شناسهٔ خبر: 20403380 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

راهی دیگر در مسیر بهینه‌سازی؛

" آبگرمكن‌هاي خورشيدي " گامی در مسیر توسعه سبز انرژی

صاحب‌خبر -


آبگرمكن هاي خورشيدي كه طي سال‌های اخير وارد كشور شده اند، ابزارهاي مناسبي براي صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند اين آبگرمکن ها شامل كلكتور خورشيدي گردآورنده، منبع ذخيره آب و ساير لوازم هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، در مناطق كويري معمول‌ترین و متداول‌ترین سيستم آبگرمكن خورشيدي متشكل از يك كلكتور (صفحه تخت جاذب ولوله‌های متصل به آن) است كه انرژي تابشي خورشيد را جذب کرده و گرماي حاصل را به آب در حال جريان از داخل لوله‌ها منتقل می‌کند كه اين آب به‌طور مستقيم (سيستم باز) و يا از طريق يك مبدل حرارتي خورشيدي (سيستم بسته) در داخل مخزن عایق‌کاری شده ذخيره می‌شود. لذا اين سيستم قابليت تأمین آب گرم در طول شبانه‌روز را دارد.
اين كالا به شرطي كه طراحي مناسب داشته باشد و در مكان مناسب نصب شود، 10ماه از سال قابل‌استفاده است. اين آبگرمكن ها مواقعي از سال كه نور خورشيد كم است با برق هم كار می‌کنند. به این منشور که تنها با فشار دادن يك دكمه اين آبگرمكن تبديل به آبگرمكن برقي می‌شود و آب گرم موردنیاز تامين می‌شود.
علاوه بر آن قابليت اتصال به دستگاه‌های حرارت مركزي را نيز دارند. نگهداري اين آبگرمكن ها بسيار ساده و حتي از نگهداري ساير آبگرمكن ها راحت‌تر است. فقط در نقاط كويري و بادخيز ايران بايد هرچند هفته یک‌بار شیشه‌های كلكتورها تميز شوند، در صورت شكستن شیشه‌ها به هر دليلي اين شیشه‌ها به راحتي تعويض می‌شوند. عمر اين آبگرمكن ها 10 تا 20سال است.
اين آبگرمكن ها بسيار ايمن هستند و خطراتي مانند آتش‌سوزی و نشت گاز يا نفت را ندارند. استفاده از نور خورشيد به‌جای نفت، گاز و غيره، دو حسن عمده دارد: اول اينكه هزينه استفاده از آن بسيار كمتر از ساير انرژي ها است و دوم اينكه به محیط‌زیست صدمه‌ای وارد نمي کند.
آبگرمكن خورشيدي در تامين آب گرم مصرفي منازل، ويلاها، هتل‌ها ، بیمارستان‌ها، مدارس، رستورانها، استخرها، حمام‌ها و... به عنوان مصرف اصلي و يا مكمل در سيستم گرمايشي مانند رادياتورها و... كاربرد دارد. امروزه كيفيت و كارايي برتر سيستم هاي آبگرمكن خورشيدي براساس ميزان قدرت جذب انرژي تابشي و همچنين مقدار سطح اتصال ورقه‌های جاذب ولوله‌های متصل به آن‌ها سنجيده می‌شود.
در همین راستا با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، پروژه «بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری از اوت 2016 شروع به کارکرد که این پروژه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستاوردهای متنوعی ازجمله اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد بازار را خواهد داشت.
پایان پیام/32

نظر شما