوع مشاوره ژنتیک تاکید کرد: وزارت بهداشت به دنبال شناسایی موارد تالاسمی است این در حالی است که بهزیستی با شجره شناسی به دنبال پیشگیری ازمعلولیت است. بهزیستی مشاوره می دهد نه آزمایش ژنتیک.

وی گفت: ۳۲۴ هزار نفر تحت پوشش برنامه های آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند و در موضوع طلاق ۳۱ هزار نفر آموزش پیش از ازدواج و ۲۰ هزارنفر آموزش مهارت زندگی را فرا گرفتند.

باقری ادامه داد: خطوط تلفن ۱۴٨۰ طی سال گذشته از ۲۶ به ۶۲ خط رسید و ۱٨۰ هزار تماس با این خط برقرار شد. همچنین ۷۳ هزار نفر هم مشاوره حضوری گرفتند. در حال حاضر ۱۵۵ مرکز درمان سرپایی اعتیاد داریم که ۹۱۷۷ نفر در یکسال گذشته مراجعه کردند و ۵۳ هزار نفر هم از خدمات بستری برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی بسیار بیشتر از افراد عادی تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، گفت: اغلب خانواده و اطرافیان افراد آسیب دیده مانند معتادان با آنها قطع رابطه می‌کنند به همین دلیل از چند سال پیش قرار شد با کمک شهرداری در هر منطقه ۲ مرکز بهاران ایجاد شود تا رابط بین جامعه و مراکز اقامتی شود. جای این مراکز اکنون خالی است و بسیاری از این افراد مجبورند مجدد به مراکز اقامتی بروند یا در سطح خیابان‌ها رها شوند.

وی با انتقاد از تغییر کاربری و واگذاری مراکز بهاران شهرداری تصریح کرد: حدود ۳۰ مرکز بهاران در استان تهران وجود دارد که از ظرفیت خود به خوبی استفاده نکرده اند.

باقری در مورد مراکز کاهش آسیب، گفت: در این زمینه ۱۲ هزار و ۵۶۳ نفر خدمات گرفته‌اند و چون احتمال می‌رود این افراد مراجعه نکنند، ما به مراکز پرخطر و پاتوق‌های آنها رفتیم. حتی پیک‌های موتوری فرستادیم که در این زمینه ۲۳ هزار ۳۷۰ نفر خدمات گرفتند. همچنین ۳ هزار و ۸۳۹ نفر در سرپناه و بیش از ۱۰۰ هزار نفر توسط موبایل سنتر خدمات گرفتند. 

وی در مورد مراکز ماده ۱۶ معتادان گفت: وزارت بهداشت تاکنون مسئولیت آن را داشته و باید مدیریت می‌کرده اما همانطور که در سال ۸۱ وزارت بهداشت مسئولیت بیماران روانی را بر دوش ما انداخت بدون اینکه فضا و امکانات ما را ببیند معتادان مراکز ماده ۱۶ نیز به ما دادند که پیشنهاد داده‌ایم که مدیریت آن را بر  عهده بگیریم اما تامین فضا و نیرو بر عهده شهرداری باشد.در حال حاضر نیز مجوز ۲ مرکز در سعیدآباد جاجرود و خاورشهر داده شده که در مجموع ظرفیت نگهداری ۵۶۰ نفر را دارند.

باقری در مورد ایجاد شهرک‌های زنان ویژه گفت: هر گونه تجمع و جدا کردن افراد به هر شکلی علمی نیست. خواه این افراد معلول باشند، معتاد یا زن در معرض آسیب. ما این تجربه را داریم که در نهایت با بولدوزر تخریب کردیم. هنر این است که مسائل این افراد را بپذیریم تا به درگیری ختم نشود. باید به سمت کوچک‌سازی برویم و البته در این زمینه قانونی هم وجود ندارد حتی در برنامه ششم هم نیامده که نهادهای دیگر حق ایجاد این شهرک‌ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۳۷ زن سرپرست خانوار از خدمات ما بهره‌مند شده و ۶۴۱ نفر در آماده‌سازی شغلی هستند. 

وی در رابطه با معلولان گفت: ۵۷ هزار و ۶۳۰ نفر تحت پوشش بهزیستی است که از این تعداد بیش از ۱۲ هزار نفر نابینا یا کم‌بینا، ۵۶ هزار جسمی‌حرکتی، ۳۹ هزار ذهنی، ۸ هزار روانی، ۲ هزار اختلال شنوایی، ۱۷ هزار صوت و گفتار است که بیش از هزار نفر نیز از این افراد دانشجو هستند.

وی گفت: ۴۴ هزار نفر از معلولان مستمری‌بگیر و هزار و ۱۶۳ نفر پشت نوبت مستمری هستند. 

وی در رابطه با اوتیسم گفت: ۴ هزار کودک اوتیسم در استان تهران شناسایی شده در حالی که فقط ۶ مرکز در استان وجود دارد که ۱۸۵ نفر را پوشش می‌دهد. ارجاع دیرهنگام این کودکان غفلتی است که به وزارت بهداشت وارد است چرا که سن ۲ تا ۶ سال زمان طلایی است که باید این کودکان شناسایی شود. اکنون طرح غربالگری در حال انجام است.

باقری افزود: ۳۹۷۲ کودک خیابانی در بهزیستی استان تهران دارای پرونده است که ۶۲ درصد آن اتباع خارجی و ۳۸ درصد ایرانی است و با مداخلات بهزیستی با همکاری ۴۰ مرکز غیردولتی ۱۸۲۶ کودک به خیابان برنگشتند که از این میان ۴۴ درصد ایرانی بودند.

وی در رابطه با مهد کودک‌ها، گفت: ۸۷۰ مهد کودک وجود دارد که ۴۵ هزار و ۵۶۰ کودک از آن خدمات می‌گیرند. 

مدیرکل بهزیستی تهران در رابطه با تماس‌های انجام شده با اورژانس اجتماعی بهزیستی تهران، گفت: ۳۰۵ هزار و ۹۲۳ تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده که ۳۳ هزار و ۳۵۳ مورد آن مرتبط بوده است. بیشترین علت تماس به این خط کودک‌آزاری بوده به ویژه در سال گذشته که ۲۴۶۷ مورد بوده است و کمترین مورد مربوط به اختلال هویت جنسی با ۹ مورد و پس از آن زوج‌های متقاضی طلاق، خودکشی و سالمندآزاری قرار دارند.

باقری گفت: ۵۰ نفر نیز از دختران فراری ساماندهی شده است. 

وی گفت: ۱۵۰۰ نفر در حوزه اجتماعی پشت نوبت دریافت خدمات هستند که ۴۰۵۸ نفر کودک‌آزاری با خط مشاوره ما تماس گرفتند و ۳۳ هزار و ۳۵۳ نفر با خط اورژانس  اجتماعی و ۳۶۳۱ نفر خدمات سیار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی تهران با بیان اینکه ۲۶۰۰ نفر پشت نوبت فرزندخواندگی هستند، گفت: ۵۵۱ کودک در مراکز دولتی و ۱۴۹۸ نفر در مراکز غیردولتی نگهداری می‌شوند که بابت هر کودک در این مراکز ۴۲۰ هزار تومان داده می‌شود. 

باقری ادامه داد: ۲۰۲۳ کودک نیز به نزدیکانشان سپرده شده که ماهانه ۳۳۰ هزار تومان به آنها داده می‌شود

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدای سال ۱۱۳ کودک به خانواده‌ها واگذار شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل سه برابر شده است. 

مدیرکل بهزیستی تهران در مورد ظرفیت مراکز خانواده بهزیستی گفت: بهتر است که مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست ۱۰ نفر را نگهداری کند اما مراکز محدود است و ما اکنون به بیش از ۱۲ نفر مجوز نمی‌ دهیم اما قبلاً به ۵۰ نفر هم می‌دادیم. اکنون میانگین نگهداری در این مراکز ۱۵ نفر است.

باقری در بحث آسیب‌دیدگان گفت: ۳۵ نفر به صورت مقیم در مراکز بازپروری خدمات گرفته‌اند و ۲۳۱۲ نفر در مسیر خدمات دفتر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و برای دختران فراری نیز خانه امن و سلامت ایجاد شده است. 

نظر شما